Rovatok 2015-től
Rovatok
- Bemutatkozás »
- Fejlesztés beruházás »
- Informatika »
- Korszerűsítés »
- Környezetvédelem »
- Közlekedésbiztonság »
- Közlekedéstörténet »
- Kutatás »
- Megemlékezés »
- Méréstechnika »
- Mérnöki ismeretek »
- Minőségbiztosítás »
- Szabályzatok »
- Technológia »
- Egyéb »
Szerzői segédlet
A Sínek Világa folyóirat szerzőinek összeállított szempontok és segédlet.
Tovább »A Déli összekötő vasúti Duna-híd (11. rész) – Szerelés, a szerkezetek mozgatása
A beruházás építtetője a NIF Zrt., a kivitelező a Duna Aszfalt Kft., a tervező pedig a FŐMTERV-Kontúr Csoport Konzorcium. A híd kiviteli terveit három tervezőcég készítette közösen (MSc Kft., FŐMTERV Zrt., Speciálterv Kft.), amely tervek alapján a FŐMTERV Zrt. elkészítette – a mai kor elvárásainak megfelelően – a felszerkezet 3D-s BIM-modelljét, majd ebből pedig a gyártáshoz szükséges részletterveket.
Jelen cikk célja, hogy a felszerkezet előszerelése és a helyszíni szerelése mellett bemutassa az egyedileg alkalmazott műszaki megoldásokat.
Az építéstechnológiával kapcsolatos egyeztetések a beruházás kezdete óta folyamatosan zajlanak, amelynek állandó résztvevői a kivitelező részéről a Duna Aszfalt Kft., a Provix Híd Kft. és a HSP Kft. képviselői is a tervezők mellett. Fontosnak tartom kiemelni az építéstechnológiai elképzelések legmeghatározóbb alakját, Müller Zoltánt, akinek gondolatai gyakorlatilag az átépítés megvalósításának alapjait adták. Az átépítés jelen cikkben ismertetett technológiája az előbb említett tervezői-kivitelezői kör közös munkájának produktuma.
Előszerelés
A híd előszerelését a Provix Híd Kft. csepeli szerelőterületén végezték, ott zajlik jelenleg is a felszerkezet elemeinek összeállítása.
Az új, közel 500 m hosszú felszerkezet hat darab 80-90 m hosszú úsztatási egységből áll. Ezek a lehető leghosszabb elemek, amelyekkel a pillérek közti szabad nyílásba be lehet hajózni. Az úsztatási egységeket úgynevezett TS80-as bárkákon állítják össze, majd úsztatják fel a beépítés helyszínére.
A gyárban összeállított, maximum 20-25 m hosszú acélszerkezetű gyártmányok (pályaszerkezet, felső öv, rácsrudak, tartozékok stb.) közúton érkeznek Csepelre, ahol a következő műveletek elvégzése után áll össze úsztatási egységgé a szerkezet (1. ábra):
- gyártmányok érkezése, a két főtartósík összeállítása fektetve mozgatható, nagyméretű szerelőpadon (2. ábra);
- főtartósík felállítása, áthelyezése szállítókocsira;
- hosszillesztés, szélrácsok elhelyezése, teljes keresztmetszetű, 20-25 m hosszú egységek összeállítása (3. ábra);
- alakbeállítás parton (méretre vágás, helyszíni illesztés furatainak kifúrása);
- festés;
- szállító uszályra emelés;
- keresztillesztés, rácsrúdpasszdarabok illesztése – > 4 darab 20-25 m-es egység összeáll 80-90 m hosszú úsztatási egységgé.
A közúton szállított gyártmányokat telepített bakdaru (2×20 t kapacitás), a nagyméretű elemeket pedig egy kikötői daru (200 t kapacitás) mozgatta. A felsorolt műveletek minden mozzanatát ellenőrizni kellett, illetve szükség esetén a szereléshez szükséges segédszerkezeteket megtervezni (terhelések, igénybevételek, alátámasztások, emelőberendezések, megfogások stb.).
A bárkán elvégzett keresztillesztéseknél külön figyelmet kellett fordítani arra, hogy a felszerkezetnek a víz felett is a parton beállított, feszültségmentes alakját kapjuk. Ennek érdekében az alakbeállításnál keresztillesztéseknél létrejövő hegesztési zsugorodást, illetve a bárka alakváltozását is figyelembe kellett venni.
Ha szeretne rendszeresen hozzájutni a legfrisebb számokhoz, fizessen elő a folyóiratra.