A cikk szerzője:

Eur. Ing. Felföldi Károly reprezentáns
KRAIBURG STRAIL GmbH

Willy Molter exportigazgató
KRAIBURG STRAIL GmbH

A STRAIL útátjáró szerkezetek új elemei – Beépítési és fenntartási tapasztalatok

Az világszerte ismert termékeket gyártó cég, a KRAIBURG STRAIL GmbH folyamatosan fejleszti gyártmányait. Ezért érdemes időről időre bemutatni új termékeiket, és számot adni e szerkezeteik beépítési és üzemeltetési tapasztalatairól. Írásunkkal segítséget kívánunk nyújtani az új termékek minél szélesebb körű megismeréséhez, és a STRAIL útátjáró elemek gazdaságos és szakszerű üzemeltetéséhez.

A Sínek Világa szakfolyóirat már többször közölt cikkeket a STRAIL útátjáró rendszerekről. A konferencián és a folyóirat e számában sem térünk ki a rendszer teljes bemutatására, csupán a legújabb fejlesztések, változások ismertetését tartottuk szükségesnek. Az áttekinthetőség érdekében mégis felsoroljuk a STRAIL rendszer elemeit:

  • premiumSTRAIL
  • pedeSTRAIL
  • innoSTRAIL
  • pontiSTRAIL 
  • veloSTRAIL
  • profilSTRAIL

Valamennyi STRAIL szerkezet sín-, alj- és leerősítés-függő.
A pontiSTRAIL alumíniumtartóval el­látott külső elemes rendszer, extrém terhelésre is alkalmas. Lényege, hogy az elemek süllyeszthetők és emelhetők, ezért az átjáró hossz-szelvénye kedvezően alakítható. Az újabb fejlesztések lehetővé tették, hogy nincs külön középső gumielem és középső alumíniumtartó. Ezáltal a termék egységesebb,   csökken az eltérő alkatrészek szá­ma, így rövid vágányzári időben nem kell a kezdő elemeket keresni. Ugyancsak egy­ségesebb lett a feszítőrendszer is. A pon­ti­STRAIL-hez minden esetben felszerelendő síntalpkengyel.
A veloSTRAIL nyomcsatorna nélküli belső elemes rendszer az akadálymentes köz­lekedés része. Közúti és vasúti terhelési korlátozása nincs. Változás, hogy 100 km/h vasúti pályasebességig alkalmazható.
A profilSTRAIL iparterületeken, csarnokokban a nyomcsatornát biztosító gumielem, alaki kötéssel és sínalakbetétekkel rendelkezik. Forgalmi vágányba nem építhető be.
A pontiSTRAIL és profilSTRAIL ki­vételével valamennyi STRAIL elem egymással összeépíthető.
Főként túlemelésben fekvő vágányoknál szükséges az átjáróra folyó csapadékvíz elvezetése, megelőzve ezzel az ágyazat elsárosodását. Legtöbb helyen a vízelvezető rendszer csak jelentős többletköltséggel épül meg. Kifejlesztettük a szegélygerendába integrált vízelvezető csatornát (1–3. ábra).

1. ábra. VeloSTRAIL külön vízelvezető csatornával

 

2. ábra. Szegélygerendába integrált vízelvezető csatorna

3. ábra. Vízelvezetős szegélygerenda beépítése

Fontos információ az üzemeltetőknek, hogy 2004-ig gyártottuk a 2 csap-hornyos elemeket 5 év alkatrészként történő utánszállítási garanciával. Ezt a garanciát 5 évvel meghosszabbítottuk. 2015-től csak az 1 csap-hornyos elemeket gyártjuk. A régi 2 csap-hornyos elemek pótlása ezentúl csak vissznyereményi anyagból lehetséges.

A cikk folytatódik, lapozás:123Következő »
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 5. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©