A cikk szerzője:

Giczi Katalin kiemelt beruházási projekt­­koordinátor
MÁV Zrt.

A Segesdi-Rinya-ág-híd helyreállítása műszaki ellenőri szemmel (2. rész) – A projekt költségeiről bővebben

2020. július 25-én olyan jelentős mennyiségű eső esett a 41. számú vasútvonal Beleg–Somogyszob közötti térségében, hogy a 650+35 szelvényben lévő 10,5 méter nyílású vasúti teknőhidat a megáradt Segesdi-Rinya-ágon levonuló árvíz súlyosan megrongálta, a vasúti pályát járhatatlanná tette. A helyreállítás előkészítése 2020-ban megtörtént, 2021-ben készült el az új létesítmény. A finanszírozás a MÁV havária- és felújítási keretéből valósult meg a SAP-rendszerben történő elszámolással. Cikkünk a projekt pénzügyi összetettségét mutatja be az előkészítés, árajánlat adás-elfogadás, a kivitelezés és a felmerült többlet- és pótmunkák folyamatában.

Pót- és többletmunkák

A Polgári törvénykönyv szerint [4] többletmunkának minősül a vállalkozási szerződés tartalmát képező, de a vállalkozói díj meghatározásánál figyelembe nem vett munkák (például tervben szereplő, de költségvetésben nem szereplő munka), illetve azok, amely nélkül a mű rendeltetésszerű használatra nem alkalmas. Pótmunkának minősül az olyan munka, amelynek elvégzését a megrendelő utólag rendelte meg.
A Rinya-híd helyreállítása során mindkét típusú többletforrást igénylő munka felmerült. A MÁV-nál a szerződő felek úgynevezett eltérés/változás kezelési eljá­rással kezelik azokat az eltéréseket, amelyek a munkák mennyiségének növekedését vagy csökkenését eredményezik vágányzári, anyagbiztosítási, helyszínpontosítási, ebből következő technológiaváltozásokból, rezsióradíj-változásokból, jogszabályi változásból eredő módosítások következményeként. A változási igénnyel fellépő fél – többnyire a vállalkozó – formanyomtatványon, a többletek tételes felmérésével és igazolásával benyújtja változáskezelési kérelmét a megrendelőnek, ahol szabályozott módon történik a kérelem elbírálása megrendelő (üzemeltető)-lebonyolító részvételével. A vállalkozó a jóváhagyott mennyiségű és összegű többletre tarthat igényt.
Ahogy a megrendeléstől a számlázásig minden folyamat a SAP-ban történik, úgy a jóváhagyott változáskezelések feldolgozását is itt végzik. A rendelésben új sorként felveszik a munkanemeket mennyiségekkel, a szerződéses egységárak hozzárendelésével. A többletforrásokat a SAP-ban a szerződéses keretösszeg megemelésével biztosítják. Innentől a teljesítés elismerése ugyanúgy történik, mint az alapmunkáé.
A Rinya-híd kivitelezésénél négy változáskezelést nyújtottak be és fogadott el a megrendelő. Az első kérelem a kora tavaszi csapadékos időjárás miatti többletszivattyúzásokat tartalmazta, a második a kiegészítő próbacölöp-készítést a dinamikus próbaterhelés elvégzésével, a nem megfelelő próbaterhelési eredmények miatti több­let­cölöpözést (12 darab helyett 20 darab, 6,00 és 6,80 méter hosszú­sággal), illetve az előirányzottnál nagyobb mennyiségű laza iszapos réteg kiemelése a mederfenékről. A harmadik anyag a vasúti pálya helyreállításánál felmerült eltéréseket tartalmazta a többletmunkák mellett – közúti többletszállítás, vendégsínek válogatása és helyszínre szállítása üzemeltetői kapacitáshiány miatt, véglezárók kiegészítése, a terelősín úgynevezett kihegesztése –, az elmaradókat is figyelembe véve, technológiaváltásból adódó MFS-kocsik és -mozdonyok bérletlemondása, őrzés-védelem törlése, mert azt a Hidász Főépítésvezetőség rendelte. A negyedik változáskezelés a burkolási mennyiségek pontosítását – padkarézsűk, lezárófogak készítését, osztópadka-megtámasztást, a munkabiztonsági előírás szerinti acéllépcsőket és ágyazatmegtámasztót – foglalta magába. A változáskezelések vállalkozó által benyújtott összege 79,6 M Ft volt, megrendelő ebből 67,5 M Ft-ot fogadott el (4. ábra).

4. ábra. Felmerült pót- és többletmunkák megoszlása (M Ft). (Forrás: Giczi Katalin)
Projektlebonyolítási tapasztalat, hogy a mélyépítési munkarészeknél merül fel nagyobb többlet- és pótmunkaigény, illetve a vasúti pálya megközelítését szolgáló ideiglenes utak kialakítása és elbontása jelent még komoly költséget.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] MLI Pécs 2021. évi pénzügyi adatai a Rinya-híd lebonyolításáról.
  • [2] MÁV Zrt. Végfelhasználói oktatási anyag SAP bevezetéséhez.
  • [3] 2000. évi C. törvény a számvitelről.
  • [4] 2013. évi V. törvény a Polgári törvénykönyvről.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©