Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A Déli összekötő vasúti Duna-híd (3. rész) – A felszerkezet tervezése
Vasúti felépítmény
A MÁV Zrt. jóváhagyásával az új hídra folyamatos rugalmas ágyazású, hosszvályús vasúti felépítményt terveztünk az UNITEF-83 Zrt. bevonásával, UIC 60 E2 R400 HT rendszerű sín alkalmazásával (5. ábra), 225 kN-os tengelyterhelés figyelembevételével. A nyomtávolság 1435 mm, a síndőlés 1:20 (6. ábra).
A híd alaprajzilag egyenes, a felszerkezetek egymással és a Rákóczi híddal párhuzamosak. A hosszvályús rendszerű, folyamatos rugalmas ágyazású vasúti felépítmény elméleti hossz-szelvénye a hídon vízszintes. A hídnyílásokban a vasúti pályát a méretezési teher 40%-ának megfelelő mértékben túlemeljük, így a vonatok a híd lehajlása következtében közel vízszintes pályán haladnak majd.
Sarurendszer, hídfő- és pályacsatlakozás
A hídsaruk elrendezése hagyományos. Gömbsüveg saruk beépítését irányoztuk elő. A híd fix sarui a budai oldali hídfőn helyezkednek el, a fékező- és indítóerők itt adódnak át az alépítményre. A két szélső nyílás adottságként kialakult kedvezőtlen aránya miatt fellépő hídvég-felemelkedés megakadályozására a hídvégeknél acél ellensúlyokat építenek be, továbbá speciális lekötőszerkezeteket is terveztünk.
A hídvégeknél a mára már bevett meg-
oldásnak számító bordás kiegyenlítőlemezek épülnek, korszerű szintetikus keresztaljakkal. Különös figyelmet fordítottunk a híd és a folyó pályaszakasz közötti rugalmas átmenet megtervezésére.
A síndilatációs készülékeket mindkét hídvégnél a hídhoz csatlakozó pályaszakaszon helyezik el. A pesti oldalon, mivel itt játszódik le a híd dilatáló mozgása, nagynyitású dilatációs készüléket tervezünk beépíteni, amelynek mozgástartománya +305 mm –225 mm.
Összefoglalás
A tervek elkészültek, a szükséges engedélyek rendelkezésre állnak. Az eredeti ütemterv szerint 2020-ra a Déli összekötő vasúti Duna-híd már régóta húzódó rekonstrukciója végre megvalósul (7. ábra).
Irodalomjegyzék
- [1] Solymossy Imre: Az Északi vasúti Duna-híd tervezése. Sínek Világa, Különszám, 2009, 9–13. o.
- [2] Solymossy Imre: Hídesztétika. Javaslat a Déli összekötő vasúti Duna-híd környezetbe illeszkedő átépítésére. Sínek Világa, Különszám, 2006, 69–69. o.
- [3] Gyurity Mátyás: Gondolatok a hidak esztétikájáról. Sínek Világa, 2016/5, 19–23. o.
- [4] Gyurity Mátyás: Vasúti acélhidak tervezésének elmúlt két évtizede. MAGÉSZ-Acélszerkezetek, 2016/2, 36–41. o.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.