A cikk szerzője:

Feld István Márton építész fejlesztési szakértő
MÁV Zrt.

Utasforgalmi létesítmények fejlesztése a Magyar Falu Program keretében

A Magyar Falu Programot a kormány 2018-ban indította az 5000 fő alatti települések életszínvonalának javításáért. A program nagy részét a pályázati lehetőségek teszik ki, amelyeken önkormányzatok és helyi civil szervezetek indulhatnak el, közösségi házak, szolgálati lakások, kisboltok felújítására és sok egyéb célra forrást szerezve. A másik jelentős hányada a programnak a kistelepülések állami tulajdonú infrastruktúrájának fejlesztése. Az alsóbbrendű utak tömeges felújítása mellett 2020-ban a MÁV is lehetőséget kapott, hogy a kistelepüléseket kiszolgáló vasúthálózatot fejlessze. A Miniszterelnökséggel kötött támogatási szerződés értelmében 2 milliárd Ft vissza nem térítendő támogatást kifejezetten utasforgalmi létesítmények megújítására lehet felhasználni.

Épületfelújítások

A meglévő épületek megújításánál legtöbb esetben a HÉV-típusépületek II–IV. osztályú variánsával találkoztunk. Azon épületeknél, ahol az eredeti tömegforma és/vagy épületarchitektúra nagyrészt fennmaradt, egyértelmű cél volt a típustervi egységes arculat helyreállítása. Ennek során általában a tetőtúllógások helyreállítását, az utólagos nyílásátalakítások visszaállítását, illetve a neoreneszánsz homlokzatarchitektúra (sarokarmírozások, architrávkeretek, szemöldökdíszek, könyöklő- és osztópárkányok) újraépítését végeztük el. Fontos ugyanakkor, hogy nem ragaszkodtunk a drága és nem kifizetődő dogmatikus értékvédelemhez, hanem a típustervek alapján kidolgozott két homlokzatváltozat valamelyikét alkalmaztuk.

3. ábra. Zichyújfalu állomás. (Fotó: MÁV-KIG)

4. ábra. Mernye állomásépület homlokzata. (Fotó: Feld István Márton)

Ilyen módon újult meg Szany-Rá­baszentandrás (1. ábra), Zichyújfalu (2. és 3. ábra), Mernye (4. ábra), Biharnagybajom (5. ábra), Nagykereki, Pocsaj-Esztár és Okány (6. ábra), valamint ugyan a nem HÉV-típusba tartozó, de hasonló helyzetű Csömödér-Páka és Nagyigmánd-Bábolna is. Olyan típusépületeknél, ahol az eredeti architektúra már semmilyen szinten nem volt fellelhető, kortárs módon fogalmaztuk meg a külső megjelenést, egy-egy régi elemet visszaidézve (Medgyesegyháza, Vaja-Rohod).

5. ábra. Biharnagybajom állomásépület. (Fotó: Lehotkay Tamás)
A belsőépítészet teljesen egységes. Típus­azonos burkolólapok, színkombinációk, szaniterek és bútorok kerültek valamennyi utasforgalmi térbe (7. és 8. ábra). A 100 ezer fő/év forgalmat meghaladó helyszíneken alapból, az ez alatti forgalmú helyszínek esetében pedig önkormányzati hozzájárulás esetén létesítettünk szabványos utasmosdót (9. ábra). Az épületeken a szükséges épületszerkezeti beavatkozásokat (alsó vízszigetelés, tönkrement fedélszékelemek cseréje, vízelvezetés megoldása stb.) is elvégeztük.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©