Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A 80a vasútvonal korszerűsítése, a Rákos–Hatvan állomások közötti hídmunkák
Acélszerkezetek
A vonalszakasz egyedüli vasúti acélhídja az Aszód állomás előtti 15,00 m nyílású felsőpályás gerinclemezes, hídfás leerősítésű, nyílt pályás 2 darab egyvágányú Galga-híd volt. A vonalkorszerűsítés során a vágánytengely eltolódott, amelyhez a sínkoronaszint jelentős változása is társult. Az avult felsőpályás áthidaló acélszerkezeteket elbontották. A kivitelezés teljes vágányzárban, mindkét vágány kizárásával történt. Az új ortotróp pályalemezes acélfelszerkezetek új cölöpalapozású hídfőkre épültek be (14. és 15. kép). Az alátámasztó saruk forgalmazója a Pannon-Freyssinet Kft., a beállítást a kivitelező végezte.
A saruk nemcsak hosszirányú mozgást biztosítanak, hanem a keresztirányú elmozdulást is lehetővé teszik. A hídfők mögött a MÁV D.11. Utasítás szerinti háttöltés épült a szükséges hosszúságú átmeneti szakasszal. A két egyvágányú hídszerkezeten a pálya átvezetésénél biztosítani kellett az átmeneti ívből adódó vízszintes eltolódások és a túlemelés változását. Egy korábbi cikk részletesen ismerteti az alkalmazott Pandrol VIPA SP közvetlen leerősítésű rendszert [4].
Ebben a fejezetben említjük meg, hogy Rákos állomás végpont felőli bejáratánál épült egy acélszerkezetű, konzolos kialakítású jelzőtartó híd, ennek szerkezetét kimutatásaink nem tartalmazzák.
Gyalogosközlekedés műtárgyai
A vonalon lévő három alsópályás, rácsos főtartójú gyalogos-felüljáró acélszerkezete több szempontból nem felelt meg, ezért elbontották. Rákosligeten az útátjárónál biztosították a szintbeni átjárást, Pécel és Gödöllő állomásokon a gyalogosok és utasok közlekedésére új aluljárók épültek.
Bag megállóhelyen a helyi adottságok kedvezőek egy korszerű, új gyalogos-felüljáró létesítéséhez. Az áthidalók előregyártott L keresztmetszetű vasbeton szerkezetek, amelyek együtt dolgoztatását monolit vasbeton lemez biztosítja. Az alépítményi részek szintén vasbeton szerkezetek. A bevágásban levő peronok megközelíthetők lankásan vezető lépcsőkön és lifttel. Az áthidalószerkezet fedett kialakítású (16. kép).
A vonalon korábban csak kettő gyalogos-aluljáró volt. Az egyik a Budapest, X. kerület Bársonyvirág utcához csatlakozik. Az aluljáró csak közforgalmú célt szolgál, felújítási munkája még folyamatban van.
A másik Máriabesnyő megállóhelyen van, nyílása 4,0 m. A sínbetétes felszerkezetű teknőhíd átépült, az új pályalemez közvetlen (Edilon) sínleerősítésű vasbeton szerkezet. Az áthidaló lemez a szokásostól eltérően íves kialakításával a környezetbe harmonizálva illeszkedik (17. kép). A gyalogos- és utasközlekedési célokat is szolgáló aluljáró környezetét teljesen felújították. Eredeti állapotába állították helyre az utasvárót és a pénztárhelyiséget. A korszerűsített peronon egy – a városrész nevére is utaló – Mária-szobrot állítottak fel. A lépcsőfeljáró felső részén beépített üveg mellvédek reprezentatív megjelenést biztosítanak. A megállóhelyen alkalmazott átlátszó zajvédő falak miatt nincs bezártságérzése az utasoknak, és rálátást is biztosít a kegytemplomra.
Irodalomjegyzék
- [1] Nagy Tibor. 150 éve nyílt meg a Hatvan–Miskolc-vasútvonal (1. rész). A vasútvonal építésének előzményei. Sínek Világa 2020;1:27.
- [2] Nagy Tibor. 150 éve nyílt meg a Hatvan–Miskolc-vasútvonal (1. rész). A vasútvonal építésének körülményei. Sínek Világa 2020;2:1.
- [3] Török Gergely, Gregovszki Ágnes. A területi igazgatóságok bemutatása (6. rész). Sínek Világa 2018;1:9.
- [4] Apró Andor. A 80a vasútvonal korszerűsítése Rákos–Hatvan állomások között. Sínek Világa 2020;4:7-16.
- [5] Rákos (kiz.)–Hatvan (kiz.) beruházás engedélyezési és kiviteli hídtervei.
- [6] Rákos (kiz.)–Hatvan (kiz.) hidak vizsgálati és próbaterhelési jegyzőkönyvei.
- [7] CON/SPAN Előregyártott elemekből álló hídszerkezet – Viacon Hungary Kft. Edition 07/2016.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.