Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Pályalétesítményi tevékenységeket szabályozó előírások aktuális kérdései
A cikk elsődleges célja annak bemutatása, hogy a MÁV Zrt. normatív utasításai hol helyezkednek el a vasúti közlekedés szabályozásának rendszerében, továbbá tájékoztatás az utóbbi időszak utasításkorszerűsítési tevékenységének eredményeiről és aktuális feladatairól.
A vasúti közlekedés szabályozási szintjei és az egyes szintek jellemzői közforgalmú és saját célú pályahálózatra:
Ismeretes, hogy az Európai Unió jogi normái, a közösségi jog vasúti közlekedést szabályozó irányelveinek (ún. vasúti csomagoknak) legfontosabb elemei az alábbiak voltak:
A legfontosabb végrehajtási rendeletek az alábbi kérdéseket szabályozták:
Szerkezetét tekintve a jogszabály az általánostól a részletek felé haladva az alábbi előírásokat tartalmazza:
Szintén nem jogszabályszintű a Közlekedési Hatóság által jóváhagyott/kiadott országos érvényű előírások (pl. F1, F2 utasítás) specifikus szabályozási formák, melyeknél szabvány kiadása nem várható vagy nem indokolt.
Ilyenek lehetnek a többi között:
A szabályozórendszer működtetésével kapcsolatos munkamegosztásban az EU feladata a szabályozás és a végrehajtás felügyelete, a kormány tulajdonosi jogokat gyakorol és tovább szabályoz, a hatóság feladata hatáskörében eljárva a jogalkalmazás, piacfelügyelet és hatósági ellenőrzés,
a vállalat a magasabb szintű előírásokat hajtja végre és vállalati szabályozást végez.
A fenti általánosabb áttekintést követően érdemes megnézni, hogy a vasúti alaptevékenységeket szabályozó utasítások hol helyezkednek el a MÁV Zrt. működési rendjében.
A MÁV-csoport irányítási rendszerének két fő eleme van:
a) Portfóliókezelési szabályzat (ennek részei a létesítési okiratok, egységes ügyrendek, szervezeti és működési szabályzatok, szindikátusi szerződések, a MÁV Zrt. utasításai)
b) Egyéb eszközök (együttműködési megállapodások, kollektív szerződések)
A MÁV Zrt. normatív utasításai a vasúti, az alaptevékenységeket szabályozó normák, melyek a közlekedés biztonságát,
a szereplők érdekét szolgálják és kötelező annak, aki valamilyen célból használja
a pályahálózatot. A kötelezővé tétel módja például a vasúti közlekedés szempontjából a hálózat-hozzáférési szerződéssel, építési-karbantartási tevékenységeknél a vállalkozási szerződéssel történhet. Ezenkívül vannak kizárólag MÁV-csoportra vonatkozó belső (pl. számviteli tevékenység, beszerzés, beruházás) előírások.
A Pályavasúti Üzletág 2008/2010. évi utasításkorszerűsítési programjának célja új utasítások kiadása, szükségszerű korszerűsítése volt a technikai-szervezeti változások, az EU-s előírások bevezetése, kezelhetőségi szempontok javítása miatt. A munka módszerét tekintve MÁV Zrt. projekt keretében, szakterületi munkacsoportokban, a szakmát gyakorló és irányító kollégák bevonásával történt.
A projekt keretében 106 utasítás felülvizsgálatára került sor Pályavasúti Üzletág szinten, ebből 30 tartozott a pályás munkacsoport felelősségi körébe. A projekt eredménye új utasítások kiadása, felülvizsgálat után a meglévő utasítás módosítása-kiegészítése, változtatás nélküli hatályban tartása vagy hatálytalanítása.
Ennek a munkának tovább kell folytatódnia, hiszen a szakterületen még több régi, tartalmában elavult, korszerűsítésre szoruló utasítás van érvényben. Ezek egy részét a Közlekedési Hatósághoz kell felterjeszteni, melynek statutum rendelete hatáskört biztosít számára a vasúti közlekedés biztonságát érintő utasítások jóváhagyására.
