Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Nem mindennapi kihívások – Az M3-as metróvonal rekonstrukciója
Akadálymentesítés megoldása
A mozgáskorlátozottak érdekvédelmi szervezete nem fogadta el a metróvonal részleges, csak 12 állomásra kiterjedő akadálymentesítését és a tervezők azon javaslatát, hogy az akadálymentesítés különjáratú felszíni alacsony padlós autóbuszokkal legyen megoldva. Vizsgáltuk a Műegyetem gépészmérnök-hallgatóinak bevonásával annak lehetőségét is, hogy a mozgólépcső használatát lehetővé tevő „platform” kialakítása megoldható-e. A prototípus elkészítését megelőző egyeztetésen azonban a mozgáskorlátozottak érdekvédelmi szervezetei ezt a megoldást sem fogadták el, mert ez önálló használatot nem tett lehetővé, külön kísérőt igényelt. A felszínhez közeli állomások esetén vizsgáltuk rámpák kialakításának lehetőségét is, de ezt a beépítettség és a sűrű beépítettségű közművek miatt elvetettük. A belvárosi állomások akadálymentesítését függőleges liftekkel – azok jelentős költsége és építési kockázatai miatt – szintén elvetettük. Végül a meglévő mozgólépcső-lejtaknák belső építészeti burkolatainak elbontása és az új, korszerű mozgólépcsők egymás mellé sorolásával felszabaduló helyre ferdepályás felvonó (sikló) építését javasoltuk. Ennek vizsgálata eredményesen zárult (2. ábra). A belvárosi állomások és így a metróvonal mind a húsz állomása akadálymentes lesz.
A metróvonal egyes szakaszainak működőképessége
A szállítási kapacitás biztosítása a kivitelezés során elsődleges szempont volt, és a felújítás során prioritás volt a felszíni pótlás folyamatos biztosítása.
Külső gazdasági körülmények, járványhelyzet és háború
A fentiekben részletezetteken túl a járvány miatti korlátozások, a szomszédban folyó háború negatív gazdasági hatásait is ellensúlyozni kellett.
A korszerűsítés eredményei
Az utazóközönség a rekonstrukciót leginkább vizuális élmény, az építészeti kialakítás alapján ítéli meg. Az igények kiszolgálása érdekében valamennyi állomás építészeti kialakítása megújult, új kényelmes mozgólépcsők, korszerű LED-világítótestek és burkolatok (3. ábra), valamint megújult, egységes arculatú utastájékoztató rendszerek épültek ki.
Fontos hangsúlyozni azonban, hogy ezek az újítások a teljes munkának csupán egy kis részét, hozzávetőlegesen 20-25%-át jelentik, a rekonstrukció legfőbb célja az utasok biztonságának növelése volt.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.