Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Új eszköz a vasúti járművek mérésére és műszaki állapotuk ellenőrzésére
E két felismerés alapján arra jutottunk, hogy ha sikerülne a mérés pontosságát befolyásoló külső zavaró körülményeket tovább csökkenteni, a vasúti kocsik haladási sebessége növelhető lehetne anélkül, hogy a mérés pontossága romlana.
A kifejlesztett eszköznél a mérőberendezés elkülönül a vasúti pályától, amely nem vesz részt a mérési folyamatban, csak a mérőberendezés alátámasztására szolgál.
Mivel a mérés során az erőmérő celláktól érkező villamos jelek csak a kocsikerékről átadódó terhekből származnak, a vasúti pálya állapota nem befolyásolja a mérés eredményét. Éppen ezért a mért értékek várhatóan lényegesen pontosabbak lesznek, mint az eddig ismert, más mérési elven működő mérés esetében [1], [2], [3].
A berendezést tartalmazó műszaki megoldást 2010 szeptemberében, P1000482 ügyszám alatt benyújtottuk a Magyar Szabadalmi Hivatalhoz (2011-től Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala – a szerk.) szolgálati találmány megadása céljából. Az újdonságvizsgálat 2012. május 29-én lezárult, a találmány ideiglenes oltalmat kapott. A végleges oltalom megadásához szükséges érdemi vizsgálat még folyamatban van.
A mérőberendezés működése
A mérőberendezés két mérőegységből áll, az egyiket a vasúti pálya jobb, a másikat a bal sínszálára kell ráépíteni. A mérőberendezéssel dinamikus mérést, illetve diagnosztikai vizsgálatot úgy lehet végezni, hogy a vasúti jármű menet közben áthalad a merőberendezésen, és eközben a kerekek teljes terhe a két mérőegység mérősínjét terheli. Erre a célra szolgál a mérősínek elején és végén lévő enyhe szögű emelkedő, illetve lejtő. Ezáltal a mérősínek a rájuk jutó terhet felveszik, és átadják a bennük lévő mérőcelláknak. A mérősínekben lévő mérőcellában a terhelőerő villamos jellé alakul át. A villamos jelek a mérőcellák kábelein keresztül jutnak el az elektronikus jelátalakító és kiértékelő műszerbe.
A mérőberendezések típusai
A fejlesztés eredménye egy új, szabadalmaztatott, a mérlegszakmában eddig még nem alkalmazott mérési elven működő, kis költséggel, gyorsan és könnyen felszerelhető mérlegcsalád, mely mobil és telepített változatban építhető be.
A mobil (hordozható) berendezés 2015 februárjában elkészült, és kipróbálás, illetve tesztelés céljából szereltük fel a konténerátrakó terminál saját célú vasúti pályahálózatán (iparvágányán) (3., 4. ábra).
A három hónapos próbaüzem során rendellenességet nem tapasztaltunk, a mérési eredmények pedig megfeleltek az elvárásoknak.
A telepített (beépített) berendezésből 2 db a Dunakeszi Járműjavító Kft. üzemében épült be a hazai összeszerelésű CAF villamosok mérésére (5–9. ábra).
A berendezések létesítésére a Nemzeti Közlekedési Hatóság Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatal Vasúti Főosztálya UVH/VH/407/2/2016. számon kiadott határozatával adott engedélyt.
Irodalomjegyzék
- [1] Vörös József: A vasúti hídszolgálat elmúlt három éve. Sínek Világa, 2000/1.
- [2] Kochán János: Vasúti hídon átgördülő járműterhelés mérésére és regisztrálására szolgáló berendezés. Közlekedéstudományi szemle, 2001/2.
- [3] Szemerey Ádám: Járműterhelés automatikus mérése. Sínek Világa, 2013/1.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.