Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Archívum /
Szigeti Sándor 1935–2012
Szigeti Sándor 1935–2012
Szigeti Sándor a Kőszegi Jurisics Gimnáziumban szerzett kiváló érettségi bizonyítvánnyal kezdte meg tanulmányait a Műszaki Egyetemen, ahol 1959-ben vasút- és alagútépítő mérnöki diplomát szerzett. Pályakezdőként a MÁV Szombathelyi Pályafenntartási Főnökségre került, ahol egész életére elkötelezte magát a vasútnak. Innen a Celldömölki Építési Főnökségre helyezték, ahol először kitűzőmérnöki, majd építésvezetői feladatokat látott el. Irányításával építették át a Szombathelyi Igazgatósághoz tartozó balatoni és a dunántúli vasútvonalakat. 1973-ban a MÁV Szombathelyi Igazgatóság II. Osztályába helyezték. Később az Igazgatóság Terv, Műszaki és Fejlesztési Osztály helyettes vezetőjeként a nyugat-dunántúli vasúti fejlesztések műszaki és gazdasági előkészítése volt a feladata. Pénzügyi döntések meghozatalában munkáját nagymértékben segítette az 1982-ben megszerzett gazdaságmérnöki diploma. Számtalan munkahelyi feladata mellett bekapcsolódott a mérnöki szervezetek munkájába. Előadások, rendezvények során igyekezett ismereteit a fiatal műszaki kollégáknak átadni. 1982-ben ismét a MÁV Celldömölki Építési Főnökségre került, de akkor már igazgatóként irányította a szervezet tevékenységét. Szerencsés időszak volt ez olyan szempontból, hogy az igazgatóságon előkészített vasútfejlesztési tervek megvalósulását a kivitelező szervezet vezetőjeként irányíthatta. Volt munkatársai erre az időre úgy emlékeznek vissza, hogy „sistergett” körülötte a levegő, mivel minden nehézséget megoldani vágyó természete kollégáit is ösztönözte. Mindemellett a beosztottak iránti segítőkészség és felelősségérzet jellemezte munkáját. Az akkori társadalmi és gazdasági viszonyok között hatalmas felelősséget jelentett a mintegy 1200 főt foglalkoztató szervezet irányítása. Gondolkodására és műszaki elkötelezettségére jellemző volt az új, korszerű munkamódszerek és megoldások alkalmazása. Ez a gondolkodásmód sok esetben segítette az akkor már nehézségekkel küszködő vasút problémáinak megoldását. Komoly konfliktust jelentett életében a Celldömölki Építési Főnökség átszervezése a rendszerváltás kezdetén. Ennek következménye lett a korengedményes nyugdíj, amely fiatalon, teli energiával, tervekkel és felhalmozott szakmai tudással érte őt.
Kezdetben nehezen tudta elviselni a munkától, a feladatoktól és munkatársaktól való elszakadást, de továbbra is figyelemmel kísérte a nagy vasúti beruházásokat, ismerte azok főbb jellemzőit, és büszkeséggel töltötte el, ha egy-egy ilyen munkán volt beosztottjával, neveltjével találkozott.
Szigeti Sándor halálával olyan embertől búcsúzunk, aki szerénységével, tudásával és tenni akarásával hosszú időre meghatározó egyénisége volt a vasútért dolgozó mérnököknek.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.