Hatóság által jóváhagyandó utasítások jegyzéke (meglévők módosítása vagy új utasítások):
A) Országos közforgalmú vasutak esetében:
Érdemes néhány, az utasítás felülvizsgálati program keretében, illetve attól függetlenül korszerűsített szabályozás kiadását külön is kiemelni.
Diagnosztikai útmutató. A közelmúltban P-2310/2009. számon kiadott útmutató részletesen ismerteti, hogy mit, mivel és hogyan kell mérni, kiértékelni, milyen intézkedéseket kell tenni hiba esetén a síndiagnosztika, vágánygeometria-mérés, kitérődiagnosztika területén.
Rendelkezés az örvényáramú vizsgáló rendszer bevezetése a fáradásos sínfejrepedések vizsgálatára. A pályalétesítményi szakterületen a közelmúlt egyik legnehezebben kezelhető problémája a fáradásos sínfejrepedés kezelése, amely várhatóan hosszabb távú feladatot jelent a szakemberek számára. Ezért vált szükségessé a P-7657/2011. PLF számú rendelkezés kiadása, amely a korábbi szemrevételezéses vizsgálatok alapján teendő intézkedések (Gy.122-6,12/2010.) után a repedések mélységének kísérleti mérésére alkalmas örvényáramú készülék rendszerbe állításáról szól. Jelenleg is folyamatban van az intézkedések pontosítása a mérések alapján (sebességkorlátozás, újabb vizsgálat időpontja stb.), illetve ennek alapján a javító/megelőző (sínköszörülés, sínmarás) tevékenységek végzése. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy egyre több ilyen típusú sínfejhiba jelenik meg a hálózaton, és szükség van egy nagyobb teljesítményű, gépi örvényáramú mérőberendezés beszerzésére.
A pályalétesítményi szakszolgálat munkája eredményességének javítása érdekében további aktuális feladatok a szabályozási munkában
A P-4290/2004. PMLI Utasítás az ultrahangos sínvizsgálatok végrehajtására kiegészítendő a legújabb fáradásos típusú sínfejhibák feltárásának, megszüntetésének előírásaival és további feladat az UH hibákkal kapcsolatos intézkedések felülvizsgálata, a hatályos utasításban meglévő ellentmondások kiküszöbölése.
A MÁV Zrt. jelenlegi szervezeti struktúrájában megoldatlan a használt felépítményi anyagok érdemi felújítása és újrahasznosítása. Ehhez rendelkezésre áll a 112300/1977. MÁV vezérigazgatói utasítás a használt kitérők minősítésére, javítására és újrafelhasználására című szabályozás. Az utasítás korszerűsítésre szorul, mert az anyaggazdálkodás jelenlegi rendszerében szükség van a vissznyereményi sínek, kitérők hazai felújításának előkészítésére, és ehhez az alapvetően jó szakmai előírásokat tartalmazó utasítást aktualizálni kell.
A 112623/1986. D.54. 51. fejezete tartalmazza a vágányok építésénél és fenntartásánál betartandó mérethatárokat. Az alább felsorolt okok miatt egyértelműen szükség van a jelenleg érvényben lévő vágánygeometriai mérethatárok felülvizsgálatára.
A fentiekben – a teljesség igénye nélkül – áttekintettük a MÁV Zrt. tevékenységszabályozásának egyes kérdéseit, különös figyelemmel a pályás szakszolgálat aktuális feladataira ezen a területen. További célként jelölhető meg ezen a területen a pályahálózat-működtető vállalatok együttműködése a vasúti tevékenység szabályozásában az átjárhatósági követelmények, szakmai/műszaki színvonal és közlekedés biztonsága, a költségtakarékosság, az egységes szabályok alkalmazása előnyeinek kihasználása érdekében.
