Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A Segesdi-Rinya-ág-híd helyreállítása műszaki ellenőri szemmel (2. rész) – A projekt költségeiről bővebben
A felújítást többek között úgy határozza meg, hogy a tárgyi eszköz egyes részeinek az eredetitől eltérő megoldásával vagy kicserélésével a tárgyi eszköz üzembiztonságát, teljesítőképességét, használhatóságát növeli. Mindezek végiggondolásával az a döntés született, hogy a 2021. évi kivitelezés II. ütemű hídmunkái az alvállalkozói munkarészekkel és a pályaépítés felújítási munkaként, IP10 rendelésként – MÁV felújítás/beruházás – készül (1. ábra). Ehhez a 371,8 M Ft összegű forrás átcsoportosítása megtörtént és lehetővé vált a ráfordítás aktiválása is. Az I. ütemű hídmunkák maradtak a korábbi IP04 havária-karbantartásban 144,6 M Ft összeggel (2. ábra).
Az árvíz által megsérült 10,5 méter vasbeton teknőhidat az üzemeltető leselejtezte és új eszközt hozott létre, a provizóriumra tartozékaival együtt. A SAP alapelve, hogy a karbantartások/felújítások/beruházások műszaki helyenként (állomás, állomásköz) vagy berendezésenként (például: vágány, kitérő, műtárgy) legyenek elszámolva. A Rinya-híd helyreállítása során négy berendezésre készült rendelés Beleg–Somogyszob állomásközben:
– műtárgy: provizórium 650+35 hm sz.;
– vasúti pálya: pályafelújítás;
– erősáram: felsővezeték-átépítés;
– távközlés: optikai kábel.
A vállalkozó a havária-keretszerződésben foglaltak alapján kezdte meg az előkészítő munkákat, ez alapján adta meg árajánlatát. A jogszerű elszámolás érdekében a SAP-rendszerben egy „öszvér” megoldást kellett alkalmazni, a felújítási rendelésekhez karbantartási szerződéstételeket kapcsoltak. Azokat a speciális alvállalkozói tételeket – például cölöpözési munkák –, amelyek az úgynevezett SAP-cikktörzsben nem voltak fellelhetők, a keretszerződésben rögzítették, majd a költségeltéréseket a rendelésben korrigálták szolgáltatási tétel felvételével.
A kivitelezés lebonyolításával a MÁV Beruházáslebonyolító Igazgatóság Pécsi Műszaki Lebonyolító Irodát bízták meg, hidász, pályás, erősáramú és távközlési műszaki ellenőr bevonásával.
Teljesítések elszámolása
A vállalkozási szerződés lehetővé tette a havi szolgáltatási díjról szóló számla benyújtását, tételes elszámolás alapján. A Rinya-híd-projekt hossza és nagy összege miatt a vállalkozó már a kivitelezés megkezdésekor jelezte igényét a havi teljesítésű elszámolásra. A teljesített mennyiségeket havonta felmérte a műszaki ellenőr a vállalkozóval. A könyvelések a SAP-rendszerben történtek. A vállalkozó elektronikus készre jelentése és a műszaki ellenőr szintén elektronikus mennyiségi elfogadása és könyvelése alapján készült a felmérési napló, amely mind a szolgáltatást, mind a felhasznált MÁV-biztosítású anyagokat tartalmazta. A MÁV FKG Kft. az így létrejött teljesítésigazolás alapján nyújtotta be a számlát a SAP-rendszeren keresztül. A teljesítések berendezésenként és rendelésenként történtek. Az utolsó könyvelésre a hídmunkarész sikeres műszaki átadásakor került sor 2021 decemberében.
Mivel a kivitelezés februárban megkezdődött, így a haváriaforrású munkarészen már ekkor történt teljesítés. A havonkénti teljesítések változása jól mutatta az intenzív és az elő- vagy utómunka jellegű munkavégzéseket (3. ábra).
Irodalomjegyzék
- [1] MLI Pécs 2021. évi pénzügyi adatai a Rinya-híd lebonyolításáról.
- [2] MÁV Zrt. Végfelhasználói oktatási anyag SAP bevezetéséhez.
- [3] 2000. évi C. törvény a számvitelről.
- [4] 2013. évi V. törvény a Polgári törvénykönyvről.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.