Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A Déli összekötő vasúti Duna-híd (5. rész) – A beruházás előkészítése
2018 decemberében az – ekkori nevén már – Innovációs és Technológiai Minisztérium elrendelte a közbeszerzési eljárás ismételt kiírását, lehetővé téve a NIF Zrt. számára olyan feltételrendszer alkalmazását, amely alapján a kiviteli tervek elkészítésére és a kivitelezésre rendelkezésre álló átfutási idő 36 hónapban került meghatározásra, abban az esetben, ha az Európai Bizottság nevében eljáró INEA-val kötött támogatási megállapodás véghatáridejét sikerül módosítani.
A dokumentációt átdolgoztuk, és 2019 februárjában megjelenhetett az új eljárás ajánlati felhívása. Ezzel párhuzamosan az Innovációs és Technológiai Minisztériummal közösen dolgoztunk a Brüsszelbe küldendő előrehaladási jelentésen, próbálva megteremteni a támogatási megállapodás módosításának alapjait. Nem volt könnyű feladat, nagyon magas kockázatot rejtett az út, amin jártunk, hiszen a projekt megvalósítása gyakorlatilag kezdeti fázisban volt. Az előrehaladási jelentést az INEA végül elfogadta, így lehetőség nyílt a támogatási megállapodás módosításának előkészítésére is.
Mindeközben a közbeszerzésben az ajánlatok bontására is sor került 2019 áprilisában. Ezúttal négy ajánlat érkezett, azonban a rendelkezésre álló forrás egyik ajánlati árra sem nyújtott teljes egészében fedezetet. Folytatódott a küzdelem a projekt megvalósításáért, kormány-előterjesztés született, kérve a magyar államtól a hiányzó fedezet rendelkezésre bocsátását.
A „Déli összekötő vasúti Duna-híd korszerűsítése” tárgyú, az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz által társfinanszírozott projekt megvalósításával összefüggésben felmerült költségnövekménnyel kapcsolatos intézkedésekről szóló 1441/2019. (VII. 26.) kormányhatározat értelmében végül pozitív döntés született az ügyben.
A közbeszerzési eljárás keretében 2019 augusztusában kihirdettük az eredményt. Ekkorra már a hazai támogatási szerződés módosítása is lezajlott a fenti kormányhatározatnak megfelelően, és 2019. szeptember 19-én a NIF Zrt. és a Duna Aszfalt Kft. is aláírta a vállalkozási szerződést. A munka rövid időn belül megkezdődött a hídfők cölöpözésével (2. ábra) és a szerkezeti egységek gyártásával, illetve összeszerelésével.
Összegezve mindezt: Terveink szerint 2022 végén rendelkezésre fog állni a Déli körvasút-beruházás első eleme, a háromvágányos Déli összekötő vasúti Duna-híd (3. ábra) a Déli körvasút további elemeinek fogadására.
A négyéves előkészítő munka bonyolult, sokszereplős, összetett folyamata véget ért, most a lebonyolítás és a kivitelezés veszi át a főszerepet.
Ezúton is szeretném megköszönni az eddigi áldozatos munkát mindazoknak, akik segítettek a projekt bármely elemének, bármely fázisában annak érdekében, hogy az évszázados álom eljuthasson a megvalósításig. (Fotók: NIF-archívum)
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.