Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Bemutatkozik a MÁV Zrt. Stratégiai és fejlesztési főigazgatóság
Műszaki tervezési főosztály
A Műszaki tervezési főosztály feladata a MÁV Zrt. helyhez kötött infrastruktúra-felújítási, fejlesztési feladatainak műszaki tervvel való megalapozása.
A szervezeti egység feladatát öt tervezőirodára tagozódva látja el.
1. iroda – pálya-, forgalmi és műtárgytervezés;
2. iroda – építészet-, környezetvédelmi és közműtervezés;
3. iroda – utastájékoztatási, távközlési, adatátviteli és elektromos tervezés;
4. iroda – felsővezeték-, váltófűtés- és biztosítóberendezés-tervezés;
5. iroda – geotechnika-, geodézia- és kisajátítástervezés.
A tervezési főosztály az irodák kiforrott együttműködésével biztosítja a minőséget és a mérnöki alaposságot. Különösen értékes, hogy a szervezeten belül állnak rendelkezésre – még ha esetenként korlátozott kapacitással is – azok a vasutas alapszakmák, amelyek nélkül egy vasútfejlesztés komplex tervezése elképzelhetetlen.
Műszaki előkészítési főosztály
A főosztály alapvető feladata az üzemeltetői igény alapján jóváhagyott projekt eljuttatása a szerződéskötésig. A főosztály felel a beruházások megvalósításához szükséges hatósági engedélyek, EK tanúsítások megszerzéséért.
Feladatait tekintve két elkülönülő egységre tagozódik: Technológiai tervezési osztály és Kalkulációs és erőforrás osztály.
A Technológiai tervezési osztály feladata a gördülő beruházási, felújítási és hálózati szintű karbantartási projektekhez az igények alapján a műszaki tartalom, tervezési diszpozíció, létesítményjegyzékek elkészítése, a külső és belső erőforrások meghatározása, majd ezek alapján a tervezéshez és a kivitelezéshez szükséges beszerzési eljárások megrendelése, és abban való közreműködés a szerződéskötésig.
Területszerzési igény esetén az osztály együttműködik a vagyonkezelési és gazdálkodási szervezettel.
A Kalkulációs és erőforrás osztály elkészíti a projektek előzetes költségkalkulációját (becsült értékét). A jogszabályi előírásoknak megfelelve piaci tényadatokat gyűjt és elemez annak érdekében, hogy a műszaki adatbázisából az aktuális adatok alapján a lehető legpontosabban megbecsülje a végrehajtani tervezett projektek költségét. Az adott projekt megvalósításához kidolgozza a beszerzési és szerződéses stratégiát (alkalmassági követelmények, értékelési szempontok, határidők, ütemezések).
Az elmúlt évek szervezeti átalakítását követően a szervezet feladata lett a vissznyereményi anyagok elhelyezésének koordinálása, a beépítésre alkalmas anyagok ismételt beépítési helyekre történő diszponálása, közreműködés az anyagok minősítésében.
Mérnöki és műszaki ellenőrzési főosztály
A főosztály alapvetően a projektek szerződés szerinti megvalósításáért felel. Ezt a feladatát a területi igazgatóságokon működő műszaki lebonyolító osztályok bevonásával látja el. A megvalósítás időszakában ellenőrzi és koordinálja a kivitelezés folyamatát, szükség esetén kezdeményezi a szerződések módosítását. A szerződések teljesítése után a műszaki átadásokat lebonyolítja, a jótállási időszak lezárásáig nyomon követi a projekt utóéletét, és intézkedik az ezen időszak alatt felmerült hiányosságok megszüntetése érdekében.
Hogy a megvalósítás zökkenőmentes legyen, a szervezet közreműködik a beruházások, felújítások, hálózati szintű karbantartások előkészítésében is.
A főosztályhoz tartozik az informatikai, a pályafenntartási jármű- és gépfejlesztési, továbbá az eszközbeszerzési projektek széles spektruma a kávéfőzőtől a síncsavarozó gépig minden.
A Back Office irányítása mellett végrehajtja a beruházási, felújítási és karbantartási tevékenység műszaki monitoring, gazdasági elszámolási és aktiválási feladatait, elvégzi a szükséges korrekciókat.
Az elmúlt időszak jelentősebb munkái
Az Igazgatóság lebonyolításában megvalósult néhány jelentősebb munka az elmúlt időszakból, amelyben szervezeteink részt vettek az uniós forrás felhasználásától a Pályaműködtetési szerződésben biztosított források felhasználásáig (előkészítés, tervezés, lebonyolítás, elszámolás).
Pálya
- A 80. sz. vasútvonal Nagyút–Mezőkeresztes-Mezőnyárád jobb vágány nyílt vonali szakaszainak felújítása 2016-ban fejeződött be. A hézagnélküli, 120 km/h pályasebességű 54-es rendszerű vágány hézagnélküli 60 rendszerű vágányra épült át. Ezzel lehetővé vált a 60–80 km/h sebességkorlátozások felszámolása, ami a menetrendszerűség jelentős javulását eredményezte. Az átépítés nagygépes alépítmény-javító és felépítménycserélő gépláncokkal történt (11. ábra).
- Nyílt vonali és állomási pályarehabilitációs programot valósítottunk meg a 80c Mezőzombor–Sárospatak vonalszakaszon, továbbá a 101. sz. vonal Berettyóújfalu–Biharkeresztes oh. szakaszán (12. ábra), ami jelentősen hozzájárul az ezeken a vonalakon a NIF Zrt. által megvalósítandó villamosítást követő szolgáltatási színvonal javulásához. Az átépítés a pálya állapotának javítására, a sebességkorlátozások felszámolására irányult. A beruházás eredményeként hézagnélküli, 100 km/h pályasebességre alkalmas lesz az átépített pályaszakasz.
