A cikk szerzője:

Eur. Ing. Felföldi Károly reprezentáns
KRAIBURG STRAIL GmbH

Willy Molter exportigazgató
KRAIBURG STRAIL GmbH

A STRAIL útátjáró szerkezetek új elemei – Beépítési és fenntartási tapasztalatok

Az világszerte ismert termékeket gyártó cég, a KRAIBURG STRAIL GmbH folyamatosan fejleszti gyártmányait. Ezért érdemes időről időre bemutatni új termékeiket, és számot adni e szerkezeteik beépítési és üzemeltetési tapasztalatairól. Írásunkkal segítséget kívánunk nyújtani az új termékek minél szélesebb körű megismeréséhez, és a STRAIL útátjáró elemek gazdaságos és szakszerű üzemeltetéséhez.

A Sínek Világa szakfolyóirat már többször közölt cikkeket a STRAIL útátjáró rendszerekről. A konferencián és a folyóirat e számában sem térünk ki a rendszer teljes bemutatására, csupán a legújabb fejlesztések, változások ismertetését tartottuk szükségesnek. Az áttekinthetőség érdekében mégis felsoroljuk a STRAIL rendszer elemeit:

  • premiumSTRAIL
  • pedeSTRAIL
  • innoSTRAIL
  • pontiSTRAIL 
  • veloSTRAIL
  • profilSTRAIL

Valamennyi STRAIL szerkezet sín-, alj- és leerősítés-függő.
A pontiSTRAIL alumíniumtartóval el­látott külső elemes rendszer, extrém terhelésre is alkalmas. Lényege, hogy az elemek süllyeszthetők és emelhetők, ezért az átjáró hossz-szelvénye kedvezően alakítható. Az újabb fejlesztések lehetővé tették, hogy nincs külön középső gumielem és középső alumíniumtartó. Ezáltal a termék egységesebb,   csökken az eltérő alkatrészek szá­ma, így rövid vágányzári időben nem kell a kezdő elemeket keresni. Ugyancsak egy­ségesebb lett a feszítőrendszer is. A pon­ti­STRAIL-hez minden esetben felszerelendő síntalpkengyel.
A veloSTRAIL nyomcsatorna nélküli belső elemes rendszer az akadálymentes köz­lekedés része. Közúti és vasúti terhelési korlátozása nincs. Változás, hogy 100 km/h vasúti pályasebességig alkalmazható.
A profilSTRAIL iparterületeken, csarnokokban a nyomcsatornát biztosító gumielem, alaki kötéssel és sínalakbetétekkel rendelkezik. Forgalmi vágányba nem építhető be.
A pontiSTRAIL és profilSTRAIL ki­vételével valamennyi STRAIL elem egymással összeépíthető.
Főként túlemelésben fekvő vágányoknál szükséges az átjáróra folyó csapadékvíz elvezetése, megelőzve ezzel az ágyazat elsárosodását. Legtöbb helyen a vízelvezető rendszer csak jelentős többletköltséggel épül meg. Kifejlesztettük a szegélygerendába integrált vízelvezető csatornát (1–3. ábra).

1. ábra. VeloSTRAIL külön vízelvezető csatornával 1. ábra. VeloSTRAIL külön vízelvezető csatornával

 

2. ábra. Szegélygerendába integrált vízelvezető csatorna2. ábra. Szegélygerendába integrált vízelvezető csatorna

3. ábra. Vízelvezetős szegélygerenda beépítése3. ábra. Vízelvezetős szegélygerenda beépítése

Fontos információ az üzemeltetőknek, hogy 2004-ig gyártottuk a 2 csap-hornyos elemeket 5 év alkatrészként történő utánszállítási garanciával. Ezt a garanciát 5 évvel meghosszabbítottuk. 2015-től csak az 1 csap-hornyos elemeket gyártjuk. A régi 2 csap-hornyos elemek pótlása ezentúl csak vissznyereményi anyagból lehetséges.

A cikk folytatódik, lapozás:123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 5. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©