Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Rugalmas ágyazású kiöntött csatornás vasúti felépítmény (3. rész) – Módszer a hosszirányú viselkedés vizsgálatára
A kiöntött síncsatornás felépítmények dilatációs viselkedése jelentősen eltér a zúzottköves, illetve a betonlemezen kialakított diszkrét leerősítésű felépítményekétől. Míg az elsőre rugalmas „ágyazat-ellenállás” jellemző még ~10 mm nagyságrendű elmozdulások esetén is, addig a második és harmadik esetben a lineárisan rugalmas szakaszt viszonylag kis elmozdulások (≤ 2 mm) után egy ideálisan képlékeny szakasz követi. Ez utóbbi viselkedést nemlineáris statikai számítást lehetővé tevő szoftverekkel modellezni lehet (a rugómerevség és a határerő megadásával), illetve a gyakorlati számításokban el lehet hanyagolni a rugalmas tartományt, és a képlékeny ágyazat-ellenállást lehet alkalmazni az ismert képletekben.
Az 1. ábrán látható az MSZ EN 1991-2:2006 [1] szerinti, a zúzottköves, illetve diszkrét sín-alátámasztású betonlemezes felépítmény esetén érvényes erő-elmozdulás diagramok.
Megjegyzés: Az 1. táblázatban az értékek két sínszálra (vágányra) vonatkoznak!
A kétféle (rugalmas, illetve képlékeny) dilatációs viselkedés markáns eltérést mutat abban az esetben, ha egymás mellé helyezzük a dilatációs erők, valamint a sínvégek mozgásának grafikonjait. A grafikonok 45 °C hőmérséklet-változás esetén mutatják be egy 60E1 r. sín viselkedését. A képlékeny nyírási ellenállásra 10 [kN/m/sínszál] értéket vettem fel, a kiöntött síncsatornás felépítményt pedig 5000 [kN/m/m/sínszál] értékkel jellemeztem. A lélegző szakasz hosszának megállapításakor nem a teljes mozdulatlanságot, hanem 0,01 mm elmozdulást szabtam meg határfeltételként [2]. A sínszál figyelembe vett rugalmassági modulus értéke 206 000 [N/mm2], a lineáris hőtágulási együttható értéke 1,2*10–5 [1/°C]. A 2–5. ábrák grafikonjai szemléltetik az egyes esetekben a dilatációs erők és a kialakuló elmozdulások változását a sínszál hossza mentén (2., 3., 4., 5. ábra).
A grafikonok alapján elmondható, hogy a zúzottköves és diszkrét leerősítésű vágányoknál a dilatációs erő lineáris változása kiöntött síncsatornás felépítmények esetén nem alkalmazható feltevés, a kialakuló sínvégmozgások pedig lényegesen kisebbek a zúzottköves és diszkrét leerősítésű vágányokban várhatóaknál.
Irodalomjegyzék
- [1] MSZ EN 1991-2:2006 A tartószerkezeteket érő hatások. Hidak forgalmi terhei.
- [2] Kormos Gy.: Longitudinal behaviour of rail embedded in elastic material. Periodica Polytechnica, 2001.
- [3] Coenraad Esveld: Modern Railway Track. Second Edition, MRT-Productions, 2001, Zaltbommel, p. 186.
- [4] Dr. Horvát Ferenc, Dr. Németh György: Hazai megfelelőségi igazolás – 35GPB (35LPG) r. sínekkel kialakított Edilon típusú kiöntött síncsatornás közúti vasúti vágány kísérleti szakaszának építésére. 2004, Győr.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.