Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A 136. számú vasútvonal átépítése és korszerűsítése Szeged-Rendező–Röszke országhatár között
Röszke állomáson az eredeti (régi) felvételi épület és a mérlegház felújítása történt meg, az állomás többi eredeti üzemi, utasforgalmi és melléképülete elbontásra került.
A régi felvételi épülettel ellentétes oldalon (az állomás bal oldalán) egy darab új utasforgalmi épület épült P+R és B+R parkolóval. A régi felvételi épület és az új utasforgalmi épület között az SK+55 cm-es széles peron, két darab új esőbeállóval, korszerű utastájékoztatással és térvilágítással került megépítésre (4. ábra). Röszke állomás jobb oldali épületeit (régi felvételi épület és a mérlegház) vasútüzemi, valamint VÁM és határrendészeti funkciók ellátására alakították át.
A vasútvonal mellett a szükséges helyeken XTR akusztik zajárnyékoló falrendszer épült. A zajárnyékoló elemek cementkötésű, ásványosított faforgácsból készülő, gyártás folyamán színezett fabetonból és a hanggátlást, valamint az elem mechanikai tulajdonságait elősegítő betonrészből állnak.
Szeged-Szentmihály városrészen új megállóhely létesült, P+R parkolóval, SK+55 cm magas utasperonnal, esőbeállóval, korszerű utastájékoztatással és térvilágítással (5. ábra).
A vasútvonal metszi a magyar–szerb országhatárt, ahol a vasúti vágány megszakítja az ideiglenes biztonsági határzár mentén található elektromos kerítés folytonosságát, ezért a vasúti vágányra merőlegesen egy úszókapu (határkapu) került kiépítésre (6. ábra). A kapu működtetési protokollja során a forgalomirányító személyzet telekommunikációs eszközön keresztül jelzi a határkapu mellett szolgálatot teljesítő rendőri erők részére a nyitási igényt. A jelzés alapján a határkapu mellett a rendvédelmi feladatokat ellátók távirányítóval vagy manuális módon nyitják-zárják a kaput, ha ennek nincs biztonságot veszélyeztető akadálya.
Forgalomba helyezések
Első körben az infrastruktúra-alrendszer forgalomba helyezése 2022. július 31-én történt meg, azzal a korlátozással, hogy csak tehervonatok közlekedhetnek, 60 km/h alkalmazható sebesség mellett, dízelüzemű vontatással. A személyszállítási szolgáltatáshoz ekkorra még nem készültek el a létesítmények (utasforgalmi létesítmények, utastájékoztatási berendezések stb.).
A kivitelezési munkák folytatódtak a nappali időszakban megtartott vágányzárban, illetve éjszakánként (18:00–6:00 óra között) a tehervonati forgalom lebonyolítása biztosított volt a vonalon.
2023. október 20-ra elkészültek az utasforgalmi létesítmények Szentmihálytelek megállóhelyen és Röszke állomáson, így azok forgalomba helyezése is megtörtént. 2023. november 28-án hajnalban, nyolc év után naponta öt vonatpárral – továbbra is dízelüzemű vontatással – megindult a személyforgalom Szeged és Szabadka között. Később a biztosítóberendezés készültségi foka lehetővé tette a 80 km/h sebességre történő emelést.
A projekt végdátuma várhatóan 2025. december 31. lesz, amikor az opciós lehívás keretében megrendelt delta-vágány forgalomba helyezése is megtörténik. A projekt befejezése után – a közlekedési hatóság engedélyével – a 136. számú vasútvonalon a vonatok akár 120 km/h sebességgel is közlekedhetnek majd.
Tram-train közlekedés tervezése
2022-ben – eredményes közbeszerzési eljárást követően – megkezdődött Szeged–Szabadka között az engedélyezési tervek elkészítése a tram-train rendszer kiépítésére. A tervnek tartalmaznia kell a vasúti pálya és tartozékaira, a biztosítóberendezésre, a közúti-vasúti tartozékaira és kiegészítő létesítményeire vonatkozó dokumentációt.
A terv részeként Szeged városában ki kell alakítani egy csaknem 3,5 kilométeres, felsővezetékkel rendelkező vágányt, amely alkalmas a tram-train járművek közlekedésére. A tervek között szerepel két új megállóhely és egy úgynevezett hurokvégállomás megtervezése is. Ezenkívül korszerűsíteni kell a meglévő körülbelül 6,0 kilométeres villamosvonalat, a hozzá tartozó felsővezeték-rendszerrel együtt.
Összefoglalás
A 136-os vasútvonal Szeged-Rendező–Röszke (országhatár) szakaszán 2021 októberében kezdődött meg a munkavégzés. A vonalszakasz korszerűsítési és felújítási munkálatai előtt a vonalon a magyarországi szakaszon főként elhasználódott állapotú, hevederes 48-as rendszerű, míg a szerbiai oldalon még 34,5 kg/fm tömegű, „c” jelű sínek voltak [5]. Ebből is jól látható az, hogy a vasútvonal és a hozzá tartozó infrastruktúra már nem tudta kiszolgálni a XXI. század által vele szemben támasztott követelményeket. A felújítás keretein belül megújult a vágányhálózat; Röszkén új utasforgalmi épületet avattak és új peron épült. Szeged-Szentmihály településrészen új magasperonnal ellátott megállóhely létesült; több útátjáró biztonsági felülvizsgálata és átalakítása megtörtént. Ezenkívül számos olyan egyéb modernizációs beavatkozás valósult meg, amely a jövőben a DKMT Eurorégió fejlődését fogja elősegíteni.
Irodalomjegyzék
- [1] Barkóczi J és munkatársai. Magyar vasúttörténet, 1. kötet. Budapest: Bodor Gyuláné; 1995.
- [2] Bede A, Engi J, Evers A, Mezei I, Horváth F. 125 éves az Alföldi Vasút. Budapest: MÁV Rt. Vezérigazgatósága; 1996.
- [3] Fritz G, Grátzer Á. „A tengerparti vasút”. Indóház Online, 2014. október 19. Elérés: 2024. május 14. [Online]. Elérhető: https://iho.hu/hirek/a-tengerparti-vasut-141019
- [4] COWI Konzorcium, „Megvalósíthatósági tanulmány a Szeged-Röszke-Horgoš-Subotica-Csikéria-Bácsalmás-Baja vasútvonalra vonatkozóan, a környezeti hatások elemzéséve”. Zárójelentés 130981, nov. 2011.
- [5] MÁV Zrt. Beruházási Lebonyolító Igazgatóság, „Szeged-Rendező (bez.)-Röszke országhatár vasútvonal rekonstrukciójának tervezése és kivitelezése.” 2019. november 26.
- [6] Hegedűs G. „Ritkaságnak számító óriási géplánc gyorsítja a Dél-Alföld kulcsfontosságú vasútfejlesztését - videó”. magyarepitok.hu. Elérés: 2024. május 15. [Online]. Elérhető: https://magyarepitok.hu/vasutfejlesztes/2022/05/ritkasagnak-szamito-oriasi-geplanc-gyorsitja-a-del-alfold-kulcsfontossagu-vasutfejleszteset
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.