Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Tram-train-üzemeltetés a pályafenntartás tükrében
Eddigi üzemeltetői tapasztalatok
Pályafelügyeleti munkánk során elsősorban a burkolt vágány és kitérők szennyeződésének felismerésére és elhárítására kellett koncentrálnunk, illetve a sínkenő berendezések megfelelő működését kell nyomon követnünk a zajhatások mérséklése érdekében. A pálya takarítását önjáró seprűs géppel (5. ábra) végezzük, amely a MÁV Zrt. tulajdona és beszerzése a projekt keretében történt. Eddigi tapasztalataink alapján hetente egy-két alkalommal kell végigseperni a pályát, ősszel a levélhulláskor ennél sűrűbben.
Az elektromos állítású közúti vasúti kitérők fenntartását a biztosítóberendezési szakszolgálattal közösen végezzük, első lépésként az egyértelműség végett közös kiadmányban leszabályoztuk, elhatároltuk a két szakszolgálat feladatait.
A jelzőtáblák (például lassújel-jelző táblák) kihelyezése közös feladat az erősáramú szakszolgálattal, mert csak a felsővezeték-oszlopra, illetve a keresztsodronyra tudjuk azokat rögzíteni a városi környezet miatt. Ezek végrehajtását és SAP-ban történő elszámolását közös kiadmányban szabályoztuk.
A közúti vasút legtöbb lakossági panaszt kiváltó kísérő jelensége a zajhatás, ami jellemzően kis sugarú ívekben jelentkezik. A városi környezetben lévő beépítettség miatt az ívsugár értéke 30 és 70 méter között változik. Ezekben az ívekben a zajhatás csökkentése érdekében – kilenc kis sugarú ívben – csikorgáscsökkentő felhegesztés készült és hét ívben MetalLUBE sínkenő berendezés épült be (6. ábra).
A tram-train-járművek a próbajáratáskor eleinte nagy sebességnél bizonytalanul futottak, de a járművön történő változtatások után azok megszűntek és a hatóság 2022. július végén engedélyezte a 100 km/h sebességgel történő közlekedést.
2022. augusztus 1-jétől megindult a járatsűrítés, az addigi óránkénti közlekedés helyett áttértek a félóránkénti közlekedésre, és az utazás – az eddigi ingyenes helyett – fizetőssé vált (7. ábra).
A tram-train-járműveken MÁV arcképes igazolvánnyal azonban továbbra is ingyen utazhatunk és nemcsak a két város között, hanem Szegeden és Hódmezővásárhelyen városon belül is.
Irodalomjegyzék
- „Tram-train” integrált villamos- és nagyvasúti rendszer bevezetése Hódmezővásárhely és Szeged viszonylatában és villamosfejlesztés Hódmezővásárhelyen. Ajánlati dokumentáció, Hódmezővásárhely: Tram Train Konzorcium; 2015.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.