Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Egyedi mérőrendszerrel végzett járműdinamikai mérések menetrend szerinti budapesti közúti vasúti járművek esetében
A mérési eredmények összehasonlítása alapján egyelőre nem állapítható meg egyértelmű kapcsolat a nyomtávolság-paraméter változása és a járműdinamikai mérések eredményei között, csak bizonyos esetekben találunk összefüggést. A jövőben kiemelten fontos, hogy a nyomtávolság-paraméter kiugró értékeinek beazonosítása lehetségessé váljon a menetrend szerint közlekedő járművek dinamikai mérései alapján, az egyértelműsítés érdekében további mérések és megfelelő statisztikai elemzések szükségesek.
Konklúzió
A kutatás keretében kifejlesztett hordozható járműdinamikai mérőrendszer jelentős előrelépést képvisel a budapesti közúti vasúti pályák állapotának folyamatos ellenőrzésében. Napjaink egyik legnagyobb kihívása, hogy a közúti vasúti pályák állapotát és romlását pontosan megállapítsuk annak érdekében, hogy a forgalombiztonság és az utazáskomfort szempontjából szükséges beavatkozások időben elvégezhetők legyenek. A pályák állapotát hagyományosan helyszíni bejárással, vágánygeometriai mérésekkel, valamint járműdinamikai mérésekkel vizsgálják. A BKV Zrt. jelenlegi járműdinamikai mérőrendszere egy Ganz típusú, nyolctengelyű, ipari csuklós villamos motorkocsin található, amely 25 km/h sebességgel végzi a méréseket.
Fontosnak tartottuk, hogy a menetrend szerinti, általában 50 km/h sebességgel közlekedő járművek dinamikájáról is részletes információkat szerezzünk. Ennek érdekében kifejlesztettünk egy gyorsulásmérőkből és GPS-ből álló hordozható műszert, amely bármilyen típusú és bármikor közlekedő villamoson alkalmazható. Ez a rendszer lehetővé teszi a villamosok valós idejű dinamikai viselkedésének elemzését, bármilyen típusú járművön, ezzel biztosítva a pálya állapotának folyamatos és pontos nyomon követését.
A műszerek rögzített adatai alapján képet kapunk a jármű gyorsításáról, lassításáról, illetve a szabálytalan hosszirányú járműrezgésekről és -gyorsulásokról. A gyorsulásmérő ay tengelyének adatai alapján következtethetünk az oldalirányú pályaegyenletlenségekre, például irányhibákra, valamint a keresztsüppedés és túlemelés változásaira. Az az tengely adatai alapján pedig a függőleges pályaegyenletlenségeket, például süppedést és hegesztési/sínillesztési hibákat lehet kimutatni.
A nyomtávszűkülésre és nyomtávbővülésre ugyanakkor nem lehet egyértelműen következtetni a dinamikai mérésekből, ezért a jövőben kiemelten fontos a nyomtávolság-paraméter kiugró értékeinek pontos beazonosítása a menetrend szerint közlekedő járművek dinamikai mérései alapján. A jelenlegi mérési eredmények kiértékelése még kezdeti fázisban van, a megfelelő következtetések és összefüggések megállapításához további mérések szükségesek. Bár a kezdetleges mérési eredményekből már most is vonhatók le bizonyos következtetések, ezek alátámasztása további adatgyűjtést igényel.
Összegzésként megállapítható, hogy az új mérőrendszer jelentős mértékben hozzájárulhat a vasúti pályageometria és járműdinamika közötti kapcsolat alaposabb megértéséhez. Az új mérőrendszer és a kutatás eredményei nemcsak a budapesti közlekedési hálózat számára, hanem általánosan is értékes eszközként szolgálhatnak a városi vasúti rendszerek fenntartható és biztonságos üzemeltetéséhez.
Köszönetnyilvánítás
A BKV Zrt. szakmai támogatásával készült.
A Kulturális és Innovációs Minisztérium ÚNKP-23-3-II kódszámú Új Nemzeti Kiválóság Programjának a Nemzeti, Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott szakmai támogatásával készült.
A szerzők köszönik a SZE-RAIL kutatócsoport szakmai támogatását is.
Irodalomjegyzék
- [1] Ágh C. Comparative Analysis of Axlebox Accelerations in Correlation with Track Geometry Irregularities. Acta Technica Jaurinensis, 2019;12(2):161–177. DOI: 10.14513/actatechjaur.v12.n2.501.
- [2] Prescott D, Andrews J. A track ballast maintenance and inspection model for a rail network. Proc Inst Mech Eng O J Risk Reliab 2013;227(3):251–266. DOI: 10.1177/1748006X13482848.
- [3] Hyslip JP. Fractal analysis of track geometry data. Transp Res Rec 2002;1785:50–57. DOI: 10.3141/1785-07.
- [4] Cai X, Zhao L, Lau ALL, Tan S, Cui R. Analysis of vehicle dynamic behavior under ballasted track irregularities in high-speed railway. Noise and Vibration Worldwide 2015;46(10):10–17. DOI: 10.1260/0957-4565.46.10.10.
- [5] Eklöf K, Nwichi-Holdsworth A, Eklöf J. Novel algorithm for mutual alignment of railway track geometry measurements. Transp Res Rec, 2021;2675(12):995–1004. DOI: 10.1177/03611981211031906.
- [6] Ágh C. Connection Between Track Geometry Quality and Dynamic Vehicle Response At Various Speeds. Baltic Journal of Road and Bridge Engineering 2023;18(3):169–187. DOI: 10.7250/bjrbe.2023-18.613.
