Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »II. Pályavasúti Szakmai Nap a Füstiben
Célként fogalmazódott meg, hogy az évek óta sikerrel megrendezett Aranycsákány Krampácsverseny bázisán, de önálló rendezvényen, évről évre a pályavasút egy-egy szakterülete mutatkozzon be.
Ez év júniusában második alkalommal került megrendezésre a Pályavasúti Szakmai Nap, és ennek keretében a VI. Aranycsákány Krampácsverseny.
Az idei program, mely felett a MÁV Zrt. védnökséget vállalt, „A vasúti távközlés fejlődése a kezdetektől napjainkig” címet viselte. Vólentné Sárvári Piroska pályavasúti üzemeltetési főigazgató megnyitó beszédében méltatta a távközlési szakterületnek az elmúlt évtizedekben végbement hatalmas fejlődését.
A szakmai nap kiemelt programjai ezt a fejlődést is voltak hivatottak bemutatni. A helyszíni kiállítások, az ott elhangzó ismeretterjesztő előadások, szakmai bemutatók a vasúti távbeszélő berendezések és rendszerek fejlődését, a vasúti rádiózást az analóg rendszerektől a GSM-R technológiáig egyaránt felölelték. Bemutatásra került továbbá, hogy miként fejlődött a vasúti környezetben a hagyományos távíró az internetes technológiáig, valamint a hangos és vizuális utastájékoztatás.
A nagycsarnokban az előadásokhoz kapcsolódóan bemutatkoztak az alkalmazott eszközök: mozdony rádiók, kézi rádiók, telefónia gyűjtemények, Morse távíró, távgépírók, utastájékozató rendszerek, fém- és fényvezetőszálas alaphálózatok.
A szakmai elődásokról, bemutatókról részletes beszámoló olvasható a Magyar Vasutas 2015. júniusi, és a Vezetékek Világa 2015/2. számában.
A szakmai nap talán legjobban várt programja a már hatodik alkalommal megrendezett, hagyományosan, s méltán nagy érdeklődést kiváltó Krampácsverseny volt, mely ezúttal is a pályás szakterület egyes nehéz fizikai munkával járó munkaelemeibe, és az ahhoz szükséges munkaeszközeibe nyújtott betekintést. A nap főhősei egyértelműen a Krampácsverseny tevékeny résztvevői voltak, akik a nagy hőség ellenére is sikerrel vették az akadályokat.
A szervezők, a benevezett hat csapat részére ezúttal a fordítókorong és a nagycsarnok közötti csillagvágányokon jelölték ki a munkaterületeket. Sorsolás döntötte el, hogy kinek melyik vágány jutott. Valamennyi egységnek 2-2 alj cseréjét kellett elvégeznie a hozzá tartozó vágányszabályozással, tereprendezéssel. Két aljat a hagyományos kézi módszerrel kellett kicserélni, kettőnél pedig kisgépes technológia volt alkalmazható.
A munkakezdés előtt a csapattagok a munkaterületüknél felsorakozva, egységes öltözetben várták a csapatvezetőket, akik a fordítókorong felől, négykerekű kézihajtányon érkeztek egységükhöz. Virág József, a szakma nagy öregje, főszervező mutatta be a hat csapatot, majd kézi jelzésére mozdonykürt indította el a versenyt.
A kürtszó után nagy iramban indult a munka. Kézi mikrofon segítségével idén is Ikker Tibor, a GYSEV Pályavasúti Üzletágának vezetője adott helyszíni közvetítést a folyó, éppen aktuális munkaelemekről, részletesen ismertetve a feladat lényegét, a kézbe vett eszközök használati értékét. Csapatonként más-más volt a taktika, a bevetett fortély, az alkalmazott munkamegosztás.
A közönség testközelből, közvetlenül a munkaterület mellett biztathatta az izzadó munkatársakat, illetve kísérhette végig a nehéz, ugyanakkor látványos munkavégzést.
A készre jelentést követően, a feladat elvégzésére fordított idő és a munkaterületen átgördülő mozdony terhelése révén, az elhelyezett vaksüppedésmérőkön leolvasott értékek szolgálták a feladat minőségi elvégzésének objektív mércéjét.
Egyéb, szubjektív szempontokat is figyelembe véve (az előírt technológia betartásának megítélése, megjelenés, szakszerűség, látvány- és szórakoztató elemek, a munkaterület eredeti állapotának visszaállítási mértéke stb.) a csapatok által delegált, és független szakértőkből álló Bíráló bizottság – melynek döntéseit ezúttal a szokásosnál is több kritika érte – értékelte a csapatok teljesítményét, és alakította ki a végső sorrendet.
A szakmai nap zárásaként került sor a Krampácsverseny eredményhirdetésére, illetve a programok értékelésére. Márkus Imre, a Vasúttörténeti Park vezetője megköszönte a színvonalas programokat, Pete Gábor, a Távközlési osztály vezetője röviden összefoglalta azokat a távközlési fejlesztéseket, amelyeket a Vasúttörténeti Parkban terveznek megvalósítani a park megnyitásának ez év őszi, 15 éves évfordulójára. Vólentné Sárvári Piroska főigazgató asszony a szakmai napot sikeresnek értékelte, s külön megköszönte a kiállítóknak a gyűjteményeik bemutatását, az előadóknak a nagyon színvonalas előadásokat.
A Krampácsverseny végeredménye az alábbiak szerint alakult:
- Kanárik – GYSEV
- Danubius Pft. – MÁV Zrt. PÜF PTI Budapest, Dunaújvárosi pft szakasz
- A vadak – Vasútépítők Kft.
- Bakonyi betyárok – MÁV Zrt. PÜF PTI Szombathely, Veszprémvarsányi pft szakasz
- Borsodi sínhajlítók – MÁV Zrt. PÜF PTI Miskolc, Miskolc Tiszai és Szerencsi pft szakasz
- Balatoni Sínészek – FKG Kft., Siófok
A győztes csapat második alkalommal végzett az élen, s őrizheti a következő megmérettetésig az Aranycsákányt.
A Szakmai Nap ezúttal is lehetőséget nyújtott a különböző területen dolgozó munkatársainknak, családtagjaiknak, hogy a kellemes környezet adta keretek között jól érezzék magukat, új ismereteket szerezzenek, ismerkedjenek, beszélgessenek, cseréljék ki tapasztalataikat.
Találkozzunk újra, 2016. júniusának első szombatján, amikor várhatóan az erősáramú szakág fog bemutatkozni!
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.