Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Vasúti építészet (16. rész) – Építészeti stílusok a magyar vasúti építészet első korszakában
Az épületállomány kialakulását vizsgálva a magyar vasúti építészet közel 170 éves történetét három korszakra oszthatjuk. A vasútvonalak kiépítésének 1845-től az 1880-as évek elejéig terjedő időszaka ugyanis markánsan elkülönül a MÁV megjelenése és intenzív épületfejlesztési tevékenységének az 1880-as évek elejétől 1914-ig (második korszak), illetve 1920-tól, a trianoni békeszerződés megkötésétől napjainkig terjedő (harmadik korszak) időszakaitól. A hazai vasúti épületek első generációját alkotó mintegy 3000-3500 épületet az 1. ábrán feltüntetett társaságok hozták létre. A diagramról leolvasható részarányoknál figyelembe kell venni, hogy az Osztrák (–Magyar) Államvasút-Társaság adata tartalmazza a birtokába került Magyar Középponti Vasút és a Cs. Kir. Délkeleti Vasúttársaság becsült épületszámát is.
Az előző két évtized tapasztalata alapján a XIX. század közepére már kikristályosodtak a vasúti épületek építésének általánosnak tekinthető funkcionális követelményei, az utasforgalmi, árufuvarozási és a vontatási létesítmények tekintetében egyaránt. A magyar vasúti épületek sokaságát létrehozó társaságok szakemberei és a tervezési feladatokkal megbízott építészek ezeket az ismereteket felhasználva fejlesztették ki saját épülettípusaikat, dolgozták ki egyedi indó- és fűtőházaik, állomási raktáraik terveit és építési előírásait. Tevékenységük ugyanakkor nem volt független a működésük idején uralkodó stílusirányzatoktól sem. Sorozatunk előző részének 2. ábráján (Sínek Világa 2014/4., 19. o.) tekinthetjük át az ebben az időben az építészetre is ható stílusirányzatokat. Az építészeti kifejezésmód 1845 és 1885 között Magyarországon is folyamatosan változott.
A vasútvonal-építések magasépítési terveinek készítése egybeesett a magyar építészet XIX. századi stílusváltásaival, azaz a kialakuló polgári társadalom ízlésvilágát kifejező új formák és stílusjegyek keresésének időszakával. A XVII. század nemzetközi és hazai építészetét meghatározó barokk kastély-, templom- és lakóházépítések tervezői mellett fokozatosan megjelentek és teret nyertek a polgárság ízlésvilágát kifejező megoldások keresői, a klasszicizmus, a historizmus, a romantika és az eklektika megalkotói és követői. A vasúti közlekedés speciális épületfajtáinak (indóházak, fűtőházak, irányítótornyok stb.) kialakítása szintén más megközelítési módot kívánt a tervezőktől, ami nem feltétlenül követelte meg, de ösztönözte az új stílusjegyek keresését, illetve igazodást a megjelenő építészeti irányzatokhoz.
A klasszicista stílust kedvelő magyar építészek is az antik építészet oszloprendjét alkalmazták tagoló és díszítőelemként, épületeik léptékét és formavilágát a gondosan mérlegelt arányok és harmonikus egyensúly jellemezték. A Magyar Középponti Vasúttársaság császári mérnöke, Paul Eduard Sprenger (1798–1854) és a klasszicista építészet egyik magyar úttörője, a fővárosban tevékenykedő építész, ifj. Zitterbarth Mátyás (1803–1867) is ennek a stílusirányzatnak a szabályait követte az első pesti indóház (2. ábra) terveinek készítésekor.
A XIX. század gyorsan változó világában a klasszicista építészet azonban nem vált az 1848/49-es szabadságharc után felgyorsult magyar vasútvonal-építéseket végző társaságok által általánosan követett irányzatává. A nagyrészt külföldi érdekeltségű vasúti vállalkozások építési tevékenységét többnyire a saját hazájukban már megfelelő gyakorlatot szerzett mérnökök irányították, a tervezési feladatokat pedig szinte minden esetben bécsi székhelyű építészirodák mérnökei végezték. Az általuk létrehozott vasúti épületeknél mégis megfigyelhető az alkalmazkodás a hazánkban uralkodó építészeti stílusirányzatokhoz, illetve az ő tevékenységük hatása a magyar vasúti épületek jellegzetes arculatának kialakulására.
