Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »Hézagnélküli vágányokkal kapcsolatos előírások korszerűsítése
A hézagnélküli vágányok építéséről, fenntartásáról és felügyeletéről
szóló szabályozást legutóbb 1987-ben adta ki a MÁV. Ez
az eddig hatályban lévő útmutató rendkívül alapos, a témakör
minden kérdéskörét érintő és azt részletesen tárgyaló, az akkori
technikai-technológiai színvonalat messzemenően tükröző dokumentum
volt. A közel 25 éves gyakorlati alkalmazás során azonban
bebizonyosodott, hogy a teljességre való törekvés, a sok
technológiai jellegű előírás a használhatóság rovására ment.
Az eltelt időszak technikai fejlődése és a bekövetkezett szervezeti
változások, az időközben megjelent uniós szabályozások bevezetésének
kötelezettsége, a hézagnélküli vágányok üzemeltetésével
kapcsolatban azóta nyert újabb tapasztalatok alapján felmerült
az előírások korszerűsítésének igénye. Ezt alátámasztotta az a
további kezdeményezés, hogy a hézagnélküli vágányokkal szorosan
összefüggő témákban – az aluminotermikus hegesztésekről
szóló műszaki útmutató, illetve a hézagnélküli pálya és a vasúti
híd kölcsönös egymásra hatásának vizsgálata – szintén kezdődjön
szakmai bizottsági munka.
A különböző szigetelt illesztések (műanyag hevederes, gyári ragasztott, helyszínen ragasztott) alkalmazási feltételeinek rögzítése mellett részletesen szabályozza az utasítás a beépítés körülményeire (semleges hőmérsékleti zónában gombolással vagy fesztelenítéssel, illetve semleges hőmérsékleti zónánál alacsonyabb hőmérsékleten sínfeszítő berendezéssel végzett) vonatkozó előírásokat.
A korábbi szabályozáshoz viszonyítva lényegesen több előírást tartalmaz az új D/12H utasítás az alagútban létesíthető hézagnélküli vágányokkal kapcsolatban. Ugyanakkor összevontan, az új és használt hézagnélküli kitérőkre alkalmazandóan is tárgyalja a kitérők beépítésének, összehegesztésének, bontásának és cseréjének a feltételeit.
Új hézagnélküli vágányok létesítésénél követelmény, hogy a sínszálak vágánysemleges hőmérséklete lehetőleg a semleges hőmérsékleti zónán belül legyen. Meglévő vágányokra az első beavatkozásig a régi előírások érvényesek, különös figyelemmel a talpfás hézagnélküli vágányokat érintő korlátozásokra. Az egyes felújítási, karbantartási, zavarelhárítási beavatkozásoknál, tekintettel a semleges hőmérsékleti zóna felső határának megemelésére, nagy gondossággal kell eljárni a csatlakozó vágányszakasz/sínszál fesztelenítésénél, de mindenképpen ajánlatos feszültségeloszlatást/-mentesítést végezni.
A hézagnélküli vágány megépítése utáni átvétel során, illetve az üzemeltetés szempontjából bizonytalan semleges hőmérsékletű vágányszakaszokon (valamilyen ok miatt nincs nyilvántartott érték, semleges zónán kívüli munkánál nem történt fesztelenítés, fékezési szakasz stb.) az új utasításban szereplő mérési módszerek valamelyikével mérhető, ellenőrizhető a sín tényleges semleges hőmérséklete. Erre az úgynevezett Railscan eljárással és a korábbiakból már ismert erőmérési eljárással van lehetőség. Mindkét, a semleges hőmérsékleti zónánál alacsonyabb hőmérsékleten alkalmazható módszer a sínben hőmérséklet-változás hatására létrejövő hőfeszültség-változás érteke alapján határozza meg a sín tényleges semleges hőmérsékletét, amelynek ismerete és nyilvántartása alapvetően fontos a biztonságos munkáltatás, zavarelhárítás feltételeinek meghatározása szempontjából. Meg kell azonban jegyezni, hogy jelenleg a Railscan eljárás eredményessége csak a mérési feltételek teljes körű teljesülése esetén garantálható, és a mért érték nyilvántartási célra csak akkor fogadható el, ha azt a kapcsolódó jegyzőkönyvek (hegesztési, feszültségmentesítési, -gombolási, feszítési jegyzőkönyvek) alátámasztják. A semleges hőmérsékletmérés eredményének figyelembevételével az utasítás előírja azt is, hogy a semleges hőmérsékleti zónától való eltérés függvényében milyen intézkedést kell tenni az adott vágányszakaszon.
