A cikk szerzője:

Németh István építőmérnök

A Vasutak Együttműködési Szervezetének bemutatása

Írásomban bemutatom a Vasutak Együttműködési Szervezetének (OSZZSD) működését és tevékenységét, a MÁV Zrt. pályás szakszolgálatának részvételét az Infrastruktúra és Vasúti Jármű Bizottság munkájában, továbbá az együttműködés eredményeit is ismertetem.

Az Infrastruktúra és Vasúti Jármű Bizottság éves értekezletének feladatai

– A szakértői értekezletek munkájának értékelése, a szakértők által kidolgozott anyagok, ajánlás jellegű döntvények jóváhagyása.
– A következő évi munkaterv megtárgyalása és kötelező jellegű döntvényekkel együtt a Vezérigazgatói Konferencia (meghatalmazottak) értekezlete elé terjesztése jóváhagyásra.
– Jelentés összeállítása az éves munkáról a Vezérigazgatói Konferencia (meghatalmazottak) értekezlete számára.
– Együttműködés más nemzetközi szervezetekkel, például az UIC-vel, az infrastruktúrával és járművekkel kapcsolatos témákban, közös döntvények kidolgozása.

OSZZSD Pálya és Műtárgyak (IX.) Bizottság

Az OSZZSD Pálya és Műtárgyak (IX.) Bizottság apparátusának magyar tanácsosai: Pasa János (1974–1978), Rege Béla (1978–1983), Németh István (1983–1989), Rege Béla (1989–1993) kínai bizottsági elnök mellett szervezték a bizottságban folyó szakmai munkát. 2013-tól az OSZZSD alapszabály-módosításának megfelelően megtörtént a szervezet átalakítása, korszerűsítése, létrejött több műszaki bizottság összevonásával az OSZZSD V. Műszaki Bizottsága, jelenlegi nevén V. Infrastruktúra és Vasúti Jármű Bizottság cseh elnökkel.

Az OSZZSD-ben folytatott együttműködésünk hozadéka

1993 óta a műszaki együttműködés az egyesített V. Infrastruktúra és Vasúti Jármű Bizottságban folyik szakmánként és témánként szervezett szakértői csoportokban, ahol a magasabb szintű műszaki tudásbázissal és tudományos háttérrel rendelkező 10-12 tagvasút működik együtt.
A pályás bizottságban a MÁV-szakértők valamennyi részterületen aktív szerepet vállalnak a szakmai ajánlások kidolgozásában. 1999 óta a MÁV megbízásából a MÁV KFV Kft. koordinálja a magyar szakértők részvételét az Infrastruktúra és Vasúti Jármű Bizottság fent említett 1. és 2. témák szakértői csoportjaiban.
Az utóbbi években a MÁV részéről kiemelt szerepet kaptak a pályadiagnosztikával kapcsolatos témák, ezek kidolgozásának témavezetői feladatait a MÁV látta el. Példaként az utóbbi években a MÁV témavezetésével kidolgozott ajánlások a teljesség igénye nélkül:

  • a vasúti alépítmény komplex diagnosztikai rendszere;
  • georadar alkalmazása az alépítmény-diagnosztikában;
  • kitérők diagnosztikai rendszere;
  • a vasúti felépítmény komplex diagnosztikai rendszerének alapelvei;
  • a vasúti infrastruktúra komplex diagnosztikai rendszere;
  • hézagnélküli vágányok semleges hőmérsékletének műszeres meghatározása;
  • sínhegesztések komplex átvételi rendszere stb.

Pályás területen a MÁV szakértői folyamatosan tartják a kapcsolatot a társvasutak szakembereivel, felhasználva az itt kialakult szakmai kapcsolatokat a kétoldalú együttműködés kialakításában és fejlesztésében.
Az OSZZSD-ben kialakított korábbi és jelenlegi kapcsolatoknak köszönhetően pályás területen szoros műszaki együttműködést sikerült kialakítani többek között a pályadiagnosztika területén:

  • A Lengyel Vasúti Intézettel (IK):

– korszerű kitérődiagnosztikai rendszer létrehozása folyamatos kitérőmérési eljárás alapján;
– hézagnélküli vágányok szakértői rendszere;
– vasúti alépítmény diagnosztikai és szakértői rendszere kidolgozásában szerződéses alapú együttműködés.

  • A PKP Lengyel Vasútvonalak Rt.-vel és annak Pályadiagnosztikai és Geodéziai Központjával, mint a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. szakmai partnerével:

– pályadiagnosztikai mérőrendszerek – geometria, síndiagnosztika – korszerűsítése, szakértői rendszerek kiépítése és működtetése területén rendszeres konzultációk és tapasztalatcsere;
– együttműködés hídgazdálkodási rendszerek kidolgozásában.

