Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Archívum /
Asztalos Károly (1932–2022)
Asztalos Károly Budapesten született 1932-ben. Mérnöki diplomáját az Építőipari Közlekedési Műszaki Egyetemen szerezte meg 1956-ban. Kezdő mérnökként a MÁV szolgálatába állt. Előbb a MÁV Hídépítési Főnökségen építésvezető, majd 1958-tól a miskolci MÁV Igazgatóság hidász vonalbiztosa volt. A kijelölt vasúti hidak műszaki felügyeletén kívül az alsózsolcai Sajó- és a kiskörei Tisza-híd építési munkáit felügyelte és irányította.
A Hídépítési Főnökségnél és a Miskolci Igazgatóságnál töltött időszakról később szívesen számolt be kollégáinak, beosztottjainak. Mindig kiemelte, hogy hidásznak lenni akkor még különleges rangot jelentett. Nemcsak a rangjelzésükben a sötétzöld paroli, hanem tudásuk, szakmaszeretetük, összetartásuk különbséget jelentett a többi szakághoz képest.
1965-ben került a MÁV Tervező Intézet Hídosztályára. A tervezések során változatos munkákban vett részt. Kezdetben számos vasbeton híd tervét készítette el. Az 1970-es években már csoportvezetőként vett részt a tervezésekben. Irányítása alatt két mérnök és két technikus dolgozott. Ebben az időszakban több – a korábbi kialakításoktól eltérő – korszerű gyalogos-felüljáró engedélyezési és kiviteli tervének készítésében vett részt. Ilyen volt a rámpás feljáróval megépült békéscsabai felüljáró, amelyet a gyalogosokon kívül a mozgássérültek, a babakocsit tolók és kerékpárosok ma is használnak. Vasbeton szerkezetű hidak tervezését nagy odaadással irányította (Újbarok térsége és Sárvár állomás). A Hídosztályon a gyalogos-felüljárók szakértőjének számított. Ezek mellett vasbeton hidakkal is foglalkozott, közülük ki kell emelni a Szigetvár–Barcs-vonalon létesített 9,0 m nyílású (vágánytengelyben illesztett), két részből épített felszerkezetű padkaátvezetéses vasbeton lemezhidat. Az előzőekben felsorolt hidakon kívül nagy szorgalommal és precízséggel készítette el az acélszerkezetű hidak terveit is, közülük meg kell említeni a Zalaegerszeg–Rédics-vasútvonalon az acélból épült, 21,40 m támaszközű, hegesztett szekrénytartós Cserta-hidat, ami akkor szakmai újdonság volt. Szinte minden esetben aktívan részt vett az épülő hidak tervezői művezetésében, miközben a perni vasúti hidak statikai ellenőrzésében is jelentős munkát végzett.
Asztalos Károly vidám természetű, a természetet, az utazást, a túrákat szerető kolléga volt. Hivatása mellett féltő gondossággal szerette családját, nevelte gyermekeit és unokáit.
Irányítása alatt több fiatal mérnök szerzett gyakorlatot a vasúti hidak tervezésben és sajátította el a hidászszakmát. Halálával a szakma egyik nagy egyéniségét s egykori kiváló vasúti hídtervezőjét veszítettük el.
Legeza István
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.