Vörös József (1946–2023)

Életének 78. évében, 2023. szeptember 13-án elhunyt Vörös József, a MÁV nyugalmazott osztályvezetője, lapunk főszerkesztője. Nagyon fájdalmas örökre búcsút venni valakitől, akit tiszteltünk és szerettünk, és Vörös József ilyen ember volt. Szerénysége, közvetlensége, barátságos magatartása mindenki szívét megnyerte. Nyitottsága, szakmaszeretete, munkabírása, precízsége, segítőkészsége példaként szolgált valamennyiünknek.
Budapesten született és édesapja, idősebb Vörös József révén már gyermekévei­ben bepillantást nyert az építőmérnöki, azon belül is a vasúti hidász szakma mindennapjaiba.
A Kvassay Jenő Híd- és Vízmű Építő Technikumban szerzett technikusi oklevelet 1964-ben. Pályafutását technikusként kezdte a Hídépítő Vállalatnál. Munkája mellett levelező tagozaton tanult a Budapesti Műszaki Egyetem Építőmérnöki Karán és diplomáját 1974-ben vehette kézhez. 1981-ben kinevezték a Hídépítő Vállalat Déli Területi Főmérnöksége vezetőjének. Működésének ebben az időszakában több nagy híd, valamint egyéb műtárgyak építését irányította (például kunszentmártoni szabadon szerelt, feszített vasbeton közúti híd, győri közúti Mosoni-Duna-híd, Békés és Gyomaendrőd települési hidak, Budapesten a Boráros téri aluljáró, bajai vegyes forgalmú Duna-híd szélesítése, csongrádi vasúti Tisza-híd). Szakmai munkájában a szabadon szerelt, feszített vasbeton hidak építési technológiájának fejlesztésében és az első sikeres alkalmazás megvalósításában meghatározó szerepet játszott.
1981-től vállalati gmk keretében, majd 1989–90-ben a Hídépítő Vállalat Műszaki Osztályán végzett tervezési feladatokat. Nemcsak a hídépítési tervezés terén alkotott maradandót, nevéhez fűződik például a SOTE Érsebészeti Klinika alapozásának tervezése, de több klasszikus mélyépítési munka is.
1991-ben került a MÁV Vasúti Hídosztályra vonalbiztosként, 1993-tól a Hídgazdálkodási Divízió, majd 2003-tól 2007. évi nyugdíjba vonulásáig a Mérnöki Létesítmények Osztály vezetője volt. Számos újszerű szakmai megoldás kialakításában vett részt. Olyan jelentős beruházások sikeres megvalósítását irányította, mint a kunszentmártoni Kőrös-híd, illetve a simontornyai és szekszárdi Sió-hidak átépítése, a nagyrákosi völgyhíd megépítése. A hidász előírások-szabályzatok korszerűsítésének kezdeményezője volt. 2008-tól uniós társfinanszírozással megvalósuló nagyberuházások mérnöki feladatait látta el.
Munkássága során számos elismerésben részesült, amelyek közül a legjelentősebbek: 1978-ban Állami Díj (megosztva), 1999-ben Közlekedésért díj (KHVM), 2001-ben Jáky-díj (KTE), 2007-ben Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje, 2018-ban Mikó Imre-életműdíj (Magyar Tudományos Akadémia), 2021-ben Korányi-díj.
Folyamatosan oktatói tevékenységet is ellátott a MÁV Baross Gábor Oktatási Központban, a győri Széchenyi István Egyetem jogelődjét jelentő Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolán, a Budapesti Műszaki Egyetem Építőmérnöki Karán, a Debreceni Egyetemen. Több, vasúti híddal foglalkozó almanach, könyv (például MÁV Vasúti hidak könyvsorozat) szerkesztése fűződik nevéhez. Számtalan cikke, tanulmánya jelent meg különböző szaklapokban (Közlekedéstudományi Szemle, Vasbetonépítés, Acélszerkezetek).
Társadalmi és szakmai szervezeti tevékenysége keretében a Vasúti Hidak Alapítványnak korábban elnöke, majd curator emeritusa volt. Tagjai között tudhatta a fib Magyar Tagozata, ezen belül a Palotás-díj kuratóriuma. Nagyon jelentős érdeme van a Vasúti Hidász Találkozó rendezvénysorozat, majd a vasutas Hidász Szakmai Nap életre hívásában, az egyes események megszervezésében, lebonyolításában.
Vörös József a 2000-es évek elejétől vett részt a Sínek Világa folyóirat szerkesztőbizottsági munkájában, majd 2006–2016 között mint felelős szerkesztő, 2017-től mint főszerkesztő fáradozott a lap sikeréért. Ezen időszak alatt a kiadvány számos fejlesztéssel vált egyre színvonalasabbá, s ebben Vörös Józsefnek vitathatatlan érdemei vannak. Az évi hat szám megjelenése, tartalma egyre igényesebb lett. 2006-ban az új arculat kialakítása történt meg, s attól az évtől a sinekvilaga.hu honlapról az egyes számok, a korábban megjelentek is, letölthetők lettek. A minőségi eredményt hivatásos tördelőszerkesztő, nyelvi lektor és grafikus munkája segíti. A lap ISSN nemzetközi azonosítóval rendelkezik, a cikkekről rövid angol nyelvű összefoglaló is készül. Vörös József irányításával a szakmai folyóirat igényessége, színvonala töretlenül fejlődött, amit a Magyar Tudományos Akadémia a Magyar Tudományos Művek Tára (MTMT) által ismert el 2014-ben.
Vörös József írásaival is segítette a lap munkáját, az évek során 41 szakmai publikációja jelent meg. Ezekben nemcsak az új megoldásokkal, a hidak építésének és az átépítéseknek műszaki kérdéseivel foglalkozott, hanem történeti tanulmányokat is közreadott vasútvonalakról, hidakról. Nagy lelkesedéssel, fáradhatatlanul készítette elő az újabb számok megjelenését. Éves tervet állított össze, felkért szerzőket, irányította a lektorokat, s minden cikket maga is ellenőrzött. A cikkek íróival mindig személyesen egyeztetett változtatási javaslatairól, nagyon vigyázva arra, hogy meg ne sértse a szerzői függetlenséget. Még a kórházi ágyon is érdeklődött a készülőben lévő szám állásáról, és a megjelenést esetlegesen nehezítő dolgokról. Nagy lelkierővel viselte el a kórházi megpróbáltatásokat, aggódó telefonhívásaink során ő nyugtatott bennünket. 2023. augusztus 11-én került először a székesfehérvári Szent György Kórházba, ahonnan két hét után a budapesti Szent János Kórházba szállították gyógykezelésre.
Vörös József halálával a szakterületet nagyon komoly veszteség érte. A szakmai életnek nélkülöznie kell szervezőmunkáját, és újabb tudományos igényű publikációi sem jelennek meg többé. Nehéz lesz pótolni főszerkesztői tevékenységét, de a szerkesztőbizottság mindent meg fog tenni azért, hogy méltóképpen folytassa a kedves főszerkesztőnk által korábban vezetett munkát.  
Emlékét tisztelettel és szeretettel megőrizzük.

A Sínek Világa Szerkesztőbizottsága

A cikk folytatódik, lapozás:1
A teljes cikket megtalálja a folyóirat ában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©