Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Hőhatás és hőmozgás a vasúti hidaknál
A tervezési hőmérsékletek jelentős változása miatt a hídszerkezetek hőmozgásának dokumentálásánál készítendő mérési grafikonokat a 6. és a 7. ábra szerint javasoljuk megjeleníteni.
A 6. és 7. ábrán szereplő adatokhoz az alábbi megjegyzést fűzzük:
- A tervezési határhőmérsékleteket az 1. táblázatból vettük át.
- A cikkben példának említett 1. ábra szerinti hídnál: D = 0,012×337×34,5 = 139,5 mm (kerekítve: 140 mm)
- A z értékkel kapcsolatban megemlítjük, hogy a H.1.2. Utasítás, a korábbi utasításokkal egyezően feltételezi, hogy a híd megépített állapotában semleges hőmérsékletű. Ettől magasabb szerkezeti hőmérséklettől növekszik, az ettől alacsonyabbtól pedig csökken a hídszerkezet dilatációs hossza.
A z értékei a példaként említett Északi hídnál:
a levegő hőmérséklete alapján vizsgált híd esetén (6. ábra):
z = 0,012×337×10 = 40,44 mm (kerekítve: 40 mm);
a szerkezet hőmérséklete alapján vizsgált híd esetén (7. ábra):
z = 0,012×337×16 = 64,7 mm (kerekítve: 65 mm).
A 1. táblázatban közölt adatok alapján megállapítható, hogy a megszakított hézagnélküli pályának a hídon lévő, úgynevezett hosszú sínjei, főleg az eltérő hőmérsékleti értékek miatt, nem azonos mértékben fognak dilatálni.
Példaként egy 40 m dilatáló hosszúságú acél hídszerkezetnél mutatjuk ki ezeket az értékeket:
- a pályasín hosszváltozása: 0,0115×40×90=41,4 mm (±20,7 mm);
- az acélszerkezet hosszváltozása: 0,012×40×69=33,12 mm (±16,6 mm).
A két érték különbsége kerekítve 8 mm. Az ebből a mozgásból származó erőt – mind a pályánál, mind a hídszerkezetnél – természetesen figyelembe kell venni. Ez az erő a nagyobb hosszúságú szerkezeteknél már jelentős lehet.
A hézagnélküli vágány hidaknál szükséges megszakításába síndilatációs szerkezetet kell beépíteni. A fix sarus hídvégnél csak a megszakított vágány lélegző mozgását, a mozgó sarus hídvégnél pedig mind a hídon lévő vágány, mind a megszakított vágány lélegző mozgását figyelembe kell venni. Ezeket a szerkezeteket természetesen a várható teljes dilatáló mozgásra kell tervezni.
Irodalomjegyzék
- [1] Forgó Sándor: Az acélhíd és a felépítmény kölcsönhatásai – I. rész. Sínek Világa 1964;1.
- [2] Forgó Sándor, Pintácsi György. A hézagnélküli felépítmény kialakítása vasúti hidakon. Sínek Világa 1982;1.
- [3] Solymosi Imre. Az Északi vasúti Duna-híd tervezése. Sínek Világa 2009. évi különszám
- [4] Tóth Axel Roland. Az Északi vasúti Duna-híd üzemeltetési tapasztalatai. Sínek Világa 2012;3-4.
- [5] Evers Antal. Rugalmasan ágyazott vasúti pálya átvezetése hídon. Sínek Világa 2003. évi különszám
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.