Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Kolerától a koronavírusig
Az új koronavírus miatti járványveszély következtében – más tömegközlekedési vállalatokhoz hasonlóan – a vasúttársaságnál is több fontos soron kívüli intézkedést vezettek be – jórészt a nemzeti népegészségügyi intézmények ajánlásainak megfelelően. A MÁV és a MÁV-START vezetése elrendelte a járműpark napi szintű fertőtlenítését (1. ábra). A betegség terjedésének megakadályozása érdekében fertőtlenítik a vonatok ajtónyitóit, kilincseit, kapaszkodóit, fogantyúit, a nyomógombokat és természetesen a mosdókat, vécéket is. A vasúttársaság március közepétől fokozatosan, a legnagyobb forgalmú budapesti és vidéki pályaudvarokon, megállóhelyeken az utazóközönségnek biztosította a kézfertőtlenítési lehetőséget: minden utas- és üzemterületen lévő vizesblokkban a korábbi kéztisztítókat fertőtlenítő hatású szerekre cserélték. A pályaudvarokat és az üzemi területeket vírusellenes szerekkel takarították.
A május végéig tartó kijárási korlátozáshoz igazodva a menetrendben rendkívüli módosítások léptek életbe. Március 30-tól nem közlekedtek a tanítási időszakban rendszeresített járatok, s a lezárt határok miatt a külföldre már nem induló nemzetközi vonatokat is törölték átmenetileg a menetrendből. Magyarországról nemzetközi vonatok csak Ausztriába, illetve azon keresztül Németországba közlekedtek. Lapzártánk idején a többi szomszédos állam szintén fokozatosan nyitotta meg újra a határait a nemzetközi vasúti személyforgalom előtt.
A vasutas munkavállalók egészségének megóvása érdekében a MÁV-csoport nagyon gyorsan lépett: a veszélyhelyzet kihirdetése után nem sokkal közel 170 ezer szájmaszkot, több tízezer kézfertőtlenítő folyékony szappant és gélt, valamint több százezer gumikesztyűt osztottak ki azoknak a kollégáknak, akik – munkakörük sajátosságaiból adódóan – nem dolgozhatnak home office rendszerben. Az otthoni munkavégzés zökkenőmentes bevezetése érdekében a vasúttársaságnál több informatikai intézkedés lépett életbe. A védőfelszerelések és -eszközök, fertőtlenítőszerek és testhőmérők felhasználására, alkalmazására vonatkozóan csoportszintű tájékoztatót készített a Vasút-egészségügyi Kht., valamint a MÁV Szolgáltató Központ.
Ahogy Magyarországon, úgy a világ számos országában is különböző módon siettek a kormányok és a lakosság segítségére a közlekedési szolgáltatók az új koronavírus okozta járvány terjedésének megfékezése érdekében. Sőt van, ahol nemcsak a megelőzésbe, hanem a betegszállításba és a gyógyításba is bekapcsolódtak. Spanyolországban a Renfe vasúttársaság három, egyenként 18 beteg szállítására alkalmas vonatot alakított át „kórházvonattá” arra az esetre, ha a koronavírussal fertőzött betegeket kellene szállítani az egyes tartományok között. Franciaországból 250 beteget német harci szállítókkal, a francia hadsereg helikoptereivel, illetve egészségügyi vonatokkal szállítottak Németországba. A híres francia szuperexpresszből (TGV) kettőt mentővonattá alakítottak át (2. és 3. ábra).
Franciaország északkeleti régiójából ezek vitték az intenzív ápolásra szoruló betegeket a térség túlterhelt kórházaiból Bordeaux-ba és Poitiers-ba. Az orvosi ellátóvá alakított TGV-n egyszerre 20 beteget lehet szállítani, a szerelvényen az aneszteziológus és intenzív osztályos orvosokon kívül mintegy ötven nővérnek, illetve egészségügyi alkalmazottnak jut hely.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.