Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Archívum /
Dr. Erdősi Ferenc (1934–2023)
Elhunyt Erdősi Ferenc professzor. Aki vasutas családban nőtt fel, ha nem is követi a szülei foglalkozását, általában akkor sem távolodik el ettől. Erdősi Ferencet is megcsapta a mozdony füstje, hiszen édesapja a gőzgépeken dolgozott és a pécsi Nagyállomáshoz közel nőtt fel. Érettségi után Szegedre járt és földrajz-geológia szakos középiskolai tanári oklevelet szerzett. Tanított Marcaliban, ahol megismerte feleségét, majd visszatért szülővárosába és a bányászati technikum oktatatójaként dolgozott. A Pécsi Tanárképző Főiskola Földrajz Tanszékén betöltött tanársegédi beosztása után kutatóként helyezkedett el az MTA Dunántúli Tudományos Intézetében. Itt kapcsolódott össze tudományos munkássága a vasúttal és a közlekedéssel. Kezdetben a Dél-Dunántúl közlekedési hálózatának kialakulásával és működésével, majd az egész ország infrastrukturális problémáival foglalkozó írásai meghozták számára a tudományos életben megszerezhető fokozatokat. Bár nem szeretett vezető lenni, de különböző beosztásokban nagyon segítette kollégái munkáját. Földrajzosként sokat foglalkozott a közlekedési eszközök, hálózatok térszerkezetekre gyakorolt hatásvizsgálataival. Mindig nagy figyelmet szentelt a vasutak kiépülését segítő vagy hátráltató természetföldrajzi adottságok bemutatásának. Hosszabb-rövidebb ideig külföldön – elsősorban német nyelvterületen – kutatott, fiatal kollégái számára is igénybe vehető kiváló kapcsolatokat épített ki ottani szakemberekkel. Örömmel ment vissza a már egyetemi rangra emelt pécsi földrajzos képzésbe oktatni, ahol sok diplomamunka és doktori disszertáció témavezetőjeként támogatta a pályakezdőket. A hazai szaktudományos életben aktívan részt vállalt, miközben minden lehetséges módot megtalált a működő vasút megismerésére. A hazai témakörök feldolgozásán túl az utóbbi három évtizedben tudatosan bővítette kutatásait a közép-európai vasúti, közlekedési kérdéseken túl az orosz, az arab világ és a kínai fejlesztések feltárása felé, amelyekről sok tanulmányt publikált. Nagy örömére módja volt az újdonságok közül többet a helyszínen is tanulmányozni. A betegsége ugyan otthonába szorította, de a hálózat és a családja segítségével innen is tovább dolgozott. A feltárással jól előkészített témákat kiválóan tördelve és pontokba szedve adta közre. A szakmát és barátait a 80. születésnapja után gyakorlatilag évente kiadott és új eredményeket hozó könyveivel lepte meg. Hiányozni fognak a minőségi munkáért dörmögő mondatai, térképei, pontos meglátásai.
Prof. Dr. Majdán János
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.