A korszerűsített D/12H utasítás foglalkozik a hidakon átvezetett hézagnélküli vágányokban alkalmazható legújabbfajta síndilatációs készülékekkel is, előírva azok beépítési és üzemeltetési feltételeit. Az új szabályozás lehetővé teszi azt is, hogy a folyamatban lévő, a hézagnélküli pálya és hídszerkezet kölcsönhatását vizsgáló bizottsági munka eredményeinek felhasználásával a tervező az eddigi előírásoktól eltérő módot is javasolhasson a pálya és a hídszerkezet dilatációjának megoldására. Ekkor azonban a hídon átvezetett vasúti pályáról átadódó igénybevételeket a hídszerkezet kialakítása, erőtani méretezése során figyelembe kell venni, illetve a hídról a híd hőmozgása következtében átadódó igénybevételeket a vasúti pálya tekintetében számítással ellenőrizni kell.
Az új szabályozás a korábbinál nagyobb terjedelemben foglalkozik a hézagnélküli vágány építésénél eddigiekben is alkalmazott vendégsínes eljárásokkal, illetve ismerteti az elmúlt időszakban egyre jobban elterjedő hosszúsínes vágányépítési technológiákat. Valamennyi megoldásnál a hézagnélküli vágány kialakítása alapvetően a semleges hőmérsékleti zónában gombolással/fesztelenítéssel, vagy annál alacsonyabb hőmérsékleten sínfeszítő berendezéssel történik. A sínfeszítés előkészítő munkáit, a feszítés folyamatát, ellenőrző méréseit alapul véve/megtartva a gyakorlat számára is közérthetőbben, rövidebben szabályozza az eljárást, és a feszítés eredményének kiértékelése alapján (annak függvényében, hogy a kialakított semleges hőmérséklet semleges zónán belül vagy kívül van) határozza meg a további teendőket.
A hézagnélküli vágányok karbantartásánál továbbra is alapelv, hogy az ágyazat-ellenállásnak mindvégig biztosítottnak kell lennie, s hogy ha a tervezett munkába vétel során a várható hőmérséklet miatt a vágány stabilitása kérdéses, akkor munkahőmérsékletet kell kialakítani. Ezen túlmenően előírás, hogy emelkedő hőmérséklet mellett ágyazathiány és laza csavar nem maradhat, ha a vonatkozó táblázatban szereplő munkánál megadott, a tényleges semleges hőmérséklethez viszonyított eltérés bekövetkezik. Ezt a táblázatot az új szabályozás egyfelől a semleges hőmérsékleti zóna változása, másfelől a különböző munkák ésszerűbb csoportosítása (szabályozási munkák, ágyazat megbontásával járó munkák, egyéb munkák) miatt módosította. Különös gondossággal kell eljárni a gépi fekszint- és irányszabályozásnál, mert a nagyobb mértékű vágányemelésnél, -eltolásnál a vágánystabilizátor elhaladásáig időlegesen jelentősen lecsökken(het) a vágány stabilitása.
Hézagnélküli vágány létesítéséhez – az utasításban szereplő kivételekkel – a MÁV Zrt. által jóváhagyott hegesztési vagy szigetelési és hegesztési terv szükséges, míg a meglévő vágányok hézagnélkülivé alakításának engedélyezése – a vágány állapotának és a tervezett munkáknak a figyelembevételével – szintén a MÁV Zrt. hatásköre. Az engedélyezendő tervek tartalmi követelményeit, a tervkészítés általános és szakmai szempontjait az új előírások kellő részletességgel tárgyalják.
A korábbi útmutatónak a hézagnélküli vágányokkal és kitérőkkel kapcsolatban vezetendő nyilvántartásokra vonatkozó előírásait is alapul véve az új szabályozás két fő csoportra osztotta a dokumentumokat:
- hézagnélküli vágányok létesítéséről és a változásokról vezetendő nyilvántartások,
- meglévő hézagnélküli vágányokról vezetendő nyilvántartások.
Reméljük, hogy az elkészült és a közlekedési hatóság által jóváhagyott új utasítás valamennyi, a szakmában dolgozó tervező, jóváhagyó, lebonyolító, kivitelező, üzemeltető kolléga munkáját kellően segíti majd, nem utolsósorban a hézagnélküli vágányok biztonsága érdekében.
A lapszám PDF dokumentumként való letöltéséhez kattintson ide!
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!