- Európai Unió joganyaga (kötelező vagy ajánlott előírások)
- Nemzeti törvények (pl. vasúti törvény)
- Rendeletek (kormány vagy minisztérium adhatja ki)
- Szabványok (rendelet vagy szerződés teheti kötelezővé)
- Hatóság által jóváhagyott országos érvényű és eseti előírások (utasítások, határozatok)
- Vállalati szabályozások (módszertan, technológia konkrét esetekre)
Ismeretes, hogy az Európai Unió jogi normái, a közösségi jog vasúti közlekedést szabályozó irányelveinek (ún. vasúti csomagoknak) legfontosabb elemei az alábbiak voltak:
- Átlátható hozzáférés, vasútvállalatok engedélyezése, infrastruktúra-kapacitás elosztása,
- Vasútbiztonság, interoperabilitás,
- Személyszállítás közszolgáltatási funkciója, nemzetközi személyforgalom liberalizációja.
A legfontosabb végrehajtási rendeletek az alábbi kérdéseket szabályozták:
- Vasúti rendszerek kölcsönös átjárhatósága (Országos Vasúti Szabályzat)
- Vasúttársaságok működésének engedélyezése (Nemzeti Közlekedési Hatóság)
- Hálózat-hozzáférési díjak meghatározása (Vasúti Pályakapacitás Elosztó VPE jóváhagyásával a pályahálózat üzemeltetője)
- Nyílt hozzáférés szabályozása (vasúti pályakapacitás-elosztás)
Szerkezetét tekintve a jogszabály az általánostól a részletek felé haladva az alábbi előírásokat tartalmazza:
- Tervezésre, engedélyezésre, létesítésre, üzemeltetésre, megszüntetésre vonatkozó követelményeket,
- Strukturális alrendszerek (infrastruktúra, energiaellátás, ellenőrző, irányító-, jelző- és biztosítóberendezések, forgalomirányítás) fentiek szerinti előírásait,
- Infrastruktúra-elemek (pálya, híd, vasútkeresztezések, rakodó-, járműmozgató, mérlegelő-, kiszolgálóberendezések) részletes követelményrendszerét.
Szintén nem jogszabályszintű a Közlekedési Hatóság által jóváhagyott/kiadott országos érvényű előírások (pl. F1, F2 utasítás) specifikus szabályozási formák, melyeknél szabvány kiadása nem várható vagy nem indokolt.
Ilyenek lehetnek a többi között:
- A vasúti közlekedés biztonságát érintő vállalati utasítás jóváhagyása;
- OVSZ vagy rendeleti felhatalmazás alapján kiadott egyedi hatósági előírás;
- Építési engedély határozat konkrét ügyben megfogalmazott előírásai.
A szabályozórendszer működtetésével kapcsolatos munkamegosztásban az EU feladata a szabályozás és a végrehajtás felügyelete, a kormány tulajdonosi jogokat gyakorol és tovább szabályoz, a hatóság feladata hatáskörében eljárva a jogalkalmazás, piacfelügyelet és hatósági ellenőrzés,
a vállalat a magasabb szintű előírásokat hajtja végre és vállalati szabályozást végez.
A fenti általánosabb áttekintést követően érdemes megnézni, hogy a vasúti alaptevékenységeket szabályozó utasítások hol helyezkednek el a MÁV Zrt. működési rendjében.
A MÁV-csoport irányítási rendszerének két fő eleme van:
a) Portfóliókezelési szabályzat (ennek részei a létesítési okiratok, egységes ügyrendek, szervezeti és működési szabályzatok, szindikátusi szerződések, a MÁV Zrt. utasításai)
b) Egyéb eszközök (együttműködési megállapodások, kollektív szerződések)
A MÁV Zrt. normatív utasításai a vasúti, az alaptevékenységeket szabályozó normák, melyek a közlekedés biztonságát,
a szereplők érdekét szolgálják és kötelező annak, aki valamilyen célból használja
a pályahálózatot. A kötelezővé tétel módja például a vasúti közlekedés szempontjából a hálózat-hozzáférési szerződéssel, építési-karbantartási tevékenységeknél a vállalkozási szerződéssel történhet. Ezenkívül vannak kizárólag MÁV-csoportra vonatkozó belső (pl. számviteli tevékenység, beszerzés, beruházás) előírások.
