Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A szolnoki vasúti Tisza-híd próbaterhelése
Mért oldalingások
Mindegyik dinamikus futamban mértük és rögzítettük a mederhídon a VI.–VII. támaszköz mezőközepén elhelyezett induktív adón mért oldalingások nagyságát, továbbá méréseket végeztünk a VII.–VIII. támaszköz mezőközepén a régi ártéri felszerkezeten, illetve az új ártéri felszerkezeten is. A mért oldalingások időbeli változását 2 db Traxx mozdony hídon való áthaladása közben a 6–7. ábrák szemléltetik a mederhídra vonatkozóan.
A könnyebb átláthatóság érdekében külön diagramon ábrázoljuk a Szolnok felől, illetve a Szajol felől indított futamok eredményeit. A diagramok vízszintes tengelyén a mozdonyok aktuális pozíciója látható hídtengely mentén mérve, a függőleges tengely pedig a mért oldalingás értékét mutatja.
A 6. ábra az 5, 80, 120 km/h sebességű, valamint a fékezéses futam, míg a 7. ábra a 40, 60, 100, illetve a 160 km/h sebességű futamok eredményeit mutatja be. Az ábrákon látható, hogy a mért vízszintes elmozdulási diagram alternáló, szinuszhullám jelleggel.
A mérési eredmények igazolták, hogy minél nagyobb sebességgel haladnak át a mozdonyok a hídon, annál nagyobb az oldalingás: a 160 km/h sebességű futamban az értéke egyik irányban 2,5 mm, a másik irányban pedig 0,92 mm, azaz a teljes oldalirányú elmozdulás értéke 3,42 mm. A 40 km/h sebességű futamban mért maximális oldalirányú elmozdulás értéke 2 mm, azaz megállapítható, hogy a lassabb futamokban is jelentősebb oldalirányú elmozdulás lép fel. A mért értékek azonban minden dinamikus futamban kisebbek voltak, mint a hídon a mértékadó pozícióba állított járműteher szabvány szerint számított oldallökő erejéből meghatározott oldalirányú elmozdulás értéke, mely 5,2 mm.
Dinamikus többlettényező
A dinamikus tényezők meghatározását minden vizsgált szerkezeti részletre elvégeztük a 4 db M62-es és a 2 db Bombardier Traxx típusú mozdonyokkal végzett futamokban is.
A 4 db M62-es mozdonnyal végzett futamok eredményeiből meghatározott dinamikus tényező maximális értéke a mederhíd rácsos főtartójára 1,042, a hossztartóra 1,07, míg a kereszttartóra 1,039. Érdekes tapasztalat, hogy a 20-40-50-60 km/h-s futamok közül a 20 km/h-s eredményezte a legnagyobb dinamikus többletet a szerkezeten. A mért értékek kisebbek, mint a szabvány szerint számított dinamikus tényezők értékei, melyek a főtartóra 1,075, a hossztartóra 1,12, a kereszttartóra 1,44.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.