Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Monitoringvizsgálatok a MÁV vasúti hídjain
Repedésterjedés-monitoring, feszültségnövekmények mérése
Második ütemben a hossztartó felső övén kialakult keresztirányú repedések vizsgálatára szereltünk fel próbaképpen nyúlásmérő bélyegeket. A 2013-as BME szakértői jelentés kimutatta, hogy a repedések ellenére a hossztartók teherbírása még megfelelő, de emiatt a felső övszögacélokban lokálisan megnövekvő feszültségek további fáradási problémákhoz vezethetnek.
A nyúlásmérő bélyegeket úgy helyeztük fel, hogy a hajlításból származó hosszirányú normálfeszültségeket tudják mérni (5. ábra). A sérült, valamint ezzel szimmetrikusan a repedésmentes hossztartót is felbélyegeztük, hogy utóbbi referenciaadatokat szolgáltasson, és a repedések miatti feszültségnövekmények mérhetőek legyenek.
A repedt hossztartó felső övlemezén a repedéscsúcshoz került egy bélyeg, ennek eredményeiből a felső öv feszültségnövekményeit, illetve a repedés időbeli továbbterjedését lehet megállapítani. Emellett a repedés alatt a hossztartó felső övszögacéljára került bélyeg, mely szintén a fáradás szempontjából kritikus, megnövekedett feszültségeket méri, valamint további feszültségnövekedés esetén a repedés továbbterjedésére is lehet következtetni.
A kapott eredményekkel reményeink szerint igazolni lehet a szakértői jelentés számításait, miszerint a felső övszögacél valóban képes-e rugalmas állapotban viselni a terheket a repedt hossztartó felső öv helyett. Emellett a tapasztalt repedések szükségessé teszik a szerkezeti integritás vizsgálatára szolgáló további mérőrendszerek telepítését is.
Tengelysúlymérés
Hogy a bal és jobb hossztartó mérési eredményei összehasonlíthatóak legyenek, mérjük a tehernek a vasúti szerelvények kígyózó mozgásából eredő excentrikusságát is a vizsgált keresztmetszetben. A sínre szerelt, függőleges feszültséget mérő nyúlásmérő bélyegek a tengelysúly bal-jobb sínre (ezáltal a hossztartóra) jutó arányait mérik. Ezzel korrigálni lehet a hossztartók feszültségmérési eredményeit.
Hossztartó-megszakítások mozgásmérése
Jelenleg ugyan nem monitoringrendszerként üzemel, de hídvizsgálatunk során fontosnak találtuk, hogy a hossztartó-megszakítások rendeltetésszerű működését ellenőrizzük. A BME szakértői jelentésében a végeselemes modell – vélhetően korábbi hídvizsgálatok eredményei alapján – befeszült hossztartó-megszakításokat feltételez, így a hossztartóra a többlet normálerő miatt 1,77-es, a kereszttartóra a keresztirányú hajlítás miatt 3,02-es kihasználtsági érték adódott. A mérési eredmények azt mutatták, hogy a bal vágányú szerkezet harmadik nyílásában valóban gátolt a hossztartó-megszakítások hosszirányú mozgása, így itt a pályatartó szerkezeti elemein a főtartóhatásból fellépő többlet-igénybevétel a szerkezeti elemek tönkremenetelét okozhatja. A jelenség további monitoringrendszerek telepítését indokolhatja a hídon.
Összefoglalás
A fenti példák azt mutatják, hogy nagy szerkezeteknél a jól megtervezett monitoringrendszerek az időszakos hídvizsgálatokat nagymértékben segítik, azokat részletesebbé, pontosabbá teszik, továbbá az időszakos hídvizsgálatok közötti időben is hasznos adatokat szolgáltatnak a híd fenntartására vonatkozóan. Azt azonban fontos megjegyezni, hogy a monitoringrendszerek telepítése önmagában még nem helyettesíti az időszakos hídvizsgálatokat, valamint – ahogy a Nagyrákosi völgyhíd példáján is látható – a megfelelő működéshez elengedhetetlen a műszerek megfelelő időközönkénti karbantartása és az eredmények folyamatos, de legalább évenkénti kiértékelése.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.