A cikk szerzője:

Kisteleki Mihály gépészmérnök, ny. igazgató

Volt egyszer egy Vatuki

A vasúti tevékenység rendkívül összetett, sok szakmából álló és összehangolandó folyamat. A vasút, illetve a vasutak a világon mindenhol az adott ország nagy létszámot mozgató, sokoldalú munkatársakat foglalkoztató csapatai. A vasúti tevékenység irányítása koordináló, összehangoló operatív és fejlesztőmunkát igényel, mindennek különös hangsúlyt ad, hogy a vasúti járművek 30-50 évig, az infrastruktúra elemei, például a hidak, sok esetben 100 évnél hosszabb ideig látják el feladatukat. Ezért minden fejlesztési döntésnek fél vagy akár egy évszázados a hatása.

Mindezeket a feladatokat a Vatuki és utódintézetei a MÁV megrendelései mellett jármű- és alkatrészgyártók felkéréseire is végezték, ezzel jelentős bevételekkel járultak hozzá a Kutatóintézet költségeihez. A megrendelők között a hazai vasúti járműgyártó ipar mellett külföldi ipari cégek, nemzetközi vasúti intézmények (például az ORE) is voltak, így ezek a bevételek növelték a magyar vasúti szak­ér­telem tekintélyét is. A vasúti vágányokkal kapcsolatos vágánykivetődési és egyéb kísérletek elvégzésére a kutatóintézetnek Herceghalom állomáson volt lehetősége az erre a célra kialakított vágányokban. A 6–8. ábrákon látható kivetődési kísérletet 1978-ban végezték.

6. ábra. M63-as mozdony által továbbított  rakott szerelvény a herceghalmi kísérleti pályán (Fotó: Sleiner Béla)

7. ábra. Rakott kocsicsoport gurítása a fűtött vágányra (Fotó: Sleiner Béla)
A Vatuki, majd a folyamatot 1992-től továbbvivő FKI évente-kétévente évkönyvekben is összefoglalta elvégzett és kiemelkedő feladatait.
Érdekes lehet egy régebbi időszak feladatainak gyűjteménye, nevezetesen a Vatuki 1968-as évkönyvének tartalomjegyzéke:

  • Új, progresszív feszített betonalj acél alátétlemez nélküli sínleerősítéssel (Kutasy Lajos).
  • Vontatási telepek paramétereinek meghatározása a távlati forgalom adataiból (Varga József).
  • Félvezetős vasúti üzemirányító berendezés (Gajer Ferencné, Ragó Mihály).
  • Vasúti dízelmotorok izotópos kopásvizsgálata (Dubravcsik Károly, Tóth Lajos).
  • A vasúti járművek futását minősítő el­járásokról (Gyuris Pál).
  • Dízel vontatójárművek gazdaságos üzemeltetése (Pápay István).
  • A hőszigetelés vizsgálata személykocsikon (Kereszty Péter, Kisteleki Mihály).
  • A vasúti teherforgalom irányításának elősegítése iránypontrendszer alkalmazásával (dr. Mészáros Pál, dr. Géringer Ferenc, Csermely János).
  • Az önköltségszámítás egyes kérdései az új közlekedési forgalomszerkezet kialakítására vonatkozó hatékonysági vizsgálatoknál (dr. Petri Miklós).
  • Módszer a kis forgalmú vasútvonalak területi vizsgálatára (dr. Juhász László, Síkfői Ferenc).
  • A közlekedési és hírközlési dolgozók részvétele a Kommunisták Magyarországi Pártjának megszervezésében (Gada­necz Béla).
A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • A Vasúti Tudományos Kutató Intézet évkönyve. Vatuki, Budapest, 1968.
  • A MÁV Rt. Fejlesztési és Kísérleti Intézet év­könyve 1994–1995. FKI, Budapest, 1995.
  • A VMMSZK tevékenységének rövid elemzése. MÁV Zrt. Dokumentációs Központ és Könyvtár, Budapest, 2013.
  • Vasúti Lexikon. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1984.
  • Vasúti Nagylexikon 2. MÁV Rt. Budapest, 2005.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2017 / 4. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©