Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Archívum /
Vásárhelyi Ernő (1935–2023)
2023. július 26-án, életének 88. évében elhunyt Vásárhelyi Ernő, az egykori MÁV Központi Felépítményvizsgáló Főnökség (KFF) vezetőmérnöke.
Az alma nem esett messze a fájától, igazi vasutas dinasztiából érkezett. Mindkét szülői oldalon voltak MÁV-os felmenői, sőt anyai nagyapja is a vasúttársaságnál volt tisztviselő.
A középiskola elvégzése után válaszút előtt állt, ugyanis családi motivációként az orvosi pálya is megfordult a fejében. Műszaki érdeklődése azonban felülírt mindent, a Budapesti Műszaki Egyetem Villamosmérnöki Karát végezte el.
A diploma megszerzése után rögtön a vasútnál helyezkedett el, és kötődése az ország legnagyobb állami vállalatához annyira erős volt, hogy innen is ment nyugdíjba.
Pályája kezdetén a KFF-en volt fejlesztőmérnök. Már ebben a beosztásában is elsősorban a felépítményi mérőkocsik üzemeltetése, fejlesztése volt a feladata. Később a MÁV-vezérigazgatóságra került, szintén a pályafenntartási szakterületen maradva. Többek között ő képviselte a MÁV-ot az osztrák Plasser & Theurer cég korszerű pályaépítő gépláncainak magyar beszerzésekor, hosszabb linzi kiküldetés keretében. Nagy szerepe volt abban is, hogy a Plasser & Theurer cég EM-80-as mérőkocsiját sikerült a MÁV-nak beszereznie. Ez időben újra a KFF-en dolgozott, de már vezetőmérnökként.
Igazi szakmai sikert jelentett számára is, hogy a szerzőtársaival megvalósított SVGB-84 típusú sín- és nyomkarimakenő berendezés 1989-ben elnyerte a Budapesti Nemzetközi Vásár Nagydíját. (A típusjel mozaikszava a négy feltaláló nevének kezdőbetűje: Szabó József, Vásárhelyi Ernő, Glatz István, Balogh Árpád.) A nagydíj indoklásakor kiemelték, hogy a kenőberendezés alkalmazása nagymértékű kopáscsökkentést eredményez és ezzel a sínek, valamint a járművek nyomkarima-élettartama jelentősen megnő, amivel rendkívül nagy költségmegtakarítás érhető el a vasúti pálya fenntartásában.A berendezés üzemeltetéséhez használt speciális kenőolaj kifejlesztéséért a Magyar Ásványolaj és Földgázkísérleti Intézet (MÁFKI) ugyancsak BNV-nagydíjban részesült.
A mechanikus szerkezetű sínkenő berendezést mérnök kollégájával magánvállalkozásban továbbfejlesztették és megvalósították annak elektromos működtetésű változatát, amelynek gyártását, telepítését és üzemeltetését is biztosították. Ezt a tevékenységét még nyugdíjazása után is folytatta.
Az akut műszaki problémák megszüntetése, az újszerű megoldások keresése jellemző volt rá idősebb korában is.
Halálával a MÁV a vasúti pályafenntartás meghatározó műszaki személyiségét veszítette el.
Nyugodjék békében!
Glatz István
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.