Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Radarral detektálható geotextília alkalmazása a vasúti alépítményben
Németországi alkalmazása 2008-ban kezdődött a Deutsche Bahn vonalán az Oldenburg–Wilhelmshaven szakaszon, mely a Jade Weser kikötőhöz vezető nagy forgalmú vasútvonal része. A vasútvonal átépítésére az alépítmény tönkremenetele miatt volt szükség. Az előzetesen tervezett kavicscölöpözés helyett végül a georáccsal történő talajstabilizálást választották. A földműkoronára a georács alá GRK4 robusztussági osztályú, radarral detektálható geotextíliát terítettek, ennek segítségével a beépítést követően georadarral 400 MHz frekvencián méréseket végeztek. Az RDG által kijelölt határfelületet a radargramon a sárga nyíllal megjelölt hiperbolák mutatják, melyek az alumíniumszalagok jelenlétére utalnak (4. ábra). A méréseket fél év múlva megismételték, hogy az eredményeket összevethessék. (Forrás: Innovative Untergrunderkundung mit GeoRail und RDG am Beispiel Sande – Varel, Wissen Untergrunderkundung.)
Hazai alkalmazás
Az RDG geotextília hazai alkalmazása 2009-ben kezdődött a Záhony térségi széles nyomtávú vontatóvágány-hálózat felújítása I. üteménél, nem sokkal az első külföldi beépítést és azok tesztelését követően. Azóta a megnövekedett számú pályakorszerűsítési munkáknál a MÁV Zrt. PÜ PL Főosztály követelményeként épül be az RDG geotextília a projekt teljes bekerülési költségére vetítve minimális ráfordítással, jól felismerve a lehetőséget a későbbi georadaros alépítményi diagnosztika alkalmazásának elősegítésére.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.