- [7] Weston PF, Ling CS, Goodman CJ, Roberts C, Li P, Goodall RM. Monitoring lateral track irregularity from in-service railway vehicles. Proc Inst Mech Eng F J Rail Rapid Transit 2007;221(1):89–100. DOI: 10.1243/0954409JRRT64.
- [8] Európai Szabványügyi Bizottság. MSZ EN 13848-6:2014+A1:2021. Vasúti alkalmazások. Vasúti pálya. A vágánygeometria minősége. 6. rész: A vágánygeometria minőségének jellemzése. 2020 [Online]. Available: https://ugyintezes.mszt.hu/webaruhaz/szabvany-adatok?standard=139604
- [9] Andrade AR, Teixeira PF. Statistical modelling of railway track geometry degradation using Hierarchical Bayesian models. Reliab Eng Syst Saf 2015;142:169–183. DOI: 10.1016/j.ress.2015.05.009.
- [10] Perrin G, Soize C, Duhamel D, Funfschilling C. Track irregularities stochastic modeling. Probabilistic Engineering Mechanics 2013;34:123–130. DOI: 10.1016/j.probengmech.2013.08.006.
- [11] Lestoille N, Soize C, Funfschilling C. Sensitivity of train stochastic dynamics to long-term evolution of track irregularities. Vehicle System Dynamics 2016;54(5):545–567. DOI: 10.1080/00423114.2016.1142095.
- [12] Gao T, Cong J, Wang P, Liu J, Wang Y, He Q. Vertical track irregularity analysis of high-speed railways on simply-supported beam bridges based on the virtual track inspection method. Proc Inst Mech Eng F J Rail Rapid Transit 2021;235(3):328–338. DOI: 10.1177/0954409720924574.
- [13] Li D, Meddah A, Hass K, Kalay S. Relating track geometry to vehicle performance using neural network approach. Proc Inst Mech Eng F J Rail Rapid Transit 2006;220(3):273–281. DOI: 10.1243/09544097JRRT39.
- [14] Mehrali M, Esmaeili M, Mohammadzadeh S. Application of data mining techniques for the investigation of track geometry and stiffness variation. Proc Inst Mech Eng F J Rail Rapid Transit 2020;234(5):439–453. DOI: 10.1177/0954409719844885.
- [15] Sadeghi J, Fathali M, Boloukian N. Development of a new track geometry assessment technique incorporating rail cant factor. Proc Inst Mech Eng F J Rail Rapid Transit 2009;223(3):255–263. DOI: 10.1243/09544097JRRT237.
- [16] Specht C, Koc W, Chrostowski P. Computer-aided evaluation of the railway track geometry on the basis of satellite measurements. Open Engineering 2016;6(1):125–134. DOI: 10.1515/eng-2016-0017.
- [17] Vinkó Á, Simonek T, Ágh C, Csikós A, Figura B. Feasibility of Onboard Smartphones for Railway Track Geometry Estimation: Sensing Capabilities and Characterization. Periodica Polytechnica Civil Engineering 2023;67(1):200–210. DOI: 10.3311/PPci.20187.
- [18] Xie J, Huang J, Zeng C, Jiang SH, Podlich N. Systematic literature review on data-driven models for predictive maintenance of railway track: Implications in geotechnical engineering. Geosciences (Basel) 2020;10(11):1–24. DOI: 10.3390/geosciences10110425.
- [19] Skrickij V, Šabanovi E. Visual Measurement System for Wheel – Rail Lateral. Sensors 2021;21(4):1297. [Online]. Available: https://dx.doi.org/10.3390/s21041297%0Ahttp://10.0.13.62/s21041297
- [20] Farkas A. Measurement of railway track geometry: A state-of-the-art review. Periodica Polytechnica Transportation Engineering 2019;48(1):76–88. DOI: 10.3311/PPtr.14145.
- [21] Pombo J, Ambrósio J. An alternative method to include track irregularities in railway vehicle dynamic analyses. Nonlinear Dyn 2012;68(1–2):161–176. DOI: 10.1007/s11071-011-0212-2.
- [22] Vinkó Á, Bocz P. Experimental investigation on condition monitoring opportunities of tramway tracks. Periodica Polytechnica Civil Engineering 2018;62(1):180–190. DOI: 10.3311/PPci.10541.
- [23] Giannakos KS. Control of the Geometry of a Railway Track: Measurements of Defects and Theoretical Simulation. International Journal on Applied Physics and Engineering 2023;1:102–115. DOI: 10.37394/232030.2022.1.11.
- [24] Costa JN, Antunes P, Magalhães H, Pombo J, Ambrósio J. A finite element methodology to model flexible tracks with arbitrary geometry for railway dynamics applications. Comput Struct 2021;254:106519. DOI: 10.1016/j.compstruc.2021.106519.
- [25] BKV Zrt. Közúti vasúti infrastruktúra tervezési irányelvek. 2019 [Online]. Available: https://www.bkv.hu/ftp/vir/1_tervezesi_iranyelvek.pdf
- [26] Jóvér V, Fischer S. Közúti vasúti felépítményrendszerek vágánygeometriai és járműdinamikai vizsgálata. In: City Rail 2022, 7-8 September 2022, Balatonfenyves (Hungary). pp. 121–135. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/363693483_Kozuti_vasuti_felepitmenyrendszerek_vaganygeometriai_es_jarmudinamikai_vizsgalata
- [27] BKV Zrt. P.1. I. kötet - Közúti Vasúti Pályaépítési és Fenntartási Műszaki Utasítás.” 2019 [Online]. Available: https://www.bkv.hu/ftp/vir/2_muszaki_utasitas.pdf
- [28] Benda G, Fejes B. Villamosok.hu. Accessed: May 20, 2024. [Online]. Available: https://villamosok.hu/
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.