Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Pályamérések a szolnoki vasúti Zagyva-hídon (2. rész) – Dinamikus járműterhekből kialakuló hosszirányú mozgások
A jobb vágány dinamikus terhelése
A híd dinamikus terhelésének egy másik fázisában 2 db V63 sorozatú mozdony összekapcsolva haladt a jobb vágányon (5. ábra). A mozdonyok sebessége a hídon állandó volt, futamonként V = 5, 20, 40 és 80 km/h. A bal vágány ezekben az időpontokban terheletlen volt.
Az elmozdulásdiagramokat a 40 km/h sebességű áthaladás során a fix sarunál a 6. ábra, a mozgó sarunál a 7. ábra, 80 km/h sebesség mellett a fix sarunál a 8. ábra, a mozgó sarunál pedig a 9. ábra tünteti fel.
A kapott mérési eredményeket a 2. táblázat foglalja össze. Az eredményekből az adódott, hogy a sín hosszirányú elmozdulása a fix sarunál 0,7–0,9 mm, a mozgó sarunál 0,4–0,5 mm, a pályalemezé a fix sarunál 0,9–1,0 mm, a mozgó sarunál 0,9–1,0 mm. A sebességnek 5 km/h-ról 80 km/h-ra növelése közben a sín és a pályalemez hosszirányú mozgása csak mintegy 0,1 mm-rel nőtt meg, tehát nagyságrendileg nem változott, legnagyobb elmozdulásokat a 20 km/h sebességgel való áthaladás okozott (3. táblázat).
Az 1. és a 2. táblázat adatainak összehasonlításából látható, hogy nagyobb hosszirányú elmozdulások alakulnak ki egy adott sínszálon, amikor a két mozdony ugyanazon a vágányon halad át, ahhoz képest, mint amikor a két mozdony egymás mellett halad.
Irodalomjegyzék
- [1] BME Hidak és Szerkezetek Tanszék (2015). A Szolnok–Szajol vasútvonal 1031+18,25 szelvényében lévő szolnoki Zagyva-híd próbaterhelése. Szakértői jelentés.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.