Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Megújuló állomásépületek (2. rész) – Keszthely felvételi épület
Az épületegyüttes története, a fejlesztési irányok
A korábbi MÁV felvételi épület 1903-ban épült típusépületként, melyet azonban a későbbi átalakítások jelentősen átformáltak, eredeti térrendszere mára már nyomokban sem fedezhető fel. Az épület a jelenlegi elrendezését az 1962. évi átépítéskor-felújításkor kapta, az eredeti épület jelentős bővítésével, Könye Árpád építész tervei nyomán (1. kép).
A kétszintes épülethez hozzáépítettek egy földszintes, üzemi funkciókat ellátó épületszárnyat. Az ezzel ellentétes oldalon pedig egy büfé- és egy utasvécé-pavilont alakítottak ki, amelyet az épülethez egy fedett-nyitott térrel kapcsoltak össze. Az eredeti tervek nagyvonalúságát a 2013-as állapot nemigen tükrözte, az üzemeltetési problémák megoldása és a büfépavilon kibővítése mély nyomokat hagyott.
Az állomásrekonstrukció fő célja a külső és belső utasforgalmi terek fejlesztése, az utaskiszolgálás színvonalának emelése volt, a helyiségstruktúra újragondolása a XXI. századi funkcionális igényekhez illeszkedve.
Az épületet egységként kezelve törekedtünk a korszerű, energiatudatos kialakításra, különös tekintettel a hőszigetelés mértékére, innovatív – lehetőleg minél nagyobb arányú megújuló energiákat felhasználó – fűtési és hűtési rendszerek alkalmazására, valamint takarékos rendszerek (vécéöblítés, csapok, LED világítás stb.) és vezérlések felhasználására, a gazdaságos üzemeltethetőségre.
A funkcionális és szerkezeti korszerűsítés mellett célunk volt az épület külső megjelenésének (2. kép) karakteressé tétele a meglévő értékek megőrzésével.
Megtartandó karaktert ad az Észak-Balaton több MÁV-épületén is megjelenő terméskő anyaghasználata, az oldalanként egy-egy darabból kifaragott, mély mészkő ablakkeretezés, valamint a fedett peron és nyári váró vékony acéloszlopaira (3. kép) könnyeden támaszkodó, a pavilonok felett lebegő födémlemeze.
A rekonstrukció építészeti eszköztára
Az attika megemelésével hoztunk létre kapcsolatot az állomási terület másik jellemző épületének tömegével, megadva a lehetőséget a tetőre kerülő gépészeti berendezések (napkollektor és légkondicionáló kültéri egységének) elrejtésére is.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.