Az 1850-es évektől a magyar építészetet a historizmus és romantika, azaz a román és gótikus elemek ötvözése, az öntöttvas, valamint a gipszrozetták, stukkók, rácsok, oszlopok alkalmazása jellemezte. Általános gyakorlattá vált az új anyagok, az öntöttvas és az üveg használata, továbbá a nagyipari eljárások (előregyártás) rendszeresítése. Az ebben az időszakban jelentkező tömeges építési feladat szülte a típustervezést, az azonos célú épületek többször felhasználható terveinek kidolgozását. A magyarországi vasúthálózat kiépítését végző vasúttársaságok és az általuk bevont építészek élen jártak a típustervezés elveinek kidolgozásában és azok alkalmazásában. Az állomások személy- és áruforgalmához, illetve a fűtőházak által kezelt mozdonyok és vasúti járművek mennyiségéhez igazított indó- és fűtőház, valamint áruraktártípusok kialakításával a vasúti építészet úttörő szerepet játszott a szabványtervek bevezetésében. Ez a tervezési mód, amely a kiépülő vasútvonalak épületeinek egységes építészeti stílusban és minőségben való megjelenését eredményezte, a társasági arculattervezés előfutárának is tekinthető.
A magyar vasúti épületállomány első generációjának mintegy 75%-át létrehozó vállalkozások közül az Osztrák (–Magyar) Államvasút-Társaság és a Tiszavidéki Vasút építészetét egyértelműen a romantika formavilágának és stílusjegyeinek alkalmazása jellemezte. Ennek az építészeti stílusnak a szabad formaválasztása segítette építészeiket a korábban nem létező épületfajták vasúti funkcióhoz és az adott település arculatához is illeszkedő, igényes megoldásában. A tervezés során nagy figyelmet fordítottak a forgalom nagyságát és az állomás fontosságát kifejező arányok megválasztására és a szimmetrikus homlokzati kép kialakítására. Ez és a várkastélyokra emlékeztető saroktornyok, a pártázatos párkányok, az íves záródású nyílászárók alkalmazása tette például az Osztrák (–Magyar) Államvasút-Társaság győri indóházát karakteresen romantikus vasúti épületté (3. ábra). Az ennél kisebb állomásépületek terveinek elkészítésekor a társaság úttörő tevékenységet végzett a típustervek kidolgozásában. A szabványtervek alapján épített épületeknél az épületsarkokat és a nyílásokat nyerstégla alkalmazásával emelték ki, ami a romantikus megoldáshoz hasonló, de anyaghasználatában és szerkezeti kialakításában attól eltérő, azt meghaladó megoldás.
A Tiszavidéki Vasúttársaság által kifejlesztett típustervek alapján épített indóházak tervezőire az angol romantika volt hatással, ami az épületsarkok oszlopszerű kialakításában, az ablakok keretezésének módjában, a frízek és osztópárkányok az épület főpárkánya fölötti mellvédszerű fal, az attika lépcsős megoldásánál nyilvánult meg elsősorban. Az angol romantika stílusjegyei tisztán az elsőrendű, nagyvárosi pályaudvarok (Debrecen, Arad, Kassa) indóházainál és a más állomásokon is telepített, faszerkezetű vágánycsarnokoknál voltak megfigyelhetők, közülük sajnos egyetlenegy sem marad fenn (4. ábra). A társaság építészei a romantikus stílusjegyek felhasználásával alakították ki az ezeknél kisebb nagyságrendű állomásaik felvételi épületeit is, jól kihasználva a tömegtagolás és az alkalmazott nyílásritmus épületméretekhez illeszthető előnyeit.
