Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Georácsokkal és geokompozitokkal erősített szemcsés rétegek laboratóriumi vizsgálatai
A 8–9. ábra a 0/56 zúzottkő és az SZK1 anyagokra adja meg az 5…40 mm keretelmozduláshoz tartozó lineáris regressziós függvény meredekségének arányát a georács síkjában.
Ahogy már korábban is említettük, és a 4. ábrán is látszik, az alkalmazott szemcsés anyagok szemszerkezete, szemeloszlási görbéje különbözik, így az erősítetlen belső nyírási ellenállásuk is eltér. Valószínűsíthetően éppen emiatt, az interlock hatás segítségével kialakuló georács-szemcsés anyag kompozit a vasúti ágyazati zúzottkő esetében sokkal nagyobb kiterjedésű (6. ábra), viszont a 0/56 zúzottkő esetében csak minimális javulás volt látható 10 cm-re a georács síkjától, az SZK1 szemcsés keverék esetében viszont ez a kompozit réteg biztosan keskenyebb sávban terjed ki, mint 10 cm, a második nyírási síkban javulás már nem volt észrevehető. A megállapítás az eddigiekhez hasonló, a hasonló nyílásméretű georácstermékek nagyon hasonló eredményeket adtak, szignifikáns különbségek nem adódtak. A georács-kompozit termék vizsgálata során pedig mind a 0/56, mind pedig az SZK1 anyagok esetén 10% körüli csökkenést észleltünk a belső nyírási ellenállásban, ami logikus, hiszen a geotextília csökkenti a beékelődés lehetőségét, viszont a csökkenés nem olyan mértékű, hogy a georács-kompozit alkalmazását ne javasoljuk.
Konklúzió és további kutatás
A vizsgálatsorozattal az volt a célkitűzésünk, hogy megállapítsuk a georács és a szemcsés anyag között a megfelelő interlocking kialakulásához szükséges georács-paramétereket. Mindezt laboratóriumi, többszintes nyíróláda segítségével végeztük, ami megfelelőnek bizonyult a belső nyírási ellenállás, mint az interlocking hatás indikátorának kimutatására a szemcsés anyagok különböző szintjein.
A vizsgálat alapján megállapítható, hogy a georács vagy georács-kompozit esetében nem a gyártási technológia vagy egyéb más csomópontokkal összefüggésbe hozható paraméterek határozzák meg azok teljesítőképességét, sokkal inkább a megfelelő nyílásméret kiválasztása. Jövőbeli kutatási terveink közé tartozik, hogy a bemutatott szemcsés anyagokat (főként a kevésbé vizsgált 0/56 és SZK1) bővített nyílásméret-tartományba tartozó georácsokkal is megvizsgáljuk, hogy pontosabb ajánlást tehessünk a nyílásméret helyes kiválasztásával kapcsolatban.
Irodalomjegyzék
- [1] Kurhan, D. M.: Determination of dynamic loads from the wheel on the rail for high-speed trains, Science And Transport Progress. Bulletin Of Dnipropetrovsk National University Of Railway Transport, 2015/3, pp. 118–128.
- [2] MSZ EN 13250:2014+A1/2015: Geotextíliák és rokon termékeik. A vasutak szerkezetében való alkalmazás előírt jellemzői, 44 o.
- [3] Dr. Horvát F., Fischer Sz., Major Z.: Geoműanyagokkal erősített vasúti zúzottkő ágyazat újszerű vizsgálata többszintes nyíróládában. Sínek Világa, 2012/6.
- [4] Fischer Sz.: A vasúti zúzottkő ágyazat alá beépített georácsok vágánygeometriát stabilizáló hatásának vizsgálata. PhD-értekezés, SZE MMTDI, 2012, 148 o.
- [5] dr. Fischer Sz.: A vasúti zúzottkő ágyazat és a szemcsés kiegészítő rétegek alá beépített georácsok belső nyírási ellenállásának vizsgálata. Sínek Világa, 2014/4.
- [6] www.researchgate.net/profile/Szabolcs_Fischer/contributions.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.