Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Magyarországi kisvasutak (16. rész) – 20 év után ismét kisvonattal utazhatunk Csisztafürdőre
Felépítmény
Az elbontott „i” rendszerű, talpfás felépítmény helyére Imremajor és Csisztafürdő között a teljes hosszon 48-as rendszerű sínekből, 12,5 GF-W rendszerű kisvasúti vasbeton aljakból rugalmas SKL 14 leerősítéssel 36 cm vastag zúzottkő ágyazattal, hagyományos kivitelben épült meg a kisvasút felépítménye (8. és 9. ábra).
Mivel a 12,5 GF-W jelű kisvasúti vasbeton alj 48 kg/fm rendszerű sínekkel történő alkalmazására nincs előírás, készült egy szakértői tanulmány, amelyet a Budapesti Műszaki Egyetem Út- és Vasútépítési Tanszéke készített „Kisvasúti betonaljak ágyazati ellenállásának meghatározása és a 760 mm nyomtávolságú, MÁV 48 rendszerű felépítmény erőjátékának számítással történő igazolása” címmel [4].
Az elkészült szakvélemény meghatározta a 48-as rendszerű sínekkel és 12,5 G aljakkal kialakított felépítményi rendszernél:
- az alkalmazható sínhosszakat, amely szerint egyenesben és R ≥250 m sugarú ívek esetén 21 m-nél hosszabb síneket nem szabad alkalmazni, R <250 m sugarú íveknél a megengedhető sínhossz 20 m, kis sugarú ívekbe csak megfelelően hajlított ívsínek építhetők be;
- az aljtávolságot (R ≥400 m sugarú ív esetén 65 cm, R=400 m-nél kisebb sugarú ívekben 60 cm);
- az ágyazatváll szélességét a körívsugár függvényében;
- a kapcsolódó fektetési hézagtáblázatokat.
Az ágyazatváll szélességét a körívsugár függvényében 12,5 GF-W aljakkal épített vágányokon a 2. táblázat tartalmazza.
Ezen feltételek mellett a műszaki leírásban meghatározottak alapján az aljtávolság egyenesben és R ≥400 m sugarú ív esetén 65 cm, R=400 m-nél kisebb sugarú ívekben 60 cm. Az aljak legkisebb hossza 1,50 m. A kis sugarú ívekben nyombővítést alkalmaztak nyombővített betonaljak beépítésével.
A nyomtávolság kifutását a különböző nyomtávtartó szögelemek alkalmazásával érik el (3. táblázat).
Ezek az alapnyomtávolságon (760 mm) felül 2,5 mm-es lépcsőkkel maximum 10 mm-es nyombővítést tesznek lehetővé (+2,5; +5; +7,5; +10 mm).
A vágány gépi szabályozását az átépítési munkák után, a teljes hosszon 2021 júniusában végezték kisvasúti géplánccal, amely egy aláverőből és egy ágyazatrendezőből áll (10. ábra).
A beruházás során öt csoportkitérő épült be: Imremajorban a kiágazási 1. számú kitérő; Táska elágazáson két csoport- és Csisztafürdőn két csoportkitérő (11. ábra).
Valamennyi kitérő a VAMAV Z48-760-1:9 jelű gyártmánya, 16,81 m hosszú, rugalmas 48-as rendszerű, 1:9 hajlású, terelési sugaruk R=100 m, a váltók kézi állításúak, forgó lapos váltójelzővel felszereltek.
Irodalomjegyzék
- [1] Boros Hajnalka Márta. Magyarországi kisvasutak (2. rész). Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút. Sínek Világa 2013;4.
- [2] Balogh Imre. Emlékkönyv 1950–2010; internet: Wikipédia. MÁV-START honlap; természetjáró. hu.
- [3] MÁV Zrt. Műszaki Tervezési Osztály által készített terv műszaki leírása.
- [4] Budapesti Műszaki Egyetem Út- és Vasútépítési Tanszék, szakvélemény. Kisvasúti betonaljak ágyazati ellenállásának meghatározása és a 760 mm nyomtávolságú, MÁV48 rendszerű felépítmény erőjátékának számítással történő igazolása.
- [5] 46924/2018/MÁV sz. 12,5 GF-W jelű feszített kisvasúti betonalj alkalmazási engedélye.
- [6] Pál Zoltán. Július elsejétől ismét jár a „kisvasút” Balatonfenyves és Csisztafürdő között. Vasutas Magazin 2021. augusztus-szeptember.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.