Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Térinformatikai fejlesztések a MÁV Zrt.-nél (1. rész)
A felmérés erőforrás-szükséglete
Ez év június 30-áig a Pályavasúti Te - rületi Központok bevonásával pontosított erőforrásterv készült. Évenkénti bontásban meghatároztuk az adatrendezés anyagi jellegű és humánerőforrás-költségeit.Az elvégzendő feladatokhoz igazodva a vezetők kijelölték a munkába bevonandó munkatársak körét:
- területi mérési koordinátor (Te rü le ti Központonként 1-1 fő), aki kijelöli a felmérendő területrészeket, előkészíti a napi mérések kiinduló állományát, biztosítja a felmérést támogató szakmai kollégák jelenlétét;
- felmérésvezető (mérőcsoportonként 2 fő), aki előkészíti a terepi munkát, le foly - tatja a mérést, a DigiRail szoftver se gítségével feldolgozza és jóváhagyásra előkészíti a felmért adatállományokat;
- felmérést támogatók (mérőcsoportonként 1-3 fő), akik általában az aktuális mérési terület szakmai munkavállalói, szakmánként és te rü le tenként jelölik ki, helyismeretükkel támogatják a felmé rést. (A helyi szakmai szervezetek feladata ter mészetesen a szükséges számú fi - gye lőőrök folyamatos biztosítása is.)
- szakterületi jóváhagyók (Területi Köz - pon tonként a hat szakmai területről 1-1 fő), akik a felmérésvezető által felmért és feldolgozott adatokat szakáguk szempontjából ellenőrzik, esetleg pontosítják, majd jóváhagyják. Ezt követően a jóváhagyott állományokat a TopoBaseben betöltik.
A kidolgozott koncepció értelmében az elvégzendő feladatok nagyságához igazodott a területi központonként felállítandó mérőcsapatok száma:
- Budapest PV TK 4 + 1 mérőcsapat (ebből a PLK a + 1 mérőcsapat),
- Debrecen és Pécs PV TK 2-2 mérő csapat,
- Miskolc, Szeged és Szombathely PV TK 1-1 mérőcsapat.
Október 14-én elrendelték az adatrendezés- támogatás részleges éles indítását. Komoly kockázatot jelent azonban a megkezdett felmérések megfelelő ütemű végzése, mivel a korábbi csúszások miatt nincs további tartalék az adatrendezési időtervben. A projekt egyik jelentős eredményének tudható be az is, hogy igen komoly informatikai fejlesztést tudott elérni. Első körben a felmérésvezetők részére 24, majd a területi koordinátorok és jóváhagyók részére további 50 PC-t szereztek be.
A projekt eddigi fő eredményei összefoglalva:
- kiválasztották a megfelelő adatgyűjtési technológiát;
- beszerezték a szükséges mérő-, feldolgozó- és üzemeltetőeszközöket;
- befejeződött a munkatársak oktatásának első üteme;
- megkötötték a FÖMI szolgáltatási szerződést;
- kiadták a felmérést és feldolgozást szabályozó dokumentumokat;
- a támogató szoftverek jelentős hiba nélkül működnek.
További feladatok:
- a felmérő csoportok munkájának tá - mo gatása, a mérési ütem fokozása;
- a november 30-ai teljes éles indulás feltételeinek megteremtése;
- AutoDesk TopoBase további licencek beszerzése;
- a rendszer üzemeltetésére vonatkozó belső szabályozás megalkotása;
- a kiváltandó rendszerek, alkalmazásés működésfejlesztés;
- a föld alatti objektumok rendszerbe integrálásához a módszertan kidolgozása;
- szakmai elkötelezettség a rendszer feltöltéséhez, üzemeltetéséhez és fejlesztéséhez;
- minőségbiztosítás.
A rendszerben rejlő tartalékok és távlati lehetőségek közül néhány:
- a MÁV-csoporthoz tartozó vállalkozások részére adatszolgáltatás (MÁVGépészet Zrt., MÁV-Trak ció Zrt., MÁV-Start Zrt.);
- mérőkocsik nyomon követésének ellen őrzése;
- videoinspekciós rendszer támogatása;
- űrszelvénymérő rendszer támogatása;
- a közlekedés és munkáltatás biztonságának növelése;
- az alvállalkozók munkavégzésének ellenőrzése; az elektronikus menetlevél bevezetésének támogatása;
- pontos pályahasználati információk.
Irodalomjegyzék
- Széchenyi István Egyetem Műszaki Tudományi Kar Kutatás-Fejlesztési (K+F) munka (2008)
- Korszerű GNSS technológia megalapozása a pályakorszerűsítések területén
- MT2 projekt anyagai
A lapszám PDF dokumentumként való letöltéséhez kattintson ide!
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.