A Pályavasúti Üzletág 2008/2010. évi utasításkorszerűsítési programjának célja új utasítások kiadása, szükségszerű korszerűsítése volt a technikai-szervezeti változások, az EU-s előírások bevezetése, kezelhetőségi szempontok javítása miatt. A munka módszerét tekintve MÁV Zrt. projekt keretében, szakterületi munkacsoportokban, a szakmát gyakorló és irányító kollégák bevonásával történt.
A projekt keretében 106 utasítás felülvizsgálatára került sor Pályavasúti Üzletág szinten, ebből 30 tartozott a pályás munkacsoport felelősségi körébe. A projekt eredménye új utasítások kiadása, felülvizsgálat után a meglévő utasítás módosítása-kiegészítése, változtatás nélküli hatályban tartása vagy hatálytalanítása.
Ennek a munkának tovább kell folytatódnia, hiszen a szakterületen még több régi, tartalmában elavult, korszerűsítésre szoruló utasítás van érvényben. Ezek egy részét a Közlekedési Hatósághoz kell felterjeszteni, melynek statutum rendelete hatáskört biztosít számára a vasúti közlekedés biztonságát érintő utasítások jóváhagyására.
Hatóság által jóváhagyandó utasítások jegyzéke (meglévők módosítása vagy új utasítások):
A) Országos közforgalmú vasutak esetében:
- D.2. sz. Utasítás a vasúti munkagépeknek és munkavonatoknak közlekedtetésére és az ezekkel összefüggő műszaki előírásokra
- D.5. sz. Utasítás: Előírások a pálya-felügyeleti szolgálat ellátására
- D.11. sz. Utasítás Vasúti alépítmény
- D.12. sz. Útmutató Vasúti felépítmény
- D. 12/H. sz. Utasítás Hézagnélküli felépítmény építése, karbantartása és felügyelete
- D.14. sz. Útmutató Vasútépítési engedélyek
- Országos közforgalmú vasutak pályatervezési szabályzata (OKVPSZ)
- H.1.–H.5. Új Vasúti Hídszabályzat, meglévő szabályzatok módosításai
- H.6. sz. Utasítás a rendkívüli küldemények engedélyezésére, felvételére és továbbítására
- D.54., D.56., D.57. sz. Építési és pályafenntartási műszaki adatok (normál, keskeny és széles nyomtávolságú vasutakra), útmutatók a vasúti pálya méreteltéréseire vonatkozó előírásai
- F.1. sz. Jelzési utasítás
- F.2. sz. Forgalmi utasítás
- F.2. sz. Forgalmi utasítás függelékei
- F.3. sz. Utasítás az üzemirányítási és az operatív üzletági irányítási szolgálat ellátására
- F.10. sz. Utasítás a védett vezetők utazásainak lebonyolítására
- O.1. sz. Oktatási utasítás
- E.101. sz. Általános utasítás a MÁV Zrt. villamosított vonalainak üze-mére
- TB.1. sz. Utasítás a biztosítóberendezések fenntartására
- E.1. sz. Utasítás a vontatójármű személyzet részére I–IV. rész
- E.2. sz. Fékutasítás
- E.12. sz. Műszaki kocsiszolgálati utasítás
- Műszaki táblázatok I., II. rész
- Balesetvizsgálati utasítás
- Iparvágányok szolgálati utasítása
- Jelzési, forgalmi és gépészeti utasítás az Erdei Vasutak számára
Érdemes néhány, az utasítás felülvizsgálati program keretében, illetve attól függetlenül korszerűsített szabályozás kiadását külön is kiemelni.
D5. Pályafelügyelet utasítás. A 4/2009. VIG számú utasítással kiadott korábbi utasítás módosítását szervezeti változások (Mérnök szakasz megszűnése, feladatok átcsoportosítása szakaszmérnökségekre, illetve a területi központok alosztályaira) és a szakaszmérnökök, főpályamesterek, vezetőmérnökök feladatainak változása indokolta.
