Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Radarral detektálható geotextília diagnosztikai tapasztalatai (2. rész)
Ezen túlmenően a kiértékelt pályaszakaszt kvázi homogén blokkokra osztották, ahol azonos vagy közel azonos kivitelezési minőségi jellemzőket feltételeztek. A hossz-szelvényeken feltüntették a kiértékelt radargramokat, az ágyazati relatív permittivitást, továbbá az átdolgozott 2D ábrákat (3. ábra).
2016-os első éves mérés
A referenciamérést követő egyéves mérés [6] már közel a 1,5 éve forgalom alatt lévő átépített pálya alépítményi változásait volt hivatott vizsgálni, melyre – a teljes összehasonlíthatóság érdekében – a kiinduló állapottal azonos körülmények között került sor. Az éves mérés az alépítmény rétegződéseinek, relatív permittivitásának és terepi mérésének feldolgozása mellett kiterjedt a detektálható geotextília 2015/2016 viszonylatában bekövetkezett helyzeti változásának elemzésére is, melyből az alépítményi tükör változását lehet követni.
A radargramokon piros vonallal feltüntették a már 2015-ben tapasztalható anomáliákat, illetve kék vonallal a 2016. évi mérés alapján a reflexiós szalagokról érkező visszaverődések szerint a földmű változásait. Jelölték azokat a helyeket, ahol a 2015/2016. évi eredmények összehasonlításával nem zárható ki a geotextília benyomódása a földműbe (sárga vonallal), illetve lila színnel azokat a részeket, amelyek a 2015/2016. évi mérésnél változást mutattak az alak- (bemélyedés) és intenzitásváltozásoknál (4. ábra). Ezek az elváltozások utalhatnak a földműben egy esetleges hiba kialakulására.
A 2016-os kiértékelt mérések a kezdő referenciaméréssel összevetve helyenként változást mutattak a nem szőtt geotextília síkjának helyzetében (1. táblázat), azonban ezek az alkalmazott mérési módszer érzékenységének és mérési ismételhetőségének a határán belül mozogtak. A viszonylag újonnan átépített alépítménynél a kapott eredmények reálisak, jelentős változások, kivitelezésből eredő hibák nem voltak felfedezhetőek.
Irodalomjegyzék
- [1] Gönczi Emese: Radarral detektálható geotextília alkalmazása a vasúti alépítményben. Sínek Világa, 2014/3.
- [2] Gönczi Emese, Sándorné Óré Erzsébet: Radarral detektelhátó geotextília diagnosztikai tapasztalatai. Sínek Világa, 2016/3.
- [3] Kiegészítő geotechnikai terv a Gyoma–Békéscsaba vasútvonal Mezőberény–Murony nyílt vonali szakaszának (698+00–743+56 hm. sz.) korszerűsítéséhez. Magyarország, Project No.: FCH-043. Dátum: 2013. július 12., Infraplan Zrt., Fugro Consult Kft.
- [4] Sallai Attila, Vörös József: Befejeződött a Gyoma–Békéscsaba közötti vasútvonal átépítése. Sínek Világa, 2015/1.
- [5] Mezőberény–Murony állomásköz, 697+00 – 745+00 szelvényköz jobb és bal vágány pályatest GPR mérése, 2015. június, G Impuls Praha spol. s r.o. – MÁV KFV Kft. Ikt.sz.: 908/2015, Munkaszám: 736 0004, MÁV iktatószám: 20144/2015/MÁV, MÁV hivatkozás: 2751-14/2014/SZK
- [6] Mezőberény–Murony állomásköz, 697+00 – 745+00 szelvényköz jobb és bal vágány pályatest GPR mérése, 2016. május, G Impuls Praha spol. s r.o. – MÁV KFV Kft. Ikt.sz.: 1287/2016, Munkaszám: 736 0002, MÁV iktatószám: 30115/2016/MÁV, MÁV hivatkozás: 2751-14/2014/SZK
- [7] Mezőberény–Murony állomásköz, 697+00 – 745+00 szelvényköz jobb és bal vágány pályatest GPR mérése, 2017. május, G Impuls Praha spol. s r.o. – MÁV KFV Kft. Ikt.sz.: 2230/2014, Munkaszám: 736 0003, MÁV iktatószám: 67172/2014/MÁV, MÁV hivatkozás: 2751-14/2014/MÁV
- [8] D.11. Vasúti alépítmény tervezése, építése, karbantartása és felújítása c. MÁV-utasítás.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.