A cikk szerzője:

Vörös József okleveles építőmérnök, ny. mérnök főtanácsos

Evers Antal nyugalmazott mérnök, főtanácsos

Hőhatás és hőmozgás a vasúti hidaknál

A vasúti pálya és híd kölcsönhatásában fontos szerepe van a pálya és annak tartozékát képező hidak eltérő hőmozgásának. A kapcsolódó határterületek előírásainak ismerete és figyelembevétele a hidak tervezésénél, vizsgálatánál és főleg azok karbantartásánál elengedhetetlen. A cikk az utóbbi időszak utasításkorszerűsítéseit és az új szerkezeti megoldásokat is figyelembe véve a vonatkozó előírásokra és azok összefüggéseire hívja fel a kedves olvasók, tervezők és üzemeltetők figyelmét. Egyben javaslatot tesz arra, hogy a cikkben leírtak értékelését és elfogadását követően annak megállapításait az utasítások korszerűsítését végző szakemberek munkájuk során vegyék figyelembe.


A tervezési hőmérsékletek jelentős változása miatt a hídszerkezetek hőmozgásának dokumentálásánál készítendő mérési grafikonokat a 6. és a 7. ábra szerint javasoljuk megjeleníteni.
 A 6. és 7. ábrán szereplő adatokhoz az alábbi megjegyzést fűzzük:

  • A tervezési határhőmérsékleteket az 1. táblázatból vettük át.
  • A cikkben példának említett 1. ábra szerinti hídnál: D = 0,012×337×34,5 = 139,5 mm (kerekítve: 140 mm)
  • A z értékkel kapcsolatban megemlítjük, hogy a H.1.2. Utasítás, a korábbi utasításokkal egyezően feltételezi, hogy a híd megépített állapotában semleges hőmérsékletű. Ettől magasabb szerkezeti hőmérséklettől növekszik, az ettől alacsonyabbtól pedig csökken a hídszerkezet dilatációs hossza.

A z értékei a példaként említett Északi hídnál:
a levegő hőmérséklete alapján vizsgált híd esetén  (6. ábra):
z = 0,012×337×10 = 40,44 mm (kerekítve: 40 mm);  
a szerkezet hőmérséklete alapján vizsgált híd esetén (7. ábra):
z = 0,012×337×16 =  64,7 mm (kerekítve: 65 mm).
A 1. táblázatban közölt adatok alapján megállapítható, hogy a megszakított hézagnélküli pályának a hídon lévő, úgynevezett hosszú sínjei, főleg az eltérő hőmérsékleti értékek miatt, nem azonos mértékben fognak dilatálni.
Példaként egy 40 m dilatáló hosszúságú acél hídszerkezetnél mutatjuk ki ezeket az értékeket:

  • a pályasín hosszváltozása: 0,0115×40×90=41,4 mm (±20,7 mm);
  • az acélszerkezet hosszváltozása: 0,012×40×69=33,12 mm (±16,6 mm).

A két érték különbsége kerekítve 8 mm. Az ebből a mozgásból származó erőt – mind a pályánál, mind a hídszerkezetnél – természetesen figyelembe kell venni. Ez az erő a nagyobb hosszúságú szerkezeteknél már jelentős lehet.

5. ábra. Hőmérsékleti határok a hidak tervezéséhez Magyarország területén6. ábra. Javaslat a mérési grafikon megjelenítésére H.1. szerinti hőmérsékleti adatokkal
A hézagnélküli vágány hidaknál szükséges megszakításába síndilatációs szerkezetet kell beépíteni. A fix sarus hídvégnél csak a megszakított vágány lélegző mozgását, a mozgó sarus hídvégnél pedig mind a hídon lévő vágány, mind a megszakított vágány lélegző mozgását figyelembe kell venni. Ezeket a szerkezeteket természetesen a várható teljes dilatáló mozgásra kell tervezni.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Forgó Sándor: Az acélhíd és a felépítmény kölcsönhatásai – I. rész. Sínek Világa 1964;1.
  • [2] Forgó Sándor, Pintácsi György. A hézagnélküli felépítmény kialakítása vasúti hidakon. Sínek Világa 1982;1.
  • [3] Solymosi Imre. Az Északi vasúti Duna-híd tervezése. Sínek Világa 2009. évi különszám
  • [4] Tóth Axel Roland. Az Északi vasúti Duna-híd üzemeltetési tapasztalatai. Sínek Világa 2012;3-4.
  • [5] Evers Antal. Rugalmasan ágyazott vasúti pálya átvezetése hídon. Sínek Világa 2003. évi különszám
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / 1. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©