A cikk szerzője:

Nyári István laboratóriumvezető
Fugro Consult Kft.

Vasúti alépítményi vizsgálatok CPT-szondázással

A vasúti alépítmények, az alépítményi hibás részek feltárásához egy gyors és a korábbiaknál gazdaságosabb lehetőség nyílik a statikus nyomószondázásokkal. A vizsgálatok elvégzésével megállapítható az ágyazat vastagsága, a védőréteg anyaga, a rétegszerkezet teherbírása, tömörsége. A gyengébb tulajdonságokkal rendelkező altalajok akár nagyobb mélységig azonosíthatók és vágány menti kiterjedésük könnyen lehatárolható ezen feltárási típussal. Ez az in situ vizsgálat lehetővé tenné a Magyar Államvasutak (MÁV) teljes vonalhálózatának hosszában az alépítmény feltárását. A vizsgálati eredményekből létrehozott adatbázis megfelelően rögzítené az állapotot, kiindulási alapot szolgáltatna a jövőbeli felújítások ütemezéséhez.

Alépítményi feltárások

Az alépítmények feltárása során korábban a vágatbontás és a kis átmérőjű fúrás adott lehetőséget az adatgyűjtésre. A vágatbontás során a sínkoronaszint alatti 100-120 cm mélységéig kerül feltárásra az alépítmény, azaz az ágyazati réteg, a védőréteg és az alatta elhelyezkedő földmű/altalaj. A kis átmérőjű fúrások lemélyítése a terhelési zónán kívül, a padkából történik. A CPT-szonda lehajtási helye minden esetben a vágánytengelyben van, a terhelési zóna közepén, és a vizsgálat kvázi roncsolásmentes. Az alépítményi rétegek zónája és az alatta elhelyezkedő talaj állapota a statikus nyomószondázással teljes mélységben feltárható. A 2. ábrán egy CPT-szondázás eredménye látható a mélység függvényében.

2. ábra. CPT-szonda mérési jegyzőkönyve, szondadiagram

A CPT-szondázás alapelve

A vizsgálat során egy szondacsúcsot rudazat segítségével függőlegesen, állandó sebességgel a talajba sajtolunk, közben folyamatosan vagy időszakosan rögzítjük a mérési eredményeket. Szondázáskor használt csúcsot mutat be a 3. ábra. A csúcson fellépő erőből meghatározható a csúcsellenállás, a súrlódó köpenyen fellépő erőből pedig a köpeny menti ellenállás (palástsúrlódás). Úgynevezett piezokónikus csúcs alkalmazásával a pórusvíznyomás is mérhetővé válik. A talajok azonosítására, valamint konzisztencia- és tömörségi jellemzőinek besorolására a Robertson-féle diagram használata terjedt el.

3. ábra. CPT-szondacsúcs

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző123Következő »

Irodalomjegyzék

  • Dr. Horvát Ferenc, Nyári István. Vasúti alépítményi rétegrendek és anyagok laboratóriumi és helyszíni vizsgálata, teherbírási követelmények meghatározása. K+F jelentés. 2016.
  • Buddhima Indraratna, Wadud Salim. Advanced Rail Geotechnology. Ballasted track. CRC Press; 2011.
  • Buddhima Indraratna, Trung Ngo.
  • Ballast Railroad Design.
  • CRC Press; 2018.
  • Claus Göbel, Klaus Lieberenz. Handbuch Erdbauwerke der Bahnen. Eurailpress; 2004.
  • Dingqing Li, James Hyslip, Ted Sussmann, Steven Chrismer. Railway Geotechnics. CRC Press; 2015.
  • Vardanega PJ, Bolton MD. Stiffness of Clays and Silts: Normalizing Shear Modulus and Shear Strain, Journal of Geotechnical and Geoenvironmental Engineering. ASCE; 2013.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2023 / 5. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©