Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Újszerű híd- és pályaszerkezetek a MÁV hálózatán
CON/SPAN előre gyártott vasbeton hídelemek
A Rákos (kiz.)–Hatvan (kiz.) vasútvonal korszerűsítése során a 80. számú vasútvonal 218+45, 225+90 és 277+98 hm szelvényeiben lévő 5,40, 4,00, 5,60 m szabad nyílású Rákos-patak feletti teknőhidak elbontását követően, 2019 nyarán helyükre egységesen 8,05 m nyílású CON/SPAN típusú előre gyártott vasbeton héjelemes hídszerkezetek épültek [1]. Az elemeket a Viacon Hungary Kft. lengyelországi gyártóüzemében gyártották, majd közúton szállították a beépítés helyszínére. Az íves hídelemek 2,43 m szélesek, betonminőségük C50/60–XC4–XD3–XF4–XA1–16–S3, vasalatuk hagyományos, feszítés nélküli. A karcsú, 25 cm-es lemezvastagságot az teszi lehetővé, hogy az ívek melletti/feletti megfelelően kialakított háttöltés az ívvel együtt dolgozva részt vesz annak teherviselésében (1. ábra).
Az alapozás 30×30 cm keresztmetszetű vert cölöpökkel történt, amelyek tetején monolit vasbeton cölöpösszefogó gerendák készültek. Az ívben keletkező vízszintes erőket a cölöpsorokat összekötő 40×60-75 cm keresztmetszetű előre gyártott vasbeton vonórudak veszik fel, amelyek melegen hengerelt U120 acél nyírófogakkal csatlakoznak a cölöpösszefogókba. Az építési helyszínre szállított CON/SPAN elemeket autódaruval emelték rá az elkészült cölöpösszefogó gerendákra, keményfa ékek közbeiktatásával (2. ábra). Az így létrejövő hézagokat PCC aláöntő habarccsal töltötték ki, így biztosítva az elemek egyenletes felfekvését. A MÁV kérésére az ívekben három helyen méretezett együtt dolgoztató fogak kerültek kirekesztésre, amelyeket az elemek elhelyezése után kibetonoztak.
A gyártó ajánlása szerint elegendő az ívek illesztési hézagainak sávszerű leszigetelése, de a korábbi üzemeltetési tapasztalatok és a 100 éves elvárt élettartam biztosítása érdekében a vasút üzemeltetője kérte a műtárgy teljes felületének vízszigetelését, amely két réteg modifikált bitumenes lemezzel és egy réteg geotextil védelemmel valósult meg. A szárnyfalak és a homlokfalak monolit vasbeton szerkezetből készültek, amelyek együtt dolgoztatására a szélső előre gyártott elemekbe kihajtható betonacél tüskéket betonoztak be. A vízszigetelés ezekre a szerkezetekre is fel lett hajtva. A hidak alatt átvezetett Rákos-patak-medreket betonba rakott mederlap burkolattal látták el. A felügyeleti és fenntartási munkák megkönnyítésére egyoldali mederpadkát építettek (3. ábra).
A vasúti pálya és ezzel együtt az új műtárgyak első forgalomba helyezése 2019 decemberében történt. Az azóta eltelt több mint másfél év során szerzett vasút-üzemeltetői tapasztalatok kedvezők, az újszerű CON/SPAN hídszerkezeteken káros alakváltozás, repedés, egyéb károsodás nem volt tapasztalható. A szerkezettípus alkalmazásának legfőbb előnye az üzemi előregyártásból adódóan a rövid építési idő, az elemek méretpontossága, illetve jó betonminősége. Hátrányként a nagyméretű elemek szállítási nehézségeit, valamint az egyes elemek közötti hézagok szigetelésének esetleges meghibásodását és az ebből adódó beázásokat lehet megemlíteni.
Irodalomjegyzék
- [1] Farkas T, Legeza I. A 80a vasútvonal korszerűsítése, a Rákos–Hatvan állomások közötti hídmunkák. Sínek Világa 2021;2:17-25.
- [2] Dési A, Borzai T, Pál G. Az érdi, Velencei út feletti vasúti híd tervezése. Sínek Világa 2018;4-5:74-78.
- [3] Az érdi, Velencei út feletti vasúti híd tervei 2019 Speciálterv Kft. Tervező Dési Attila
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.