D.11. (Bevezetés alatt álló utasítás) Vasúti alépítmény I. kötet. Az utasítás kiadásánál a leglényegesebb eltérések a korábbi útmutatóhoz képest a földmű tervezésétől a megvalósításáig geotechnikai szolgáltatások (geotechnikai tervellenőrzés, talajvizsgálati jelentés/talajmechanikai szakvélemény, geotechnikai kategóriába sorolás, ehhez előírt talajfeltárási mód stb.) bevezetése és a teherbírási, illetve használhatósági határállapot figyelembevétele a földmű méretezésénél.
Bevezetett új elemek az alépítmény dinamikai stabilitásvizsgálata, a kiegészítő (védő/erősítő) réteg szabályozott alkalmazása, földműrétegek tömörségi követelményei és tömörségmérési módszerek, továbbá a teherbírási követelmények és mérési módszerek rendszerbe állítása.D.11. Vasúti alépítmény II. kötet. Kidolgozás alatt áll, fő fejezetei az alagutak, a vágánykeresztezések, a szintben vasúti átjárók, peronok, védelmi berendezések (árvíz, belvíz, talajvíz, zaj stb.) földműépítési technológiák, a tám- és bélésfalak. (A D.11. számú utasítás előírásainak részletesebb ismertetését lásd a Sínek Világa 2011/5. számában.)
D.12/H. utasítás. A korábban hatályban lévő D.12/H. műszaki útmutató korszerűsítése a közelmúltban szintén megtörtént. Az útmutatóhoz képest a változások legfőképpen a kis sugarú ívek új ágyazati ellenállás-növelő megoldásaival, az új európai aluminotermikus hegesztési szabványok előírásainak bevezetésével, a hézagnélküli vágányok semleges hőmérsékletének (beleértve a munka-hőmérsékleti és ideiglenes semleges hőmérsékleti értékeket is) módosításával, a munkáltatásra vonatkozó hőmérsékleti előírások korszerűsítésével, valamint a tényleges semleges hőmérséklet mérésével kapcsolatosak. (A D.12/H. utasítás hézagnélküli vágányok építése, karbantartása és felügyelete című új és korszerűsített előírásait a Sínek Világa 2010/1. számában ismertettük részletesen.)
D.20. Hegesztési utasítás. A korábbi ÁT hegesztésekre vonatkozó útmutató helyett került kiadásra, az általános hegesztési előírásokat, a sínminőséget, a hegeszthetőséget, időjárási és személyi-tárgyi feltételeket szabályozza az aluminotermikus sínhegesztések, az ellenállás-hegesztések, a felrakó és feltöltő hegesztések vonatkozásában. Valamennyi hegesztési eljárás tekintetében rögzíti az új utasítás a sínhegesztők és hegesztő kivitelezők alkalmassági kritériumait, külön szabályozza az üzemben és a pályában végzett villamos ellenállás-hegesztés követelményeit, továbbá útmutatásokat ad a felrakó/feltöltő hegesztések célszerű alkalmazására.
Végrehajtási szabályzat. A fenti utasítás mellett a MÁV Zrt. P-3783/2010. számon Végrehajtási szabályzatot adott ki az MSZ EN 14730-1,2 szabványok bevezetésére, amely a hegesztési eljárások, hegesztők és hegesztő vállalkozások engedélyezésének, továbbá a hegesztések átvételének részletkérdéseit szabályozza.Diagnosztikai útmutató. A közelmúltban P-2310/2009. számon kiadott útmutató részletesen ismerteti, hogy mit, mivel és hogyan kell mérni, kiértékelni, milyen intézkedéseket kell tenni hiba esetén a síndiagnosztika, vágánygeometria-mérés, kitérődiagnosztika területén.
