Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Magasépítményi beruházások a Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalon – Az egységes építészeti arculat
3. Új, modern esőbeállók
Négy kisebb forgalmú megállóhelyen (Rákoskert, Pusztaszentistván, Tápiószentmárton, Zagyvarékas), típustervek alapján, új esőbeállók épültek. Az esőbeállók anyag- és színhasználatban, építészeti arculat szempontjából egységesek az új, modern típusépületek építészeti arculatával.
Az építmények tervezésekor fontos szempont volt a magas esztétikai színvonal, az időtálló szerkezet és a vandálbiztos kialakítás. Ennek megfelelően az esőbeállók vasbeton szerkezetűek, kiemelt felületeik pedig, az épületekhez hasonlóan, natúr mészkő lapokkal burkoltak. Az utasforgalom számára szükséges tartozékokat, a hirdetménytárolót, a hulladékgyűjtőt és a jegykiadó automatát az építmény tömegébe süllyesztve alakították ki. Az előbbiek az elektromos kapcsolószekrénnyel együtt tartós, egységes, rozsdamentes acélburkolatot kaptak (9. ábra).
4. Meglévő, nem típusépületek felújítása
A vonalon voltak olyan épületek, amelyek nem tartoztak a típusépületek közé. Ezeknek a felújítása is az egységes építészeti arculat szerint készült, az adott épület stílusától függően, a jellemzően korabeli tömegformálású épületek a II. osztályú típusépületeken alkalmazott színek, anyagok és részletek felhasználásával, korhű stílusban. A jellemzően modern tömegképzésű épületek az új, modern típusépületeken alkalmazott színek, anyagok és részletek felhasználásával, modern stílusban készültek el. Korhű stílusban felújított felvételi épületek vannak Nagykáta (10. ábra), Farmos (11. ábra) és Újszász (12. ábra) állomásokon, illetve megállóhelyeken. Modern stílusban újították fel a felvételi épületet Szőlősnyaraló megállóhelyen (13. ábra). Rákoshegy felvételi épülete pedig jelentős külső és belső karbantartáson esett át.
Kivitelezés
A kivitelezés során a vállalkozók számára meghatározó körülmény volt, hogy ahol vasút technológiai üzemben működő berendezések voltak, ott a vasútüzem folyamatos fenntartás mellett kellett dolgozni. A megvalósítás számos akadályba ütközött. Az eredetileg igen feszes ütemterv miatt a műszaki előkészítés engedélyezési tervdokumentáció készítési fázisában nem volt lehetőség mindenre kiterjedő, alapos tartószerkezeti feltárások elvégzésére. Bizonyos szerkezetek feltárására csak a kivitelezési közbeszerzés lefolytatása után, a kivitelezés időszakában kerülhetett sor. Két helyszínen, Mendén és Szentmártonkátán, a műszaki tervezéskor feltételezett szerkezeti állapotoktól jelentősen eltérő szerkezeti állapotokra derült fény. A műszaki tartalom olyan mértékű megváltoztatására volt szükség, amely nem volt kezelhető a közbeszerzési eljárás miatt. Ezért e két helyszínen új építési engedélyezési tervdokumentáció elkészítésére, új építési engedélyezési eljárás lefolytatására, új kivitelezési tervdokumentáció készítésére és megismételt beszerzési eljárások lebonyolítására volt szükség. Ennek következtében a két épület, a többitől eltérően, csak 2015-ben, illetve 2016-ban újult meg teljesen.
Brunel-díj
A MÁV Zrt. ezzel a projektjével elnyerte a vasúti építészet Oscar-díjaként is emlegetett Brunel-díjat. A nemzetközi elismerést 2014. október 15-én Amszterdamban vehette át a MÁV Zrt. építészekből álló küldöttsége (14. ábra). A Brunel-díjat negyven éve ítéli oda egy neves építészekből és formatervezőkből álló zsűri. Az elismerést először érdemelte ki a magyar vasúttársaság.
A Brunel-díj nemzetközi dizájnpályázat, amelyet a Watford-csoportban részt vevő vasúttársaságok számára 1985 óta háromévente hirdetnek meg. Az 1963-ban brit, holland és svéd vasutak építész és formatervező szakemberei által alapított Watford-csoportnak jelenleg 24 országból közel 70 tagja van, európai országok mellett a többi között Japánból, Szingapúrból, Kanadából, Dubajból és az Egyesült Államokból is.
2014-ben a nemzetközi zsűriben, amelyet a holland állami főépítész vezetett, az UIC (International Union of Railways) elismert vasúti szakemberein kívül neves építészek, mérnökök és dizájnerek foglaltak helyet. Értékelésük szempontjai között az értékvédelem, az innovatív dizájn, a fenntarthatóság és az utasbarát terek kialakítása szerepelt. 2014-ben 92 pályamű érkezett be, közülük a zsűri négy kategóriában 20 díjat és 11 dicsérő oklevelet ítélt oda. A díjazottak között a MÁV Zrt. mellett holland, francia, portugál, japán, osztrák és finn vasúttársaságok is voltak.
ICOMOS-díj
A MÁV Zrt. magasépítményi beruházása a 120a vasútvonalon 2016. április 18-án, a Műemléki Világnapon ICOMOS-díjban részesült (15. ábra).
Az ICOMOS az UNESCO műemlékvédelmi világszervezete, a párizsi székhelyű Világörökség Bizottság állandó műemlékvédelmi szakértő intézménye. Az 1965-ben létrehozott civil szakmai szervezet meghatározó a világ műemlékvédelmében.
A hazánkban működő ICOMOS Magyar Nemzeti Bizottság Egyesület tagjai a magyar műemlékvédelem mérvadó szakemberei. Építészek, régészek, művészettörténészek, kertépítészek, restaurátorok, történészek, vegyészek, geológusok, statikusok és a műemlékvédelemhez kapcsolódó minden más szakág képviselői vesznek részt az egyesület munkájában.
Összegzés
A 120a Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonalon végzett, MÁV Zrt. saját forrású magasépítményi beruházások megmutatták, hogy a MÁV Zrt. is képes vonali szintű átfogó ingatlanfejlesztés sikeres elvégzésére. Ezzel méltó módon nyúlt vissza az egységes építészeti arculat és tipizálás évszázados és mintaértékű magasépítményi hagyományához. A jövőben a MÁV Zrt. ingatlannal foglalkozó szakmai szervezetei, okulva az átfogó beruházás tapasztalataiból és sikereiből, törekedni fognak hasonló jellegű projektek hatékony előkészítésére.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.