Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Archívum /
Varga Jenő 1939–2019
Varga Jenő Mikó Imre-díjas, aranydiplomás gépészmérnök, a MÁV Fejlesztési és Kísérleti Intézete (FKI) Járműdinamikai Osztályának vezetője Békéscsabán született.
A Budapesti Műszaki Egyetem Gépészmérnöki Karát 1962-ben végezte el, 2012-ben aranydiplomát kapott.
A Ganz-MÁVAG vasúti járműgyár motorvonat üzembehelyezési osztályán eltöltött gyakornoki idő után 1963-ban a gyár járműkutatási osztályán helyezkedett el kutatómérnökként. Motorvonatok és motorkocsik mérésekre alapozott elemző vizsgálatával foglalkozott, túlnyomórészt a jármű futás- és hajtásdinamikájára kiterjedően. 1970-ben a Vasúti Tudományos Kutatóintézet (VTKI) felkérésére az Intézet Járműkísérleti Osztályára került.
Munkásságának középpontjában a vasúti közlekedés biztonsága állt, amellyel kapcsolatban az volt a határozott véleménye, hogy az csak a vasúti pálya-jármű rendszer egységes szemléletű leírása, vizsgálata révén teremthető meg.
Meggyőződése szerint a vasúti pályaminősítés során a járműdinamikai jellemzékeket (a siklással és a maradó keresztirányú vágányeltolódással szembeni biztonságot, a pálya-többletterheléseket, az utazási komfortot) – mint a pályagerjesztés által kiváltott okozatokat, eseményeket – kell alapul venni. Beavatkozásra okot adó járműdinamikai eseménykor az azt generáló okot, tehát a pályahibá(ka)t kell beazonosítani, és megszüntetni a járműterhelés alatt történő vágánygeometriai mérés alapján. Erre az elvre, tehát a pályaállapot dinamikai elvű megítélésére támaszkodva komoly sikere volt az általa vezetett csapatnak a pályasebesség lehetséges emelése a kis tengelyterhelésű motorvonatos közlekedés esetén.
Munkatársával, Béres Istvánnal kidolgozott és megvalósított egy olyan egyszerű, inerciális elven működő pályageometria-mérő rendszert, amelynek legfőbb előnye, hogy könnyen felszerelhető az éppen futásdinamikai vizsgálat alá vont vasúti járműre. A közösen végzett kutatás eredménye „Mérési eljárás és berendezés vasúti pályák állapotának minősítésére” címen szabadalmi védettséget kapott. A módszer alapelvének felhasználásával és a MÁV támogatásával az 1990-es évek végén valósult meg a geometriamérő rendszer is a 001-es mérőkocsin.
Varga Jenő az 1980-as években a MÁV képviseletében öt évig részt vett a Nemzetközi Vasútegylet, az UIC Kutatási és Kísérleti Hivatala (ORE) szakértőbizottságának munkájában. Rendszeresen publikált folyóiratokban, az intézeti évkönyvben, előadásokat tartott futástechnikai és pálya-jármű kölcsönhatás témájú konferenciákon. A VTKI évente kiadott bibliográfiájában 66 VTKI kutatási jelentést, 3 szaklapban megjelent cikket, valamint 24 könyvet, illetve könyvekben és évkönyvekben megjelent publikációt találhatunk tőle.
Munkássága elismeréseként a MÁV-tól A vasút szolgálatáért kitüntetés arany fokozatát vehette át, a gazdasági és közlekedési miniszter A Közlekedésért érdeméremmel tüntette ki.
Nyugdíjazása után is aktív maradt, a digitális jelfeldolgozásban is elmélyült, ekkor dolgozta ki a vasúti pálya dinamikai és geometriai alapú együttes statisztikai kiértékelésének módszerét, melyet a 2008-as tudományos munkájában igen részletesen ismertetett.
Varga Jenő február 6-án, váratlanul elhunyt.
Kisteleki Mihály
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.