A cikk szerzője:

Radnay Tibor metrófelújítási projektigazgató
BKV Zrt.

Nem mindennapi kihívások – Az M3-as metróvonal rekonstrukciója

Az M3-as metróvonal rekonstrukcióját képező projekt 217,5 milliárd forint értékben európai uniós forrásokból valósult meg. A projekt megindítását követően a Fővárosi Önkormányzat 7,1 milliárd forintot biztosított az akadálymentesítési munkákhoz és a mérnökszervezet, műszaki ellenőr költségeihez. A hatályos támogatási szerződés értelmében a projekt tényleges befejezésének határideje 2023. október 31. A pénzügyi elszámolás határideje 2023. december 29. A projekt teljes ideje alatt – mind az előkészítés, mind a megvalósítás során – jelentős számú kérdéssel, problémával, kihívással találkoztunk, amelyekre megfelelő válaszokat kellett adni.

Akadálymentesítés megoldása

A mozgáskorlátozottak érdekvédelmi szervezete nem fogadta el a metróvonal részleges, csak 12 állomásra kiterjedő akadálymentesítését és a tervezők azon javaslatát, hogy az akadálymentesítés különjáratú felszíni alacsony padlós autóbuszokkal legyen megoldva. Vizsgáltuk a Műegyetem gépészmérnök-hallgatóinak bevonásával annak lehetőségét is, hogy a mozgólépcső használatát lehetővé tevő „platform” kialakítása megoldható-e. A prototípus elkészítését megelőző egyeztetésen azonban a mozgáskorlátozottak érdekvédelmi szervezetei ezt a megoldást sem fogadták el, mert ez önálló használatot nem tett lehetővé, külön kísérőt igényelt. A felszínhez közeli állomások esetén vizsgáltuk rámpák kialakításának lehetőségét is, de ezt a beépítettség és a sűrű beépítettségű közművek miatt elvetettük. A belvárosi állomások akadálymentesítését függőleges liftekkel – azok jelentős költsége és építési kockázatai miatt – szintén elvetettük. Végül a meglévő mozgólépcső-lejtaknák belső építészeti burkolatainak elbontása és az új, korszerű mozgólépcsők egymás mellé sorolásával felszabaduló helyre ferde­­pályás felvonó (sikló) építését javasoltuk. Ennek vizsgálata eredményesen zárult (2. ábra). A belvárosi állomások és így a metróvonal mind a húsz állomása akadálymentes lesz.

2. ábra. Ferdepályás felvonó

A metróvonal egyes szakaszainak működőképessége

A szállítási kapacitás biztosítása a kivitelezés során elsődleges szempont volt, és a felújítás során prioritás volt a felszíni pótlás folyamatos biztosítása.

Külső gazdasági körülmények, járványhelyzet és háború

A fentiekben részletezetteken túl a járvány miatti korlátozások, a szomszédban folyó háború negatív gazdasági hatásait is ellensúlyozni kellett.

A korszerűsítés eredményei

Az utazóközönség a rekonstrukciót leginkább vizuális élmény, az építészeti kialakítás alapján ítéli meg. Az igények kiszolgálása érdekében valamennyi állomás építészeti kialakítása megújult, új kényelmes mozgólépcsők, korszerű LED-világítótestek és burkolatok (3. ábra), valamint megújult, egységes arculatú utastájékoztató rendszerek épültek ki.
Fontos hangsúlyozni azonban, hogy ezek az újítások a teljes munkának csupán egy kis részét, hozzávetőlegesen 20-25%-át jelentik, a rekonstrukció legfőbb célja az utasok biztonságának növelése volt.

3. ábra. Új építészeti megoldások

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©