A falsarkok, párkányok és attikák egységes kiképzése a látványt illetően ugyan hasonló volt az elsőrendű pályaudvari épületeknél alkalmazotthoz, de a gótikus hatástól megtisztított formavilága mégis attól eltérő, csak a társaság épületeire jellemző arculatot eredményezett. A II. és III. osztályú indóházak hosszfőfalas középső részét kétoldalt lezáró harántfőfalas épülettömb-kialakítás a ház látványának megőrzése mellett kiváló lehetőséget nyújtott arra, hogy a méreteket a helyi igényekhez igazítsák. Karcag, Püspökladány, Sáp, Biharkeresztes vagy a ma már nem látható Tokaj és Nyíregyháza állomások eltérő alapterületű felvételi épületei ennek a szerkezeti megoldásnak, valamint a frízek és párkányok hasonló kialakításának köszönhetően biztosították a társaság számára az egységes arculati megjelenést. Ugyanezeknek a stílusjegyeknek a következetes alkalmazása tette lehetővé a kisebb állomások (Ebes, Kaba, Szerencs stb.) középső emeletes és földszintes oldalszárnyakkal épült, illetve a legkisebb, földszintes kivitelű (Fegyvernek, Görögszállás, Hidasnémeti) indóházak egységes arculati megjelenését. A tömegformálás szempontjából a Tiszavidéki Vasúttársaság indóháztípusaitól lényegesen eltérő mezőtúri és békéscsabai indóházak homlokzati stílusjegyei (ablakkeretezés, frízek, párkányok stb.) szintén kétségtelenné tették ezeknek az épületeknek a társasághoz tartozását.
A Déli Vasút szintén különböző nagyságrendi osztályokba sorolta állomásait, és ennek megfelelő indóházszabványterveket készíttetett. A társaságnak az 1860-as évek elején megnyitott magyarországi épületeit az egyszerű formákra törekvés és racionális megoldások jellemzik, s mint ilyenek, a magyar funkcionalista vasúti építészet korai építményeinek tekinthetők. A típustervezés terén – úttörő megoldásként – épületmodulokat alkalmaztak. Gyakorlatilag a Martonvásár, Nagytétény, Kápolnásnyék, Szabadbattyán és Siófok állomásokon épített II. rendű földszintes utasforgalmi épületek képezik a lepsényi, a balatonboglári és a balatonszentgyörgyi I. rendű állomásépületek központi magját. Az utasforgalmi tereket itt is befogadó egyszintes épülettömböt a szolgálati lakások és üzemi helyiségek emeletes épületszárnyai fogják közre. A IV. rendű indóházak egy vágányzattal párhuzamos főfalú irodaszárnyból, valamint egy arra merőleges tartószerkezetű utasforgalmi részből álltak. A III. rendű állomás épülete ettől csupán abban különbözött, hogy az utasokat befogadó épülettömböt egyemeletes kivitelben készítették. A társaság Budán egyedi fejpályaudvari, Nagykanizsa, Székesfehérvár, Zágráb és Sziszek állomásokon pedig nagyvárosi átmenő állomási felvételi épületeket is épített (5. ábra).
Tömegalakításukkal és homlokzati megjelenésükkel ezek az I. osztályú állomásépületekéhez hasonló utcai képet nyújtottak. A pálya felőli oldalon ugyanakkor ezekhez az épületekhez közvetlenül csatlakozó vágánycsarnokot építettek. Az egységes arculati megjelenést a hasonló tömegformálás, az egyenes lezárású nyílások és a zsalugáteres ablakok biztosították. A tervezési és kivitelezési munkákat a Déli Vasúttársaság Építési Hatóságának munkatársa – az osztrák Nord West Bahn későbbi mérnök-vezérigazgatója –, Carl Schlimp építész irányította, illetve felügyelte.
A Magyar Keleti Vasúttársaság, a Magyar Északkeleti Vasút, az Alföld–Fiumei Vasút és a Magyar Nyugati Vasút szintén a célszerűséget tekintette fő szempontnak indóházai kialakításánál, ami nem zárta ki a kívánatos imázs megteremtését.
A magyar vasúti építészet első korszakának többi szereplője is törekedett az egységes arculatot tükröző épületek megvalósítására, továbbá többször felhasználható tervek készítésére. Indóházaik megoldása azonban nem tükrözi a kivitelezésük idején uralkodó stílusirányzatok hatását.
A magyar vasúti építészet 1840-es évek közepétől az 1880-as évek közötti tevékenységét áttekintve összességében megállapíthatjuk, hogy a vasúti épületek első generációját létrehozó építészeket a hazai és nemzetközi gyakorlatnak megfelelő útkeresés jellemezte.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.