Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Bemutatjuk a Lencse típusú univerzális darus járműszerelvényt
Üzemünk jogelődjét, a MÁV Építőgépjavító Üzemet a Magyar Államvasutak 1968-ban alapította, majd 25 év után a cégforma megváltoztatásáról döntött, és 1993. december 31-én létrehozta a MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Korlátolt Felelősségű Társaságot.
A kft. átvette jogelődje teljes működési területét, s azt továbbfejlesztve alakította ki legfőbb tevékenységi köreit. Társaságunk végzi a magyar vasúti pályahálózat éves és időszakos karbantartását mintegy 7000 km hosszon.
Éves árbevételünk közel 26 Mrd Ft.
Fő tevékenységeink:
- Vasúti pályakarbantartás, pályafelújítás, pályaépítés
- Vasúti pályakarbantartó nagygépek üzemeltetése
- Vasúti munkagépek gyártása, korszerűsítése, javítása, karbantartása
A vállalatnak – a dolgozói fenti tevékenységi területeken szerzett szakmai gyakorlata, tapasztalata révén – jól képzett műszaki gárda áll rendelkezésére a megrendelői igények megfelelő műszaki színvonalú kielégítéséhez.
A kft. rendelkezik minőségbiztosítási, környezetirányítási, hegesztőüzemi, valamint vasúti hegesztőüzem tanúsítvánnyal. 2013-ban szereztük meg a vasúti munkagépek karbantartására jogosító ECM tanúsítványt.
Gépgyártáshoz a kft. a szükséges műhelyekkel (pl.: alváz, fülke, hajtómű, futómű, alkatrészgyártó, festő stb.) és szerelőcsarnokokkal biztosítja a korszerű munkavégzés feltételeit.
A vasúti munkagépek gyártásával a társaság 1985-től foglalkozik.
Az általunk gyártott vasúti járművek a teljesség igénye nélkül:
- Vasúti vágány- és kitérőszabályozó gépek (08-16 SP; 08-275 SP)
- 760 mm nyomtávú vágány- és kitérőszabályozó gép (KV–01)
- Felsővezeték-szerelő járművek (DMm; OTW–100; FJM–100)
- Felügyeleti járművek (FVG–01; FVG–02)
- Mérőkocsi a bécsi metró részére (UGM–01)
- TVG, TVG-pótkocsi, műhelykocsi a budapesti 4-es metró részére
- UFDJ sorozatjelű univerzális forgóvázas darus jármű (Lencse)
Ez utóbbi a legújabb, saját tervezésű gyártmányunk, a Lencse típusú univerzális darus vontatójármű, melyből négyet gyártottunk a MÁV részére. Két járműszerelvényt ez év januárjában adtunk át a pécsi és budapesti területnek. Két járműszerelvény átadása júniusban esedékes.
A járműszerelvény tervezése 2011-ben kezdődött, és 2013 végére elkészült az első prototípus.
A vontatójármű a MÁV FKG Kft. Műszaki Fejlesztési Irodája főkonstruktőre, Lencse József nevét viseli, aki a tervezés és gyártás irányítója.
A darus járműszerelvény a következő járművekből áll:
- Lencse típusú univerzális forgóvázas darus jármű
- Rgs sorozatú pőrekocsi
- Dpk sorozatú darus pőrekocsi
A vontatójármű a vasúti pályát karbantartó személyzet és anyagok szállítására, valamint vontatásra egyaránt használható. A jármű végén elhelyezett hidraulikus daru az anyagrakodást könnyíti meg. A daruhoz cserjeirtó adapter is tartozik. A zárt kialakítású, légkondicionált fülkében (1. ábra) rögzített ülőhelyeken 10 fő szállítható.
A darus jármű villamosított és nem villamosított, fő- és mellékvonalakon vasúti pályakarbantartásra használható.
A jármű elsősorban a Magyarországon ismert és a MÁV-nál használatos korszerű kivitelű, normál nyomtávolságú járműcsalád tagjaiba épített egységekből, berendezésekből épült fel. Azok az egységek, amelyek a MÁV-nál nem járatosak, sorozatban gyártott, korszerű kivitelű, európai vasúti referenciával rendelkező egységek.
A jármű meghajtása egy kompakt kialakítású dízelmotoros gépi berendezés által (Power Pack), a hajtott forgóvázon keresztül történik.
A járműszerelvényhez tartozik két pőrekocsi, az egyikre darut építettünk, amelynek saját hidraulikus aggregátora van. A jármű és a pőrekocsi daruja 8,0 m-es, sínfogókkal felszerelt emelőgerendával (himbával) ellátott, ez biztosítja a hosszabb sínszálak, illetve kitérőalkatrészek szakszerű emelését.
Az univerzális forgóvázas, darus járműves szerelvény műszaki leírását a 19/2014. (V. 16. MÁV Ért. 7.) „A vasúti munkagépeknek és munkavonatoknak közlekedtetése és az ezekkel összefüggő műszaki előírások”-ra vonatkozó előírást a D.2. Utasítás tartalmazza.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.