Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Pályamérések végrehajtása az Y-acélaljakkal épített vágányszakaszon Badacsony megállóhelynél
1. Az Y-aljak beépítése
Az átmeneti íves körív adatai, ahol az Y-acélaljakkal kialakított zúzottkő-ágyazatú hézagnélküli vágány fekszik:
– átmeneti ív eleje: 1039+31
– átmeneti ív vége = ív eleje: 1039+99
– átmeneti ív vége = ív vége: 1042+71
– átmeneti ív eleje: 1043+39
– körívsugár: R = 300 m
– tiszta körív hossza: IR = 286 m
– átmeneti ív hossz 1: L1 = 68 m (klotoid)
– átmeneti ív hossz 2: L2 = 68 m (klotoid)
– felépítményrendszer:
- MÁV 48 r. sín,
- S 15-ös leerősítés,
- 230 – 650 – 230 rendszerű Y acélaljak, a síncsavarok távolsága 88 cm,
- hézagnélküli vágány.
Összesen 300 db normál Y-aljat és 2 db átmeneti Y-aljat építettek be. Az átmeneti Y-aljak nem az átmeneti ív eleje pontba kerültek, hanem azoktól 5 m távolságra:
– első átmeneti Y-alj szelvénye: 1039+36,
– utolsó átmeneti Y-alj szelvénye: 1043+34.
Az Y-aljak beépítése kézi módszerrel történt, előtte a betonaljas vágányt irányra és fekszintre kiszabályozták. A sínszálakat megemelték, a betonaljakat a vágány mellé, az ív külső oldalára kihúzták. Az ív belső oldaláról a már ott tárolt Y-aljakat behúzták a sínszálak alá, majd az erre a célra kifejlesztett kézi célszerszámmal a három végénél megemelték és a síncsavarokat részlegesen kézzel meghúzták. Néhány Y-alj beemelése és a sínszálhoz rögzítése után a vágánymezőt visszaengedték az ágyazatra.
Az alsó ágyazat az eredeti maradt, rostálás nem történt. Az ágyazat felső részét új zúzottkővel pótolták, és ágyazatrendezést végeztek. A vágány aláverése és irányszabályozása KIAG 65 típusú kitérőaláverő géppel történt oly módon, hogy a gép először csak az egyik oldali kalapácsokkal verte alá az aljat, majd két síncsavar közötti távolság felével előrehaladt, és ezután a másik oldali kalapácsokkal verte alá az alj túlsó oldalát. Ezt követte a 24 m hosszú sínek összehegesztése. A hézagnélküli vágány kialakítása 2004 áprilisában történt 22 °C tényleges semleges hőmérséklet (TSH) mellett. A vágány építése az 1–2. ábrán látható.
2. Pályamérések végrehajtása
2.1. A vizsgálatok módszerei és céljai
Kísérleti pályaméréseink során a vizsgálatok célja az volt, hogy meghatározzuk a vágány fontosabb műszaki jellemzőit, valamint nyomon kövessük a jellemzőknek a járműterhelések hatására bekövetkező időbeli változásait.
A pályamérés módszerei a következők voltak:
– Meghatároztuk a sínek és az aljak dinamikus járműterhek hatására bekövetkező elmozdulásait;
– Geodéziai módszerrel mértük a vágány téli-nyári hőmérséklet-változás hatására bekövetkező oldalirányú elmozdulását;
– Az FMK–004 mérővonat vágánymérési eredményeit kiértékeltük, és ezeket összehasonlítottuk a hagyományos (hevederes) vágány mérési eredményeivel.
Irodalomjegyzék
- [1] Kutatási jelentés az Y-aljakkal épített hézagnélküli és az LI-jelű betonaljakkal létesített rövidsínes, hevederes illesztésű, zúzottkőágyazatú vágányok összehasonlító üzemi vizsgálatáról, BME Út és Vasútépítési Tanszék, Budapest, 2004. Megbízó: MÁV Rt. Pálya és Mérnöki Létesítmények Igazgatóság, (K+F),
- [2] Kutatási jelentés az Y-aljakkal épített zúzottkő-ágyazatú vágány üzemi vizsgálatáról. Innotech Műegyetemi Innovációs Egyesület, Budapest, 2009., Megbízó: MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág, Pálya és Mérnöki Létesítmények Főosztály, (K+F),
- [3] Czuczay László szakaszmérnök és Budai Zoltán főpályamester által nyújtott adatok a fenntartási és üzemeltetési tapasztalatokkal kapcsolatban, valamint a velük folytatott személyes megbeszélések alapján 2003 és 2015 között.
- [4] MÁV Zrt D. 12/H. Utasítás: Hézagnélküli felépítmény építése, fenntartása és felügyelete. Budapest, 2009.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.