Rendelkezés az örvényáramú vizsgáló rendszer bevezetése a fáradásos sínfejrepedések vizsgálatára. A pályalétesítményi szakterületen a közelmúlt egyik legnehezebben kezelhető problémája a fáradásos sínfejrepedés kezelése, amely várhatóan hosszabb távú feladatot jelent a szakemberek számára. Ezért vált szükségessé a P-7657/2011. PLF számú rendelkezés kiadása, amely a korábbi szemrevételezéses vizsgálatok alapján teendő intézkedések (Gy.122-6,12/2010.) után a repedések mélységének kísérleti mérésére alkalmas örvényáramú készülék rendszerbe állításáról szól. Jelenleg is folyamatban van az intézkedések pontosítása a mérések alapján (sebességkorlátozás, újabb vizsgálat időpontja stb.), illetve ennek alapján a javító/megelőző (sínköszörülés, sínmarás) tevékenységek végzése. Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy egyre több ilyen típusú sínfejhiba jelenik meg a hálózaton, és szükség van egy nagyobb teljesítményű, gépi örvényáramú mérőberendezés beszerzésére.
A pályalétesítményi szakszolgálat munkája eredményességének javítása érdekében további aktuális feladatok a szabályozási munkában
A P-4290/2004. PMLI Utasítás az ultrahangos sínvizsgálatok végrehajtására kiegészítendő a legújabb fáradásos típusú sínfejhibák feltárásának, megszüntetésének előírásaival és további feladat az UH hibákkal kapcsolatos intézkedések felülvizsgálata, a hatályos utasításban meglévő ellentmondások kiküszöbölése.
A MÁV Zrt. jelenlegi szervezeti struktúrájában megoldatlan a használt felépítményi anyagok érdemi felújítása és újrahasznosítása. Ehhez rendelkezésre áll a 112300/1977. MÁV vezérigazgatói utasítás a használt kitérők minősítésére, javítására és újrafelhasználására című szabályozás. Az utasítás korszerűsítésre szorul, mert az anyaggazdálkodás jelenlegi rendszerében szükség van a vissznyereményi sínek, kitérők hazai felújításának előkészítésére, és ehhez az alapvetően jó szakmai előírásokat tartalmazó utasítást aktualizálni kell.
A 112623/1986. D.54. 51. fejezete tartalmazza a vágányok építésénél és fenntartásánál betartandó mérethatárokat. Az alább felsorolt okok miatt egyértelműen szükség van a jelenleg érvényben lévő vágánygeometriai mérethatárok felülvizsgálatára.
- A jelenlegi méretelőírásokat kb. egy évtizede korszerűsítették utoljára
- A hagyományos infrastruktúra TSI/ÁME bevezetésre került az EU-ban, mely hivatkozik az EN 13848. szabványra (Vágánygeometria minősége 5. rész): ez rendelkezik új lokális mérethatár-kategóriák (AL, IL, IAL) bevezetéséről, továbbá előírja, hogy a süppedés és irány paramétert D1 hullámtartományban kell szolgáltatni.
- Új, torzításmentes geometriai mérőrendszert alkalmaznak a 007 mérőkocsin (mint ismeretes, a 004 mérőkocsi húr elven működik).
- A MÁV-nál eddig alkalmazott H = 500 m-es területi elvű általános minősítés helyett kívánatos a H = 200 m-es minősítési hossz bevezetése, illetve süppedés és irány paramétereknél elvárás a szórás elvű számítás.
- Lokális hibák feldolgozási tapasztalatai (darabszámok, megszüntetési arány stb.) szerint is indokolt a geometriai mérethatárok felülvizsgálata.
A fentiekben – a teljesség igénye nélkül – áttekintettük a MÁV Zrt. tevékenységszabályozásának egyes kérdéseit, különös figyelemmel a pályás szakszolgálat aktuális feladataira ezen a területen. További célként jelölhető meg ezen a területen a pályahálózat-működtető vállalatok együttműködése a vasúti tevékenység szabályozásában az átjárhatósági követelmények, szakmai/műszaki színvonal és közlekedés biztonsága, a költségtakarékosság, az egységes szabályok alkalmazása előnyeinek kihasználása érdekében.
A cikk folytatódik, lapozás:1
A lapszám PDF dokumentumként való letöltéséhez kattintson ide!
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!