  • A szentpétervári Radioavionika Rt.-vel:

– korszerű ultrahangos sínvizsgálati rendszerek kidolgozása szerződéses alapon;
– hézagnélküli vágányok semleges hőmérsékletének mérésére szolgáló magyar mérőkészülék bevezetése az orosz vasutakon, szerződéses alapon.

  • A Cseh Vasutak Műszaki Központjával:

– vasúti alépítmény-diagnosztikai rendszer kialakítása georadar alkalmazásával;
– űrszelvénymérési rendszerek tanulmányozása, információcsere a létező rendszerekről;
– együttműködés a pályadiagnosztikai szakértői rendszerek továbbfejlesztésében.

  • A Cseh Vasúti Kutatóintézet (VUZ) mint tanúsító szervezet 2009-ben tanúsította a MÁV SDS síndiagnosztikai mérőkocsijára telepített AVIKON-03 ultrahangos sínvizsgáló rendszert (6. ábra).
  • A Bolgár Vasúti Infrastruktúra Műszaki Központjával lézeres űrszelvénymérő berendezés gyakorlati kipróbálása és alkalmazhatóságának vizsgálata (7. ábra).

6. ábra. Az SDS síndiagnosztikai mérőkocsira telepített AVIKON-03 ultrahangos sínvizsgáló rendszer VUZ-tanúsítványa

Megemlítendő, hogy az OSZZSD-ben kiépített kapcsolatainknak köszönhetően jött létre szakmai együttműködés azzal a lengyel pályadiagnosztikai eszközöket és rendszereket fejlesztő GRAW céggel, amely a MÁV FMK-004 (EM-120) geometriai mérőkocsija mérőrendszerének korszerűsítését végezte a kiírt tender győzteseként 2000/2001-ben a MÁV szakemberei által kidolgozott specifikáció alapján. A cég részt vett az FMK-007 mérőkocsi irodai rendszerének kifejlesztésében is. A korszerűsített, megépített mérőkocsik nagy megbízhatósággal működnek a MÁV és a szomszédos vasutak hálózatán (ez utóbbiakon elnyert pályázat és megrendelés alapján). A korszerűsítést a lengyel cég a többi ajánlatnál lényegesen olcsóbban, magas műszaki színvonalon végezte el, a probléma bonyolultságához képest rövid határidővel.
Hasonlóan a fentiekhez, a MÁV síndiagosztikai mérőkocsija mérőrendszerének kapcsán az OSZZSD-kapcsolatok útján jutottunk el a világszínvonalú ultrahangos sínvizsgáló rendszert gyártó Radioavionika Rt. nevű orosz céghez. A 2005-ben Budapesten tartott OSZZSD sínes szakértői értekezletre (8. ábra) meghívást kaptak ultrahangos sínvizsgáló rendszereket gyártó cégek, így a magyar szakembereknek helyben volt lehetőségük megismerkedni a bemutatott rendszerek képességeivel, illetve támpontot kapni a MÁV igényeinek megfelelő rendszer kiválasztásához (9. ábra). Az orosz rendszer 2008-ban lett üzembe helyezve a MÁV SDS síndiagnosztikai mérőkocsiján és gyakorlatilag üzemzavarmentesen működött a rendszer 2017-ben bekövetkezett korszerűsítéséig, amelyet a Radioavionika NyRt. végzett. A Radioavionika NyRt. ultrahangos sínvizsgáló rendszere lett telepítve az FMK-008 síndiagnosztikai mérővonatra (10. ábra). A korszerű rendszerek lehetővé tették a mérési szolgáltatást több szomszédos ország (Ausztria, Szlovákia, Szlovénia) vasúthálózatán is.
Megemlítendő, hogy a nemzetközi együttműködésnek köszönhetően a cseh és a lengyel vasutak új ultrahangos síndiagnosztikai kocsijaira a MÁV KFV Kft. mérő forgóvázai kerültek beépítésre.
Fenti példákat a nemzetközi – így az OSZZSD keretein belül folytatott – együttműködés műszaki és gazdasági előnyeinek illusztrálására mutattuk be pályás területre vonatkozóan.

7. ábra. A Bolgár Vasúti Infrastruktúra (NK ZhI) lézeres űrszelvénymérő kétéltű járműve. Szófia, 20048. ábra. Sínes értekezlet megnyitója Budapesten, 2005-ben

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] MÁV Zrt. honlapja. https://www.mavcsoport.hu/mav/tagsagok-egyuttmukodesek
  • [2] Az OSZZSD weboldala: https://osjd.org/
  • [3] OSZZSD a Wikipedián. https://en.wikipedia.org/wiki/Organization_for_Cooperation_of_Railways
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2024 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©