Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Archívum /
Rosti Iván (1937–2020)
2020. március 8-án elhunyt a vasúti pályafenntartás és -építés területén dolgozók között sokak által ismert – és elismert – Rosti Iván főtanácsos, akinek egyetlen munkahelye a MÁV volt.
1937. augusztus 19-én született Rosenbaum Iván néven. Nehéz gyermekkora volt, mivel édesapját hétéves korában elvesztette és bekerült a Vilma királynő úti árvaházba. Nagyon jó hangú gyerek volt és végig az intézet énekkarában énekelt. A zene szeretete haláláig elkísérte. Tizennégy évesen lépett ki az árvaház falai közül, ahol megtanult a jég hátán is megélni. 1952-ben felvették a Pályafenntartási és Vasútépítési Technikumba. A technikumi évek alatt, tizenhat évesen ismerkedett meg a kézilabdával. A Ferencváros Vasutas Sportkör I. osztályú csapatának igazolt játékosa volt, egy meccs erejéig a nemzeti színű mezt is viselhette.
A technikum kiváló tanárai biztatásával és segítségével 1956 nyarán a Ferencvárosi Pályafenntartási Főnökség II. pályamesteri szakaszán jelentkezett munkára. A szakma egyik legkiválóbb pályamestere, Gólya Mihály mellé került technikusgyakornoknak, akitől elsajátította a szakma titkait. 1958-tól a Józsefvárosi Pályafenntartási Főnökség, majd 1961-től a Budapesti Igazgatóság Építési és Pályafenntartási Osztályának munkatársa volt.
Az irodai munkát 1967-ben a vasútépítési kivitelezéssel váltotta fel, amikor is a Budapest Építési Főnökség tatabánya-alsói építésvezetőségére került. Innen kezdve munkája a Budapest–Hegyeshalom-vonal átépítéséhez kötődött egészen 2003-ig. Az Építési Főnökségen végigjárta az összes beosztást: volt művezető, főművezető, helyettes építésvezető, végül megbízott építésvezető. Beosztottai szerették emberségéért, fegyelmezettségéért. Minden helyzetben feltalálta magát, humora soha nem hagyta el.
1980-ban a MÁV Beruházási Iroda 4. Számú Felügyelőségéhez került műszaki ellenőrnek. Ebben a beosztásban a kivitelezői és beruházói oldalról is elismert szakemberré vált. A Budapest–Hegyeshalom-vasútvonal minden vágányfolyóméterét ismerte, annak átépítésében végig tevékenyen részt vett. 1991-től a Budapesti Igazgatóság Közgazdasági és Fejlesztési Osztályán, 1993-tól a Vezérigazgatóság Projektirodáján tevékenykedett. 1998-ban főtanácsosként nyugdíjba ment, de tovább folytatta munkáját beruházóként 2003-ig.
2014-től gyakran kereste fel a PFT Technikum Baráti Kör rendezvényeit, ahol örömmel találkozott rég nem látott iskolatársaival, munkatársaival.
Rosti Iván, akinek a vasútépítés volt az igazi nagy szerelme, aki az igazi vasutasok egyik nagy öregje lett, örökre elment. Tisztelettel gondolunk rá: barátai, munkatársai és iskolatársai.
Szunyogh Ferencné (Dániel Zsuzsanna)
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.