A cikk szerzője:

Dobos Attila ügyvezető
MÁV FKG Kft.

Bemutatjuk a Lencse típusú univerzális darus járműszerelvényt

Korábbiakban és jelenleg is a vasúti pályafenntartási anyagok munkahelyi szállításához a TVG, UDJ, DGKU típusú vontatójárműveket használtak. A vasúti pályák 160 km/h sebességre történő kiépítése, a pálya felépítményi elemeinek súlynövekedése, valamint az ütemes vonatközlekedés bevezetésével járó rövid vágányzári lehetőségek szükségessé tették olyan új, univerzális vontatójármű kifejlesztését, mely gyorsan, az új felépítményi elemek rakodásához megfelelő emelő- és vontatóképességgel tudja kiszolgálni a pályafenntartási munkákat. Magyarországon a vasúti pályafenntartó gépek gyártó és javítóbázisa a MÁV FKG Felépítménykarbantartó és Gépjavító Kft. A MÁV megrendelésére a kft. tervezte és gyártotta le a kor követelményeinek megfelelő Lencse típusú univerzális darus járművet.



Vasúti aljak, illetve rönkök rakodása
A rönkfogó adapter rönkök és vasúti aljak megfogására, rakodására alkalmazható. Minimális megfogási átmérője 100 mm. Maximális nyitása 1570 mm. Maximális névleges teherbírása 4000 kg. A rönk­fogó adapter (5. ábra) a vontatójármű és a pőrekocsi darujával is alkalmazható.

5. ábra. Adapter az aljak és rönkök rakodásához

Sínek, kitérőalkatrészek rakodása
A járműszerelvény mindkét darujához 8,0 m hosszú emelőgerenda (6. ábra) tartozik, amelynek névleges terhelhetősége 1 t. Az emelőgerendák használatával megoldható a több ponton emelés, tehát a hosszabb – egy helyen történő megfogás esetén lehajló, esetleg deformálódó – anyagok rakodása biztonságosan és szakszerűen végezhető. Mindkét darut működtetve az emelőgerendák segítségével hosszabb sínszálak, illetve kitérőalkatrészek emelése is megoldható, így a két daruval a daruzási előírások betartása mellett 2 t emelhető.

6. ábra. Emelőgerenda és sínfogó

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Cserjeirtás (mulcsozás)
A cserjeirtás olyan speciális biztonságtechnikai követelményeket támaszt a daru működtetése szempontjából, amelyek a normál horogüzem mellett még további beállításokat igényelnek. Ilyen például az, hogy mielőtt ebben a munkamódban haladó jármű cserjeirtás közben a daru gémszerkezetével akadályba ütközne, a gém képes kitérni.
Palfinger daru a gyári beállítások alapján a vágánytengelytől számított 4 m-es távolságig képes cserjét irtani az FLM/HY/FS125 típusú adapterrel (7. ábra) 1,25 m szélességben. Megfelelő munkasebesség megválasztása mellett maximum 150 mm átmérőjű cserjét képes aprítani. Üzemi fordulatszám: 2000–2200 rpm.
Az adapter csak a vontatójármű darujával alkalmazható.

7. ábra. Cserjeirtó adapter

További opció

Mindkét jármű daruja alkalmassá tehető – a megfelelő biztonságtechnikai egységek kiépítése mellett – személyemelő munkakosár csatlakoztatására.
Az ismertetett alkalmazási lehetőségekkel a jármű méltán szolgált rá az uni­verzális jelzőre (8. ábra). A MÁV Zrt. megrendelése négy járműszerelvény gyár­tá­sá­ra vonatkozott, de továbbiak gyártásával megoldható lenne az elöregedett, korszerűtlen konstrukciójú TVG-k, DG­KU-k kiváltása.

8. ábra. Az univerzális munkagép

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2014 / 3. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©