Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Műtárgyépítések a MÁV Zrt. Debreceni Igazgatóság területén – Üzemeltetői tapasztalatok, javaslatok
Apavári Hortobágy-csatorna-híd átépítése
Az apavári Hortobágy-csatorna-híd a 100. sz. vasútvonalon Karcag–Püspökladány állomások között az 1698+85 hm szelvényben van. Mind a jobb, mind a bal vágányban egy-egy alsópályás, rácsos főtartójú, egynyílású acélszerkezetű híd korszerűsítése történt meg (3. és 4. ábra). A meglévő hídfás vasúti pályát ortotróp acél pályaszerkezetre, rugalmas ágyazású vasúti pályára cserélték ki, egyúttal megtörtént az acélszerkezetek teljes korrózióvédelme.
Kiskörei Tisza-híd átépítése
A kiskörei Tisza-híd a 102. sz. vasútvonalon, Kisköre–Abádszalók állomások között a 917+00 hm szelvényben helyezkedik el. Országunkban az egyetlen egyvágányú egy forgalmi sávú közös vasúti-közúti híd, amely 39 darab kéttámaszú szerkezetből áll. A 36 darab ártéri szerkezet acél főtartós vasbeton pályalemezes szerkezet, a középső három darab szerkezet pedig alsópályás rácsos főtartójú acélszerkezet. Az átépítés során új vasbeton pályalemezt készítettek a hídon, valamint az acélszerkezetű hidakon a másodlagos acél kereszttartókat is kicserélték (5. és 6. ábra). Új, közvetlen rugalmas ágyazású vasúti pályaszerkezet készült, valamint megtörtént az acélszerkezetek teljes korrózióvédelme [2, 3].
A vonali rekonstrukciós munkákhoz kapcsolódó állomásátépítésekhez kapcsolódóan, illetve Kisvárda állomás átépítéséhez kapcsolódóan új peron-, illetve gyalogos-kerékpáros aluljárók, továbbá közúti aluljárók létesültek a területünkön a következő helyszíneken:
- Törökszentmiklós, Pánthy Endre úti közúti aluljáró;
- Törökszentmiklós állomás peron- és gyalogos-aluljáró;
- Fegyvernek-Örményes állomás peronaluljáró;
- Karcag állomás peron- és gyalogos-aluljáró;
- Karcag közúti aluljáró;
- Püspökladány, Mikszáth Kálmán utcai gyalogos- és kerékpáros-aluljáró;
- Püspökladány, Baross utcai közúti aluljáró;
- Püspökladány állomás peronaluljáró;
- Kaba állomás peronaluljáró;
- Hajdúszoboszló állomás peronaluljáró;
- Ebes állomás peronaluljáró;
- Kisvárda gyalogos- és kerékpáros-aluljáró.
Irodalomjegyzék
- [1] Fülöp Z, Szabó I. A Szajol–Püspökladány vonalszakasz korszerűsítése 2011 és 2015 között, az üzemeltető szemszögéből. Sínek világa 2016;3:31-5.
- [2] Erdei J. A kiskörei Tisza-híd 1889–2019. Sínek Világa 2019;5:21-6.
- [3] Kiskörei Tisza-híd átépítése: https://magyarepitok.hu/utepites/2019/01/igy-ujitjak-fel-kiskore-130-eves-tisza-hidjat
- [4] Berettyóújfalui Berettyó-híd építése: https://www.fomterv.hu/hu/node/222
- [5] A vasúti műtárgyak acélszerkezeteinek korrózióvédelme 3/2021. (I. 22. MÁV ÉRT. 1.) EVIG sz. H.2.2. utasítás
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.