Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Térinformatikai fejlesztések a MÁV Zrt.-nél (1. rész)
A projekt az Ingatlangazdálkodás Tér informatika (IGT1) projekt folytatása. Célja, hogy biztosítsa:
-
a MÁV Zrt. átalakulásakor apportált ingatlanvagyon rendezését 2011. január 2-áig (2008. január 1-jén hatályba lépett Az egyes közlekedési tárgyú jogszabályok módosításáról szóló 2007. évi CLXXV. törvény, amelynek 59. § (1), (11) é (12) bekezdée meghatáozta feladatainkat);
-
a MÁV Zrt., illetve a magyar állam tulajdonában, de a MÁV kezelésében lévő ingatlanokba épített tárgyi eszközök teljes körű nyilvántartását;
-
a térinformatikai tárgyieszköz-nyilvántartás manuális folyamattal való kapcsolódását a GIR tárgyieszközmodulhoz;
-
a nyilvántartással kapcsolatos külső és belső adatszolgáltatás terén megfogalmazott igények megvalósítását, hozzájárulva a csatlakozó területek üzleti eredményességének növeléséhez;
-
a térinformatikai alapú vállalatátalakítás továbblépési lehetőségét jövőbeli döntések függvényében, az adatintegráció (pl.: GIR tárgyieszközmodul-integráció), karbantartás, disz pécseri rendszerek és környezetvédelem tekintetében.
Az eszközállomány és az ingatlanrendezés alapadatainak előállítása (felmérése), azaz az adatgyűjtés lehetőségei, a rendelkezésre álló módszerek vizsgálata, a kiválasztás szempontjai
Az eszközállomány felmérésének megvizsgált módszerei a következők voltak:
- földi geodéziai,
- fotogrammetriai,
- scannelés (a meglévő rajzi állományok felkutatása, pontosítása és scannelése, majd vektorizálása),
- GNSS technológia.
A fenti módszereknek számos előnyük és hátrányuk van. Meg kell vizsgálni, hogy az adatgyűjtés szempontjából mely módszer, módszerek bizonyulhatnak alkalmasnak.
A földi geodézia előnyeként említhető a pontosság és a külső körülményektől való viszonylagos függetlenség. Hátránynak mondható a mérések alacsony hatékonysága. A mérőállomással történő részletes felmérést nehezíti, hogy az országos vízszintes (EOV) és magassági alap ponthálózat (EOMA, Balti) nincs karbantartva, sok többletidőt kíván a műszerálláspontok állandósítása. A szükséges összeláthatóságot a növényzet és a beépítettség jelentős részben akadályozza. A felmérés hatékonysága képzett földmérő esetén is kicsi, kb. 1-2 km/napban tervezhető, ezért a módszert csak kiegészítő mérésként terveztük. A fotogrammetriai felmérések rendkívül költségesek, ezért a módszert elvetettük.
A scannelés mint önálló módszer nem megfelelő a meglévő rajzi állományok bizonytalan, hiányos adattartalma és rossz minősége miatt, de a föld alatti létesítmények (kábelek, közművek stb.) esetében a későbbiekben még hasznos lehet annak ellenére, hogy eredménye csupán kétdimenziós, méter pontosságú adatállomány. Az adatgyűjtésekhez kiválasztott módszer a GNSS (Global Navigation Satellite System - műholdas helymeghatárózó rendszer) használatán alapuló geodéziai felmérés lett. A technológia újszerűsége megköveteli, hogy a részletek megismerése előtt foglalkozzunk a rendszer alapelveivel. Természetesen a műszaki érdeklődés kielégítésére a későbbiekben tervezzük a technológia egy-egy szeletének részletesebb bemutatását is.
Irodalomjegyzék
- Széchenyi István Egyetem Műszaki Tudományi Kar Kutatás-Fejlesztési (K+F) munka (2008)
- Korszerű GNSS technológia megalapozása a pályakorszerűsítések területén
- MT2 projekt anyagai
A lapszám PDF dokumentumként való letöltéséhez kattintson ide!
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.