- 2016 tavaszától 2017 májusáig a Dombóvár alsó–Baté közötti 13,4 km hosszú vonalszakasz újult meg (13. ábra). A felújítás során megtörtént az alépítmény megerősítése, új vasúti pálya építése, a műtárgyak felújítása, peronok kialakítása térkőburkolattal és a térvilágítás korszerűsítésével. Nagyberki megállóhelyen a gyalogos forgalom biztonságos átvezetése érdekében új gyalogátjáró készült. A fejlesztés fő célja a pályára engedélyezett 100 km/h sebesség visszaállítása volt.
- Tápiógyörgye állomás átépítésére 2017-ben került sor. Átépült az átmenő- és vonatfogadó vágány, megújult a kitérőkörzet, továbbá új, széles, 250 m hosszú SK +55-ös viacolor burkolatú peron épült (14. ábra). A vágánygeometriához igazodóan átalakították a D55-s biztosítóberendezést és kezelőfelületét, a távközlési és a térvilágítási rendszert, valamint a felsővezetéki hálózatot is.
Munkáink kivitelezésében a legfőbb partnerünk egyrészt a MÁV-FKG Kft. volt; ők több éve kiszámítható, jó minőségben, a gördülő tervhez illeszkedő keretszerződéses rendszerben végzik a vasúti pályák, hidak és magasépítmények, illetve a pályakarbantartó kis- és nagygépek felújítását és ütemezett karbantartását is, másrészt a Vasútépítők Kft. volt; ők a dombóvári vonal felújítását végezték.
Járműfejlesztés
Évtizedek óta nem volt ilyen mértékű, a munkakörülmények javítását és a pályakarbantartás hatékonyságát szolgáló munkajármű-beszerzés, mint ami 2017-ben fejeződött be:
9 db univerzális kétéltű jármű (Unimog) és szerelvényeinek beszerzése valósult meg különböző adapterekkel kiegészítve (15. ábra).
Három pályakarbantartó nagygépet: 1 vasúti kitérőszabályozó gépet (16. ábra), 1 vágányszabályozó gépet (17. ábra), 1 dinamikus vágánystabilizátort (18. ábra) és 4 rádió-távvezérlésű emelőkosaras és szerelőpódiumos vasúti felsővezeték-szerelő járművet (19. ábra) szereztünk be.
- 2013 és 2017 között összesen 8 db UFDJ (Univerzális forgóvázas darus jármű) szerelvényt gyártott a MÁV-FKG Kft. A szerelvények három részből állnak. Az UFDJ, ami vontatójármű szerepét tölti be, ezután következik egy Rgs, 4 tengelyes, oldalfalas pőre kocsi, valamint a szerelvény végén a Dpk darus pótkocsi található (20., 21. ábra). A járművek engedélyezett sebessége 100 km/h.
Magasépítmények
Igazgatóságunk munkái között kiemelkedő az állomásépületek, felvételi épületek felújítása, rekonstrukciója. Ezek közül talán Karcag állomás felvételi épületének felújítására vagyunk a legbüszkébbek (22. ábra). De sikeresen teljesítettük az EU-s pályázati forrás felhasználásával megvalósult Kaposvár állomás műemlékvédelmi szempontoknak megfelelő felújítását (23. ábra) és az ún. Kormányablakok (24. ábra) projekteket is.
Biztosítóberendezések
Több vonalszakaszon épült ki központi forgalomirányító rendszer, a többi között a 90. sz. vonal Felsőzsolca–Hidasnémeti szakaszán (25. ábra) 2016–2017-ben, illetve folyamatban van a 40 sz. vonalon Dombóvár–Pécs között. A projektekben D55 típusú biztosítóberendezések távvezérlése, távvezérlő központ kiépítésével, villamos váltófűtés kiépítése és automatizálása, felsővezetéki táplálás is kiépült, illetve kiépül.
Egyéb projektek
Igazgatóságunk évek óta fontos feladatának tartja a dolgozók munkakörülményeit javító beruházások lebonyolítását. Ennek köszönhetően új bútorokat, háztartási gépeket és klímaberendezéseket, valamint a pályaüzemeltetés szempontjából nagyon fontos, a pályaüzemeltetéshez kapcsolódó specifikus, általános és kertészeti kisgépeket szereztünk be.
Küldetésünk
A Beruházáslebonyolító igazgatóság a MÁV Zrt. stratégiai céljainak megfelelően, a szakmai és jogszabályi előírások betartásával valamennyi belső és külső szervezeti egységgel szorosan együttműködve végzi tevékenységét. Meggyőződésünk, hogy komplex gondolkodással már a munkák előkészítésekor pontosan kell megfogalmaznunk az elvégzendő feladatokat, a lebonyolítás során felmerülő nehézségek és hibák minimalizálása érdekében.
Szlogenünk: A körültekintő előkészítés (a tervezéstől a szerződéskötésig) lehetővé teszi a magas színvonalú megvalósítást.
Igyekeztünk a MÁV Zrt. Stratégiai és fejlesztési főigazgatóság munkáját teljeskörűen bemutatni, és képet adni arról a sokrétű feladatról és tevékenységről, amelyet Főigazgatóságunk valamennyi munkatársával közösen, a MÁV Zrt. céljainak elérése érdekében végzünk.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.