A cikk szerzője:

Farkas Tibor ny. mérnök főtanácsos

Legeza István hídépítő mérnök
ny. mérnök főtanácsos

A 80a vasútvonal korszerűsítése, a Rákos–Hatvan állomások közötti hídmunkák

A 2020/4. számunkban bemutattuk a 80-as számú vasútvonal Rákos (kiz.)–Hatvan (kiz.) közötti szakasz 2018 elején megkezdett pályakorszerűsítésének előzményeit, az elvégzendő feladatokat és a folyamatban lévő munkákat. Jelen írásunkban ugyanezen a vonalszakaszon a műtárgyakkal kapcsolatos munkákat ismertetjük. Végigkísértük a hidak felújítási, átépítési és építési munkáit, részt vettünk a próbaterhelésekben és a forgalomba helyezések előtti hídszakértői vizsgálatokban is. Bemutatjuk a jelentősebb hídépítéseket hídtípusok szerinti csoportosításban.

Acélszerkezetek

A vonalszakasz egyedüli vasúti acélhídja az Aszód állomás előtti 15,00 m nyílású felsőpályás gerinclemezes, hídfás leerősítésű, nyílt pályás 2 darab egyvágányú Galga-híd volt. A vonalkorszerűsítés során a vágánytengely eltolódott, amelyhez a sínkoronaszint jelentős változása is társult. Az avult felsőpályás áthidaló acélszerkezeteket elbontották. A kivitelezés teljes vágányzárban, mindkét vágány kizárásával történt. Az új ortotróp pályalemezes acélfelszerkezetek új cölöpalapozású hídfőkre épültek be (14. és 15. kép). Az alátámasztó saruk forgalmazója a Pannon-Freyssinet Kft., a beállítást a kivitelező végezte.

14. kép. Új felszerkezet beemelése, Galga-patakhíd15. kép. Pályaátvezetés az új Galga-patak-hídon

A saruk nemcsak hosszirányú mozgást biztosítanak, hanem a keresztirányú elmozdulást is lehetővé teszik. A hídfők mögött a MÁV D.11. Utasítás szerinti háttöltés épült a szükséges hosszúságú átmeneti szakasszal. A két egyvágányú hídszerkezeten a pálya átvezetésénél biztosítani kellett az átmeneti ívből adódó vízszintes eltolódások és a túlemelés változását. Egy korábbi cikk részletesen ismerteti az alkalmazott Pandrol VIPA SP közvetlen leerősítésű rendszert [4].
Ebben a fejezetben említjük meg, hogy Rákos állomás végpont felőli bejáratánál épült egy acélszerkezetű, konzolos kialakítású jelzőtartó híd, ennek szerkezetét kimutatásaink nem tartalmazzák.

Gyalogosközlekedés műtárgyai

A vonalon lévő három alsópályás, rácsos főtartójú gyalogos-felüljáró acélszerkezete több szempontból nem felelt meg, ezért elbontották. Rákosligeten az útátjárónál biztosították a szintbeni átjárást, Pécel és Gödöllő állomásokon a gyalogosok és utasok közlekedésére új aluljárók épültek.
Bag megállóhelyen a helyi adottságok kedvezőek egy korszerű, új gyalogos-felüljáró létesítéséhez. Az áthidalók előregyártott L keresztmetszetű vasbeton szerkezetek, amelyek együtt dolgoztatását monolit vasbeton lemez biztosítja. Az alépítményi részek szintén vasbeton szerkezetek. A bevágásban levő peronok megközelíthetők lankásan vezető lépcsőkön és lifttel. Az áthidalószerkezet fedett kialakítású (16. kép).

16. kép. Bag, gyalogos- és utasfelüljáró

17. kép. Máriabesnyő, gyalogos- és utasaluljáró


A vonalon korábban csak kettő gyalogos-aluljáró volt. Az egyik a Budapest, X. kerület Bársonyvirág utcához csatlakozik. Az aluljáró csak közforgalmú célt szolgál, felújítási munkája még folyamatban van.
A másik Máriabesnyő megállóhelyen van, nyílása 4,0 m. A sínbetétes felszerkezetű teknőhíd átépült, az új pályalemez közvetlen (Edilon) sínleerősítésű vasbeton szerkezet. Az áthidaló lemez a szokásostól eltérően íves kialakításával a környezetbe harmonizálva illeszkedik (17. kép). A gyalogos- és utasközlekedési célokat is szolgáló aluljáró környezetét teljesen felújították. Eredeti állapotába állították helyre az utasvárót és a pénztárhelyiséget. A korszerűsített peronon egy – a városrész nevére is utaló – Mária-szobrot állítottak fel. A lépcsőfeljáró felső részén beépített üveg mellvédek reprezentatív megjelenést biztosítanak. A megállóhelyen alkalmazott átlátszó zajvédő falak miatt nincs bezártságérzése az utasoknak, és rálátást is biztosít a kegytemplomra.

A cikk folytatódik, lapozás:« Előző1234Következő »

Irodalomjegyzék

  • [1] Nagy Tibor. 150 éve nyílt meg a Hatvan–Miskolc-vasútvonal (1. rész). A vasútvonal építésének előzményei. Sínek Világa 2020;1:27.
  • [2] Nagy Tibor. 150 éve nyílt meg a Hatvan–Miskolc-vasútvonal (1. rész). A vasútvonal építésének körülményei. Sínek Világa 2020;2:1.
  • [3] Török Gergely, Gregovszki Ágnes. A területi igazgatóságok bemutatása (6. rész). Sínek Világa 2018;1:9.
  • [4] Apró Andor. A 80a vasútvonal korszerűsítése Rákos–Hatvan állomások között. Sínek Világa 2020;4:7-16.
  • [5] Rákos (kiz.)–Hatvan (kiz.) beruházás engedélyezési és kiviteli hídtervei.
  • [6] Rákos (kiz.)–Hatvan (kiz.) hidak vizsgálati és próbaterhelési jegyzőkönyvei.
  • [7] CON/SPAN Előregyártott elemekből álló hídszerkezet – Viacon Hungary Kft. Edition 07/2016.
A teljes cikket megtalálja a folyóirat 2021 / 2. számában.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.
A hozzászólások megtekintéséhez vagy új hozzászólás írásához be kell jelentkeznie!
Sínek Világa A Magyar Államvasútak Zrt. pálya és hídszakmai folyóirata
http://www.sinekvilaga.hu | ©