Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Új eszköz a vasúti járművek mérésére és műszaki állapotuk ellenőrzésére
A vasúti közlekedésről szóló törvény kimondja, hogy a pályahálózat működtetője a vasúti pályát, annak tartozékait és a vasúti üzemi létesítményeket, a vállalkozó vasúti társaságok pedig az általuk üzemben tartott vasúti járműveket kötelesek üzembiztos állapotban tartani.
Az utóbbi években emelkedett a hibás futóművel és/vagy szabálytalanul rakott járművek közlekedése miatti kisiklásos balesetek száma. Ennek szomorú példái a 2012. február 25-én Rácalmásnál kisiklott, vasércet szállító, 40 kocsiból álló szerelvény vagy a 2012. május 12-én Máriabesnyő és Bag között kisiklott, 42 kocsiból álló, veszélyes anyagot szállító szerelvény (1. és 2. ábra).
A kisiklásos balesetek száma jelentősen csökkenthető lenne, ha rendelkezésre állna megfelelő számú eszköz, amely időben érzékeli a vasúti pálya állapotának romlását előidéző okokat (hibás futóművel és/vagy szabálytalanul rakott járművekkel való közlekedést), és ezen információk alapján időben lehetne intézkedni.
A hazai közforgalmú vasúti pályahálózaton igen kevés olyan üzemelő berendezés van, amellyel – a forgalom lassítása nélkül – a vasúti kocsik tömege megfelelő pontossággal mérhető, és a kerekekről kapott információk alapján a jármű diagnosztikai vizsgálata elvégezhető.
A veszélyhelyzet enyhítésére fejlesztett ki a Formen Plus Bt. egy olyan új, a jelenlegitől eltérő mérési elven működő, vasúti pályára szerelhető mérőberendezést, amely 120 km/h sebesség mellett alkalmas a vasúti járművek forgalombiztonsági állapotának ellenőrzésére (például: keréktúlterhelés, egyenlőtlen rakodásból eredő túlterhelések, futóműhibák stb.).
A fejlesztés célja az is, hogy a berendezés olyan pontosan mérje a vasúti kocsik tömegét menet közben, hogy ezzel alkalmas legyen a mért tömeg alapján meghatározott szállítási díj általános bevezetésére.
A vasúti áruszállítás gazdaságosságát és biztonságát nagymértékben növelné, ha több hitelesíthető közforgalmú vasúti mérleg állna rendelkezésre a saját célú vasúti pályahasználók mérlegelési feladatainak ellátására. Ennek most még akadálya, hogy a napjainkban kapható mérlegek drágák. Ezért céljaink között szerepelt, hogy piacra kerüljön egy olyan, új típusú hitelesíthető dinamikus és statikus vasúti járműmérleg, amely kedvezőbb árú, és a vasúti felépítmény megbontása nélkül, könnyen és gyorsan beépíthető, sőt szükség esetén kis költséggel áttelepíthető.
Az új mérési elven működő berendezés
Az új mérési elven működő berendezés kifejlesztéséhez az a felismerés vezetett, hogy a jelenleg alkalmazott berendezéseket számos külső zavaró körülmény befolyásolja a mérés pontosságában. Ezek közül már többet sikerült kiszűrni, illetve zavaró hatásukat csökkenteni, de a berendezés és a pálya adottságából (a rendszer rugalmassága, a vasúti pálya állapotromlása stb.) származó hibák, amelyek a sebesség növekedésével fokozódtak, még mindig kedvezőtlenül hatnak a mérési eredményekre.
A másik felismerés az volt, hogy a napjainkban használt berendezéseknél a vágány nincs megszakítva, ezért a mérleg előtti és utáni pályaszakaszok is részt vesznek a teherfelvételben, ami a mérés pontosságát szintén hátrányosan befolyásolhatja.
Irodalomjegyzék
- [1] Vörös József: A vasúti hídszolgálat elmúlt három éve. Sínek Világa, 2000/1.
- [2] Kochán János: Vasúti hídon átgördülő járműterhelés mérésére és regisztrálására szolgáló berendezés. Közlekedéstudományi szemle, 2001/2.
- [3] Szemerey Ádám: Járműterhelés automatikus mérése. Sínek Világa, 2013/1.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.