Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A magyar vasúthálozat kialakulása és fejlődése
A magyar vasútháló at 2006-ban ünnepelte fennállásának 160. éves jubileumát,
mint hogy keletkezésének időpontjául 1846. július 15-ét, a Pest és Vác közötti, első hazai
közforgalmú, gőzvontatású vasútvonal megnyitásának napját fogadták el. A hazai
vasútépítés történelmi előzményei azonban jóval korábbi időszakra nyúlnak vissza, ezt
megelőzően Magyarországon már épült két lóvontatású vasút (1827-ben Pest–Kőbánya
7,6 km és 1840-ben, Pozsony–Nagyszombat 64,5 km), és 1836-ban már a magyar
o szággyűlés megalkotta az első vasúttörvényt is, amely 13 vasútvonalépítését irányozta
elő (1. ábra). Az ország vasút hálózatának megépítésére vonatkozó valamennyi javaslat
megegyezett abban, hogy a legfontosabb az Osztrák-Magyar Monar hia két fővárosát,
Pestet Béccsel összekötő vasút. Vita legfeljebb abban volt, hogy ez a vonal a Dunától
északra, Vácott, Érsekújváron és Pozsonyon vagy délre, Győrön át vezető vonalon
haladjon. A vita az északi vonal javára dőlt el, azt építették meg előbb,
de később megépült a déli vonal is.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2006 / 3-4. számában.A lapszám PDF dokumentumként való letöltéséhez kattintson ide!
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!